Tillitsvalgt student
Gratulerer med et viktig verv på OsloMet. Her følger viktig og nyttig informasjon som du trenger i vervet ditt. Det første du må gjøre som tillitsvalgt er å registrere deg.
Hver høst arrangeres Tillitsvalgtkonferansen hvor du lærer alt det grunnleggende som trengs i vervet ditt.
Verktøykassen er et hjelpemiddel for deg som er klassetillitsvalgt (studentparlamentet.no). Her finner du tips og triks til hvordan du kan løse eventuelle utfordringer du opplever i vervet ditt. Husk at et finnes flere måter å løse utfordringene på.
-
Forventninger til tillitsvalgt
Hva forventes av en tillitsvalgt?
- Snakk med studentene i klassen, hva er de opptatt av?
- Ta opp saker og informere din klasse
- Snakke på vegne av klassen
- Følg opp arbeid med utdanningskvalitet, be om resultater og møter, informere klassen.
- Bidra til et godt sosialt miljø
- Tillitsvalgt i klassen er medlem av Studentrådet (på instituttnivå) (studentparlamentet.no)
- Vær saklig
Du er klassens kontakt overfor
- Faglærer, emneansvarlig, faglig og administrativ ledelse på institutt og fakultet
- Studentenes fakultetsråd (studentparlamentet.no)
- Studentparlamentet (studentparlamentet.no)
Hvilke saker kan dukke opp?
- Spesifikke for sitt studium
- Faglig
- F.eks. timeplaner, pensum, forelesere, utdanningskvalitet, læringsmiljø
-
Rolle og ansvar for tillitsvalgt i klassen
- Samarbeide med emneansvarlig om planlegging,valg av evalueringsmetode, gjennomføring og oppsummering fra emneevalueringer.
- Informere klassen om innholdet i emnerapportene.
- Avtale gjennomføring av "klassens time" o.l.
- Er det mangler i emnerapporten i forhold til de tilbakemeldinger studenten ga? Kommenter dette i eget felt i rapporten.
- Har studentene klager på undervisning og veiledning som ikke blir fulgt opp? Send en skriftlig klage, se retningslinjer for håndtering av klager på undervisning og veiledning.
-
Utdanningskvalitet og studentenes ansvar og rolle
-
Saksgang og regler
- Løs sakene på lavest mulig nivå (gå for eksempel direkte til faglærer).
- Bruk de tillitsvalgte på det nivået som saken gjelder.
- Følg tjenestevei hvis saken ikke kan løses på laveste nivå. Som oftest vil det si neste overordnede. Kjenner dere ikke tjenesteveien, ta kontakt med Studentenes fakultetsråd (studentråd) (studentparlamentet.no) eller Studentparlamentet (studentparlamentet.no).
- Dokumenter saken best mulig. Saklighet er en absolutt nødvendighet.
-
Verktøy for å jobbe med/løse saker
- Emne, fag- og studieplaner er ”BIBELEN” for tillitsvalgte som jobber med faglige spørsmål.
- Ta uformell kontakt med den/de det gjelder (også ansatte/ledelse) før en sender en sak den formelle tjenesteveien. I en god dialog løses to av tre saker før de blir formelle saker. Spør gjerne Studentenes fakultetsråd, eller Studentparlamentet.
- Rammen for all aktivitet på universitetet er universitets- og høgskoleloven (lovdata.no).