EPN-V2

BVUD1030 Child Welfare and Society Course description

Course name in Norwegian
Barnevern og samfunn
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    I dette emnet skal studenten tilegne seg kunnskaper om de samfunnsmessige sammenhenger og rammebetingelser som er med til å definere barnevernfeltet. Studenten skal tilegne seg kunnskap om og utvikle forståelse for, hvordan velferdsmessige utfordringer kan forståes og forklares i lys av sosiale prosesser og samfunnsmessige strukturer. Dette handler blant annet om å forstå barnevernets oppdrag, barnevernet som forvaltningsmessige område samt barnevernet som skaper av normer, verdier og kultur. Sentrale områder i emnet er sosiologiske, sosialantropologiske og helse-sosialpolitiske perspektiver. Det skal legges vekt og fokus på fortolkningsutfordringer, kategoriseringer og eksisterende sannheter i møter på individ-, gruppe og samfunnsnivå.

  • Required preliminary courses

    ingen info

  • Learning outcomes

    Kunnskaper

    Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:

    • hvordan forståelsesmåter på individ, familie, institusjon og samfunnsnivå henger sammen i forhold til praktisk utførelse av arbeid i barnevernfeltet
    • hvordan makt og maktformer som kjennetegner moderne velferdssamfunn, vises i møtet mellom barnevernspedagoger og klienter
    • helse- og sosialpolitiske emner og stat- og kommunal kunnskap med vekt på velferdsstat, fattigdom, marginalisering, diskriminering, sosial posisjon og forebyggende helse og sosialpolitikk
    • hvordan sosial ulikhet i velferdsstat påvirker barn og unges oppvekstvilkår
    • flerkulturell forståelser og misforståelser, inkludering/ekskluderings mekanismer herunder diskriminering og rasisme
    • grunnleggende kulturpsykologiske ideer og teorier
    • kjønn- og seksualitetsmangfold
    • barnelovens regler
    • forvaltningslovens saksbehandlingsregler, særlig reglene for enkeltvedtak
    • menneskerettigheter, særlig om asylbarn
    • barns rettigheter i familien og i samfunnet
    • samspill mellom barnevern og media

    Ferdigheter

    Studenten skal kunne:

    • anvende sentrale begreper og perspektiver i analyse av sosiale forhold
    • gjenkjenne prinsipielle spørsmål man vil møte som barnevernspedagog i et flerkulturelt samfunn
    • forstå og formidle sentrale begrep i sosiologi og sosialantropologi
    • bistå barn, slik at deres rettigheter blir reelle
    • delta i samfunnsdebatt om barnevernsarbeid på en kritisk og reflektert måte
    • identifisere mulige menneskerettsbrudd mot barn i Norge
    • identifisere områder i norsk rett som kan være problematisk i forhold til internasjonale menneskerettigheter
    • foreta saksbehandling i henhold til forvaltningsloven

    Generell kompetanse

    Studenten skal:

    • anvende sine kunnskaper og bruke dem i forhold til kritisk tenkning og analytisk refleksjon
    • anvende sine kunnskaper for å foreta faglige vurderinger og vurdere konsekvenser av disse
    • løse faglige utfordringer på en kritisk og kreativ måte alene og i samspill med andre
  • Teaching and learning methods

    I samfunnsfaglige temaer er forelesninger og gruppearbeid de viktigste arbeidsmåtene.

  • Course requirements

    Obligatorisk undervisning

    All undervisning er obligatorisk.

    Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.

    Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.

    Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

    Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

    Arbeidskrav

    Arbeidskrav i samfunnsfaglige tema

    Det skal skrives et individuelt arbeidskrav på 2500 ord +/- 10 %.

    Arbeidskrav i juss

    Det skal skrives et individuelt arbeidskrav på 2500 ord +/- 10 %.

  • Assessment

    Emne 1C avsluttes med en muntlig eksamen.

    En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert i slutten av semesteret eller i påfølgende semester.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ved muntlig eksamen kan studentene medbringe Norges Lover og/eller lovsamling for helse- og sosialsektoren og andre ukommenterte særtrykk av lover og forskrifter. Utskrifter fra Lovdata er ikke tillatt.

  • Grading scale

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.