Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM4300 Work Environment and Leadership Course description
- Course name in Norwegian
- Arbeidsmiljø og ledelse
- Study programme
-
Master Programme in Business Administration
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ingen forkunnskapskrav
Recommended preliminary courses
- Skriftlig gruppeoppgave om ulike kommunikasjons- og samhandlingsmønstre i helse- og oppvekstfaglige yrker. Knyttet til yrkespraksis. Omfang: 1200 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
- Individuell muntlig refleksjonsoppgave knyttet til pedagogisk praksis hvor kommunikasjon, samhandling og gruppeprosess inngår, inntil 10 minutter.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav. Ved sykdom eller lignende kan kompensasjon avtales med faglærer.
Required preliminary courses
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i sentrale utviklingstrekk ved dagens arbeidsliv, og hvilke implikasjoner dette har for ledelse og arbeidsmiljø
- inngående kunnskap om sentral teori og empiri i fagfeltet både nasjonalt og internasjonalt
Ferdigheter
Studenten kan
- kartlegge og analysere organisasjoner med vekt på arbeidsmiljø og ledelse
- tenke kritisk og selvstendig i forhold til aktuelle problemstillinger om arbeidsmiljø og ledelse
Generell kompetanse
Studenten har
- analytisk kompetanse
- relasjonell kompetanse og problemløsning i grupper
- muntlig og skriftlig fremstillingsevne
Learning outcomes
After completing the course, students will acquired the learning outcomes defined in knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- insight into important development trends in workplaces today and their implications for the working environment and leadership
- in-depth knowledge of important theories and empirical data in the field at the national as well as the international level
Skills
The student is capable of
- mapping and analysing organisations with an emphasis on working environment and leadership
- critical and independent thinking about relevant working environment and leadership issues
General competence
The student has
- analytical skills
- relational and group-based problem-solving skills
- skills in verbal and written communication
Teaching and learning methods
Eksamen i emnet er en semesteroppgave.
Semesteroppgaven skrives individuelt eller i gruppe på to personer. Omfanget er 12-16 sider hvis man skriver individuelt, og 17-20 sider hvis man skriver to sammen (eksklusive forside, litteraturliste, og vedlegg).
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Course requirements
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Assessment
Gradert skala A - F
Permitted exam materials and equipment
Emnet omhandler kommunikasjon og samhandling med ulike brukergrupper og samarbeidende instanser innenfor de ulike helse- og oppvekstyrkene. I tillegg omhandler emnet læreren som leder, med spesielt fokus på kommunikasjon og samhandling med elever, foresatte og ulike samarbeidspartnere som har ansvar for elevenes totale opplæring.
Grading scale
Generelle opptakskrav til yrkesfaglærerutdanningen.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om ulike kommunikasjons- og samhandlingsformer innenfor helse- og oppvekstyrkene
- har kunnskap om hvordan kommunikasjon kan bidra til å skape tillit og gode relasjoner i yrkesutøvelsen og i opplæring
- har kunnskap om omsorgsbegrepet og om omsorgsbehovet til ulike brukergrupper i de forskjellige helse- og oppvekstyrkene
- har kunnskap om ulike konfliktløsningsstrategier
- har kunnskap om ulike kulturer og livssyn og hvordan dette påvirker kommunikasjon og samhandling
- har kunnskap om kommunikasjonens betydning for læreren som leder
- har kunnskap om gruppepsykologi
Ferdigheter
Studenten:
- kan kommunisere og samhandle med ulike brukergrupper, elever og samarbeidspartnere
- kan praktisere klasseledelse og utarbeide en yrkesdidaktisk tverrfaglig periodeplan
- kan identifisere muligheter og utfordringer i det flerkulturelle samfunn
- kan anvende ulike undervisningsprinsipper og undervisningsmetoder
Generell kompetanse
Studenten:
- kan analysere ulike kommunikasjon- og samhandlingsmønstre i skolen og innenfor helse- og oppvekstyrkene
- kan bidra til å skape et godt skole- og arbeidsmiljø som fremmer trivsel og god psykisk helse
- kan gjenkjenne og håndtere krise- og sorgreaksjoner
- kan samarbeide med kollegaer og andre aktuelle samarbeidspartnere
- kan tilrettelegge for gode læringsprosesser i kommunikasjon og samhandling
Course contact person
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, gruppearbeid, praktiske øvelser og rollespill.
Praksis
- praksisperiode 1, pedagogisk praksis, 20 dager
- 5 dager yrkesfaglig praksis