Tillitsvalgt | Studiemiljø - Student

Tillitsvalgt student

Tillitsvalgt student

Gratulerer med et viktig verv på OsloMet. Her følger viktig og nyttig informasjon som du trenger i vervet ditt. Det første du må gjøre som tillitsvalgt er å registrere deg.

Hver høst arrangeres Tillitsvalgtkonferansen hvor du lærer alt det grunnleggende som trengs i vervet ditt.

Verktøykassen er et hjelpemiddel for deg som er klassetillitsvalgt (studentparlamentet.no). Her finner du tips og triks til hvordan du kan løse eventuelle utfordringer du opplever i vervet ditt. Husk at et finnes flere måter å løse utfordringene på.

  • Forventninger til tillitsvalgt

    Hva forventes av en tillitsvalgt?

    • Snakk med studentene i klassen, hva er de opptatt av?
    • Ta opp saker og informere din klasse
    • Snakke på vegne av klassen
    • Følg opp arbeid med utdanningskvalitet, be om resultater og møter, informere klassen.
    • Bidra til et godt sosialt miljø
    • Tillitsvalgt i klassen er medlem av Studentrådet (på instituttnivå) (studentparlamentet.no)
    • Vær saklig

    Du er klassens kontakt overfor

    Hvilke saker kan dukke opp?

    • Spesifikke for sitt studium
    • Faglig
    • F.eks. timeplaner, pensum, forelesere, utdanningskvalitet, læringsmiljø
  • Rolle og ansvar for tillitsvalgt i klassen 

    • Samarbeide med emneansvarlig om planlegging,valg av evalueringsmetode, gjennomføring og oppsummering fra emneevalueringer.
    • Informere klassen om innholdet i emnerapportene.
    • Avtale gjennomføring av "klassens time" o.l.
    • Er det mangler i emnerapporten i forhold til de tilbakemeldinger studenten ga? Kommenter dette i eget felt i rapporten.
    • Har studentene klager på undervisning og veiledning som ikke blir fulgt opp? Send en skriftlig klage, se retningslinjer for håndtering av klager på undervisning og veiledning.
  • Utdanningskvalitet og studentenes ansvar og rolle

  • Saksgang og regler

  • Verktøy for å jobbe med/løse saker

    • Emne, fag- og studieplaner er ”BIBELEN” for tillitsvalgte som jobber med faglige spørsmål.
    • Ta uformell kontakt med den/de det gjelder (også ansatte/ledelse) før en sender en sak den formelle tjenesteveien. I en god dialog løses to av tre saker før de blir formelle saker. Spør gjerne Studentenes fakultetsråd, eller Studentparlamentet.
    • Rammen for all aktivitet på universitetet er universitets- og høgskoleloven (lovdata.no).