EPN-V2

PPUDPRA3 3. praksisperiode Emneplan

Engelsk emnenavn
Teaching practice, 3rd period
Studieprogram
Praktisk-pedagogisk utdanning, deltid
Praktisk-pedagogisk utdanning, Sandvika
Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag, delvis nettbasert
Praktisk-pedagogisk utdanning, Sandefjord
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Se omtale av praksis i programplanen og i praksisguide for PPU-Y

Læringsutbytte

Se omtale av praksis i programplanen og i praksisguide for PPU-Y

Innhold

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdet. Det forutsettes at studentene tilegner seg innsikt og ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudier og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.

Studiet gjennomføres på deltid over et semester. Undervisningen er lagt opp med 3-5 samlinger i semesteret. Studiet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 80 timer undervisning og veiledning med lærere på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.

Det foretas også en løpende uformell vurdering av studentenes arbeider og innsats i forhold til studiets læringsutbytte. I vurdering av oppgaver underveis tar en sikte på å øve opp studentenes evne til å reflektere over praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter. Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen.

Arbeids- og undervisningsformer

Se omtale av praksis i programplanen og i praksisguide for PPU-Y

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er et krav om 100% tilstedeværelse i praksis i alle praksisperiodene. Ved fravær må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.

Vurdering og eksamen

Se omtale av praksis i programplanen og i praksisguide for PPU-Y

Hjelpemidler ved eksamen

Digital kunst, kultur og kommunikasjon skal belyse hvordan man kan bruke digitale medier til å utvikle kreativitet og evne til formidling og kommunikasjon. Det foregår en økende utvikling og forandring av nettbasert programvare og tjenester som i stadig større grad benyttes i undervisning og formidlingssammenheng. Kunst og kultur, blir i større grad tilgjengelig via nettbaserte formidlingskanaler. Visuell kommunikasjon har fått en mer sentral rolle i disse formidlingskanalene. Emnet fokuserer på holdning til og ferdigheter i bruk av digitale medier - i formidling og undervisning i skolen og samfunnet forøvrig. Analyse og kjennskap til digitale læringsressurser og visuell kommunikasjon står sentralt i dette emnet.

Studiet består av følgende to deler:

  • Del 1 Digital kunst, kultur og kommunikasjon (10 studiepoeng)

Omhandler aktuelle problemstillinger knyttet til formidling i og utvikling av digitale produkter .

  • Del 2 Fagdidaktikk og formidling(5 studiepoeng)

Omhandler ulike problemstillinger knyttet til digital kommunikasjon og digital kunst og kultur som undervisningsområde i skolen og ulike formidlingssettinger.

Vurderingsuttrykk

Bestått lærerutdanning (grunnskole-, fag- eller barnehagelærerutdanning), eller bachelorgrad i visuelle kunstfag, design, arkitektur eller tilsvarende. Annen relevant bachelorgrad med til sammen 60 studiepoeng innen kunstfaglige emner, kan gi grunnlag for opptak etter nærmere vurdering

Sensorordning

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om sentrale emner og problemstillinger innen digitale medier
  • har kunnskap om visuell kommunikasjon i digitale medier
  • kjenner til og kan oppdatere sin kunnskap når det gjelder trender og utvikling i digitale medier og vårt nettbaserte samfunn
  • kjenner til digitale verktøy og arbeidsmetoder innen estetiske fag
  • har kunnskap om digital kunst og kultur i undervisning og samfunn
  • kjenner til digital formidling av kunst og kultur

Ferdighet

Studenten:

  • kan formidle sentrale emner, problemstillinger, verktøy og metoder innen digitale medier
  • kan beherske relevante digitale verktøy og teknikker og uttrykksformer
  • har kommunikative og visuelle ferdigheter i digitale medier til bruk i undervisningen
  • kan planlegge og utvikle enkle digitale læringsressurser og digitalt undervisningsmateriell
  • kan analysere ulike digitale læringsressurser innen relevante fagfelt
  • kan formidle kunst og kultur i digitale medier

Generell kompetanse

Studenten:

  • kjenner til nytenkning og utvikling av de estetiske fagene i et digitalt perspektiv
  • har bevissthet om personvern, nettetikette, opphavsrett og Intellectual property rights (IPR)
  • har kunnskaper om og ferdigheter i bruk og utprøving av nettbasert programvare og tjenester i skolen
  • har videreutviklet fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning i digitale medier
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer når det gjelder visuell kommunikasjon og digitale læringsressurser