EPN-V2

Praktisk-pedagogisk utdanning, Sandefjord Programplan

Engelsk programnavn
Postgraduate Certificate in Education
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
60 studiepoeng
Varighet
4 semestre
Programhistorikk

Innledning

OsloMet – storbyuniversitetet tilbyr praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y) som kvalifiserer for å arbeide som lærer på ungdomstrinnet og i fag- og yrkesopplæring dvs. trinn 8-13, på følgende utdanningsprogram i videregående opplæring:

  • Bygg- og anleggsteknikk
  • Elektrofag
  • Frisør-, blomster-, interiør og eksponeringsdesign
  • Helse- og oppvekstfag
  • Håndverk, design og produktutvikling
  • Informasjons-teknologi og medieproduksjon
  • Naturbruk
  • Restaurant- og matfag
  • Salg, service og reiseliv
  • Teknikk og industriell produksjon

Utdanning er bygd opp rundt følgende kompetanseområder:

  • ledelse av undervisning og læringsprosesser
  • pedagogikk og yrkesdidaktikk
  • faglig kompetanse
  • etikk
  • samhandling og kommunikasjon
  • skolen i samfunnet
  • endring, forskning og utvikling

Programplanen er utarbeidet med utgangspunkt i forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning 8-13 fastsatt av Kunnskapsdepartementet 18. mars 2013 og Nasjonale retningslinjer for praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag (NRL2019)

Målgruppe

Opptak skjer direkte til ønsket spesialisering. Opptak til masterstudiet i helsevitenskap krever en bachelorgrad eller tilsvarende innen nærmere angitt bakgrunn, med gjennomsnittskarakter på minst C. Gjennomsnittskarakter på C er imidlertid ingen garanti for opptak. Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn antall studieplasser, vil de kvalifiserte søkerne bli rangert etter de gjeldende rangeringsreglene.

Opptak til enkeltemner

Ved opptak til enkeltemner beskrives opptakskravene i emnebeskrivelsen. For enkeltemneopptak stilles ikke karakterkrav C. Nærmere informasjon om opptak til enkeltemner finnes på studiets nettside.

Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet. Oppstart av den enkelte spesialisering og enkeltemner forutsetter et tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere.

Følgende opptakskrav gjelder til spesialisering Ergoterapi:

Bachelorgrad eller tilsvarende i ergoterapi. Søkere må ha norsk autorisasjon som ergoterapeut.

Opptakskrav

General admission requirements

Qualified applicants must document that they have achieved the Higher Education Entrance Qualification or equivalent prior learning and work experience.

The following requirements must be met in order to qualify to apply for admission on the basis of prior learning and work experience:

1. The applicant must be at least 25 years of age in the year of admission and cannot have achieved the Higher Education Entrance Qualification. Applicants must document one of the following:

  • craft certificate or equivalent and at least two years’ relevant work experience, or
    • at least five years’ relevant work experience. Up to two of these five years can be replaced by relevant unpaid work, education, organisation work experience or similar.

2. Applicants must have adequate proficiency in English to be capable of completing the programme. This must be documented with, as a minimum, the subject English (140 hours per year) from a vocational upper secondary school programme or equivalent, passed with the grade 2 or better. Applicants whose first language is not a Nordic language must document that they meet the requirement for English language proficiency at a level corresponding to the Higher Education Entrance Qualification.

Relevant part-time work of varying scope and length can be converted into full-time in accordance with the applicable rules.

Special admission requirements

The applicant must be affiliated to Noroff – School of Technology and Digital Media through an employment relationship and work on educational development, learning work or counselling work for adults. This should be documented by an employer reference.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått 3-årig bachelorgrad i ingeniørfag - elektronikk og informasjonsteknologi har følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap kandidaten:

  • har bred kunnskap som gir et helhetlig systemperspektiv på ingeniørfaget generelt, med fordypning innen elektrofaget. Kandidaten har kunnskap om elektriske og magnetiske felt, bred kunnskap om elektriske komponenter, kretser og systemer
  • har grunnleggende kunnskaper innen matematikk, naturvitenskap - herunder elektromagnetisme - og relevante samfunns- og økonomifag og om hvordan disse kan integreres i elektrofaglig problemløsning
  • har kunnskap om teknologiens historie og utvikling med vekt på elektroteknologi, ingeniørens rolle i samfunnet og konsekvenser av utvikling og bruk av teknologi
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor eget fagområde, samt relevante metoder og arbeidsmåter innenfor elektrofaget
  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagfeltet, både gjennom informasjonsinnhenting og kontakt med fagmiljøer og praksis.

Ferdigheter kandidaten:

  • kan anvende kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid for å løse teoretiske, tekniske og praktiske problemstillinger innenfor elektrofaget og begrunne sine valg
  • har ingeniørfaglig digital kompetanse, kan arbeide i relevante laboratorier og behersker målemetoder, feilsøkingsmetodikk, bruk av relevante instrumenter og programvare, som grunnlag for målrettet og innovativt arbeid
  • kan identifisere, planlegge og gjennomføre ingeniørfaglige prosjekter, arbeidsoppgaver, forsøk og eksperimenter både selvstendig og i team
  • kan finne, vurdere, bruke og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • kan bidra til nytenkning, innovasjon og entreprenørskap gjennom deltakelse i utvikling, kvalitetssikring og realisering av bærekraftige og samfunnsnyttige produkter, systemer og løsninger.

Generell kompetanse kandidaten:

  • kan formidle elektrofaglig kunnskap til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig på norsk og engelsk og kan bidra til å synliggjøre elektroteknologiens betydning og konsekvenser
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse, også i team og i en tverrfaglig sammenheng, og kan tilpasse egen faglig utøvelse til den aktuelle arbeidssituasjon
  • kan bidra til utvikling av god praksis gjennom å delta i faglige diskusjoner innenfor fagområdet og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre

Innhold og oppbygging

The programme is organised as a digital web-based programme that includes asynchronous work assignments, coursework requirements, vocational teaching practice and synchronous sessions. Asynchronous work assignments make up five thematic assignments per semester. The thematic assignments are published on a digital learning platform and can be done either individually or in groups by given deadlines. Synchronous sessions make up a total of five days per semester, and supervision is also provided to small learning groups in connection with coursework requirements. Work assignments will also include obtaining information from and in collaboration with the labour market and, if relevant, the industry. All classes will be taught in English.

OsloMet’s learning platform will be used during the programme.

Because the programme is based on teaching practice and assignments, and related to practice in the role of vocational teacher, 20% of the syllabus is chosen by the students themselves. By encouraging students to obtain their own appropriate literature, the students develop competence in line with the programme description’s learning outcomes and their own learning objectives under the supervision of the lecturer. Literature selected by students must be approved by the person responsible for the course. The learning outcome descriptions determine which parts of the literature are relevant for each course.

The following vocational education principles apply to the choice of forms of learning and the organisation of content:

  • Practice-oriented learning

The programme is based on the challenges and duties encountered in tertiary vocational education. This means that students’ experience from their own vocational teaching practice and reflections on this play a key role in the study programme.

  • Problem-oriented learning

The students will learn by working on realistic problems and situations. Problem-oriented learning can be achieved through, for example problem-based learning and solving assignments, project work and development work.

  • Experience-oriented learning

The students shall be aware of and able to express their feelings and thoughts in different situations. They should also be able to facilitate such learning processes for their students.

  • Experience-based learning

This means developing an awareness of previous experience and gaining new experience through various forms of vocational education work. By planning, testing and reflecting on new practice, the students will increase their awareness of and their range of options in different teaching situations.

  • Example-based learning

Students learn by analysing, processing, applying and generalising suitable examples for use in their own practice.

  • Value-oriented learning

The students shall become aware of and clarify their norms and attitudes in relation to professional ethical standards and the consequences of their own choices.

  • Student influence

The students shall exercise influence in the programme through supervision, the student representative system and evaluations.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester

2. semester

2. studieår

3. semester

4. semester

Arbeids- og undervisningsformer

The student shall complete varied, tutored vocational teaching practice equivalent to 20 days in their own workplace. These days can be distributed in a flexible manner over the course of the year and are documented by completed coursework requirements. The student’s own or another suitable workplace is used as an arena for learning and vocational teaching practice. Vocational teaching practice is organised by the vocational technical colleges.

Teaching practice is considered a learning arena of equal value to learning work and required coursework in the programme. This means that vocational education theory and issues addressed in the programme are tested and further developed during the teaching practice. In the same way, teaching practice experience will form the basis for discussions and learning work in the programme.

The student and teaching practice tutor shall document the learning activities conducted during the teaching practice by means of coursework requirements.

Praksisstudier

The programme is provided in collaboration with Noroff – School of Technology and Digital Media. Noroff offers study programmes in English-speaking countries, where English is the language of instruction. The programme is part of OsloMet’s focus on internationalisation.

Internasjonalisering

Studieprogramkode: ATEKO

Godkjent av dekan 03.07.2013

Endringer godkjent av prodekan for studier 20.01.2018

Endringer godkjent av prodekan for studier 18.02.2019

Endringer godkjent av prodekan for studker 30.02.2020

Endringer godkjent av prodekan for studier 22.01.2021

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for yrkesfaglærerutdanning

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Godkjent av utdanningsutvalget ved LUI 17.01.2022.

Vurdering og sensur

Arbeidskrav er alle former for arbeider, prøving og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav kan være individuelle eller i gruppe. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene tilknyttet hvert emne fremgår i den enkelte emneplan.

Hensikten med arbeidskrav er primært å fremme studentens progresjon og faglige utvikling, og stimulere studenten til å tilegne seg ny kunnskap. Studiet har hovedsakelig arbeidskrav i form av obligatorisk tilstedeværelse, skriftlige arbeider og tester.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er obligatorisk tilstedeværelse innenfor områder hvor studenten ikke kan tilegne seg kunnskap og ferdigheter gjennom litteraturstudier alene.

Dersom studenten overskrider øvre fraværsgrense gitt i emneplanen eller ikke deltar på gruppepresentasjon, vil faglærer vurdere om det er mulig å kompensere for fravær gjennom alternative krav. Dette kan f.eks. være skriftlige oppgaver eller muntlige presentasjoner, individuelt eller i gruppe. Dersom fraværet ikke kan kompenseres må studenten følge neste gjennomføring av emnet. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på.

Skriftlige arbeider

Flere emner har obligatoriske skriftlige oppgaver eller rapporter som arbeidskrav. Skriftlige arbeider som ikke blir godkjent, må forbedres før ny innlevering. Dersom annen gangs innlevering ikke godkjennes, kan studenten ikke fremstille seg til ordinær eksamen/vurdering.

Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Dersom tredje gangs innlevering ikke godkjennes må studenten gjennomføre emnet med neste kull.

Øvrig informasjon

I studiet benyttes ulike vurderingsformer som er tilpasset læringsutbyttene i de ulike emnene. Vurderingsformene skal både understøtte læringen og dokumentere studentenes kompetansenivå med utgangspunkt i forventet læringsutbytte. Alle avlagte emner som inngår i spesialiseringen vil framkomme på vitnemålet med et omfang på totalt 120 studiepoeng, samt tittelen på studentens masteroppgave. Studenter som avlegger flere valgfrie emner utover 120 studiepoeng får disse på karakterutskrift, og må selv velge hvilke valgfrie emner som skal inngå på vitnemål. I dette studiet brukes i hovedsak følgende eksamensformer:

Skriftlig eksamen under tilsyn

Gjennomføres ved universitets eksamenslokaler over et gitt antall timer.

Hjemmeeksamen

Går over en tidsbegrenset periode avslutningsvis i emnet, normalt med oppgitt problemstilling/oppgavesett dersom ikke annet er angitt i emneplanen.

Prosjekteksamen

Går over hele eller store deler av emnet, normalt med egendefinert problemstilling dersom ikke annet er angitt i emneplanen.

Muntlig eksamen

Gjennomføres individuelt eller i gruppe. Kan være selvstendig vurdering eller justerende til annen eksamen.

Praktisk eksamen

Vurdering av spesifikke praktiske ferdigheter gjennomføres ved universitet eller i praksisfeltet.

Vurderte praksisstudier

Veiledede praksisstudier, som vurderes i tråd med forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Vurdering av eksamen og praktiske studier gjennomføres etter gjeldene regler gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet. Vurderingsformer og -kriterier er beskrevet i hver emneplan.

Eksamen

Hvert emne avsluttes med en eksamen. Vurderingen tar utgangspunkt i emnets læringsutbytte, og man vurderer i hvilken grad studenten har oppnådd det angitte læringsutbyttet. I de teoretiske emnene benyttes enten vurderingsuttrykket bestått/ikke bestått eller bokstavkarakterer fra A til F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått. Ved vurdering av praksisstudier brukes karakteren bestått/ikke bestått.

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen. Ved ny og utsatt eksamen i emner med gruppeeksamen kan det i spesielle tilfeller være aktuelt å gjennomføre eksamen individuelt.

Ved eksamener der det foretas uttrekk av en prosentandel av besvarelsene for vurdering av ekstern sensor, skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Sensuren ved skriftlig eksamen kan påklages, jf. universitets- og høyskoleloven § 11-10 og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Det er ikke mulig å klage på karakterfastsetting ved muntlige og praktiske eksamener. Ved gruppeeksamen vil resultatet av klagen bare ha konsekvenser for den eller de som har klaget. Øvrige studenter i gruppen beholder sin opprinnelige karakter.

Tilsynssensor

Det er tilknyttet tilsynssensor til enkelte emner i studiet i tråd med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.

Skikkethetsvurdering

Skikkethetsvurdering er en løpende helhetsvurdering som pågår gjennom hele utdanningen. En student må være skikket for yrkesutøvelse for å kunne motta sluttdokumentasjon for fullført utdanning.

Hvis en student ser ut til å kunne skade liv, fysisk og psykisk helse, rettigheter eller sikkerhet for pasienter, brukere eller andre studenten møter under praksis eller kommer til å møte under senere yrkesutøvelse, bør det stilles spørsmål ved om studenten passer for yrkesutøvelsen. Ansatte på universitetet, i praksisfeltet og medstudenter kan melde fra om tvil. Studenter skal informeres så snart som mulig hvis en slik tvilsmelding er sendt. De skal få veiledning og råd om hvordan de kan forbedre seg, eller råd om å avslutte utdanningen.

https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering

Skikkethetsvurdering benyttes i spesialisering i helsesykepleie, spesialisering i kreftsykepleie og tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid.