EPN-V2

Practical Pedagogy for Tertiary Vocational Education 1 Programplan

Engelsk programnavn
Practical Pedagogy for Tertiary Vocational Education 1
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Dette studiet egner seg for alle som ønsker å uttrykke seg kroppslig, enten det er kunstnerisk eller anvendt. Bevegelsesteater er et praksisnært studie.

Målgruppe

Generell studiekompetanse / realkompetanse.

Opptakskrav

Anbefalt forkunnskapskrav: Bestått 90 studiepoeng i relevante studier for enkeltemnestudenter. Relevante studier vurderes ulikt ut fra de ulike enkeltemnene på Drama og Teaterkommunikasjon.

Læringsutbytte

Learning outcomes are described in the course description.

Innhold og oppbygging

Videreutdanning i økonomisk rådgivning er et fullfinansiert oppdrag for Arbeids- og velferdsdirektoratet.

Utdanningen gir innsikt i hva privatøkonomiske vansker og gjeldsproblemer er, og hva det innebærer for de som har slike problemer. Studenten får kunnskap om hvordan råd og veiledning kan hjelpe mennesker ut av slike problemer, og hvordan arbeide med gjeldsspørsmål og gjeldsordninger sammen med mennesker som har store økonomiske utfordringer.

Økonomisk rådgivning er et arbeidsfelt som krever kunnskap og ferdigheter fra flere fag, noe som er reflektert i studiet. Videreutdanningen inkluderer perspektiver fra økonomi, sosiologi, sosialt arbeid, veiledning, psykologi og juss. En like viktig del av kompetansen er ferdigheter i å møte mennesker i krise, og å være i stand til å gjennomføre gode veiledningsløp. Dessuten er kunnskap om og ferdigheter i å samarbeide med ulike samarbeidspartnere en forutsetning.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

Arbeids- og undervisningsformer

Målgruppen er ansatte i NAV.

Praksisstudier

Opptakskravet er bachelorgrad eller likeverdig grad og ansettelse i NAV.

Opptak skjer i henhold til Forskrift om opptak til studier ved OsloMet -storbyuniversitetet. Det gis ikke tilleggspoeng.

Internasjonalisering

Læringsutbyttebeskrivelsene i studiet er utformet i henhold til 1. syklus (bachelornivå) i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Kandidaten skal etter fullført studium ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har kunnskap om

  • hvordan økonomiske problemer og gjeldsproblemer oppstår
  • politikk og institusjoner som påvirker gjeldsutvikling og privatøkonomi
  • juridisk metode
  • relevante lover omkring privatøkonomi og økonomisk rådgivning
  • sosialt arbeids metode som hjelpemiddel i økonomisk rådgivning
  • veiledning, rådgivning og forhandling
  • forebygging og hjelp til selvhjelp

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • møte mennesker i pressede situasjoner og bidra til dialog
  • etablere og vedlikeholde dialog mellom kreditorer og skyldner
  • produsere framstillinger av saksforhold og drive korrespondanse med kreditorer, samarbeidspartnere og brukere
  • lede samarbeidsprosesser med bruker, kreditorer og andre aktuelle deltakere
  • drive informasjonsarbeid og opplæring i privatøkonomiske spørsmål med sikte på å forhindre utvikling av gjeldsproblemer

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan forstå og reflektere kritisk over økonomisk rådgivning som tjeneste i forhold til de behov brukere har og de rettigheter som er nedfelt i lovverk
  • kan reflektere over etiske problemstillingen i tilknytting til økonomisk rådgivning

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studiet består av to emner á 15 studiepoeng som vist i oversikten nedenfor.

Vurdering og sensur

The development of assessment competence is a key part of the programme, and continuous assessment is an integral part of the learning process. The objective of the assessment is to give students feedback on their own development in relation to the programme's objectives, and to give the students experience they can use in the assessment work they will carry out as vocational teachers.

Progress and learning in the programme will be documented and assessed by means of the lecturer’s assessment, feedback from fellow students and self-evaluation. This enables students to develop awareness and methodology competence about assessment work in their own profession as teachers.

More information about the final assessment can be found in the course description.

Rights and obligations in connection with exams

The students’ rights and obligations are set out in the Regulations Relating to Studies and Examinations at OsloMet. The regulations describe, among other things, the conditions for resit/rescheduled exams, the right to appeal and what is considered cheating in an exam. It is the students’ responsibility to register for any resit/rescheduled exams.

Examiners

Tutors will be used in accordance with the Guidelines for Appointment and Use of Examiners at OsloMet.

Øvrig informasjon

Undervisningen går over to semestre der hvert semester inneholder ett emne. Hvert emne består av 3 samlinger over 3 dager.

Undervisningen veksler mellom forelesninger på OsloMet, digitale forelesninger, seminarer, praktiske øvelser, gruppearbeid og veiledning.

OsloMet bruker Canvas som læringsplattform. Canvas er en skybasert læringsplattform som åpner for studentaktive arbeids- og undervisningsformer, og er universitetets kommunikasjonskanal ut mot studentene. Studentene skal ta i bruk sin egen arbeidsplass som læringsarena gjennom studiet.