EPN-V2

PPFO6100 Vocational Teacher Competences in Tertiary Vocational Education Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocational Teacher Competences in Tertiary Vocational Education
Studieprogram
Practical Pedagogy for Tertiary Vocational Education 1
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

The purpose of the course is for the students to further develop their competence in their role as teachers in tertiary vocational education. In addition, the students shall develop their ability for critical reflective thinking and be confident and clear in their role as a teacher. The students shall be able to apply knowledge of vocational educational theory, vocational didactics and relevant results from research and development work to practical and theoretical issues, and be able to make well-founded choices.

Forkunnskapskrav

None

Læringsutbytte

Emnet omhandler kjennskap til læreryrket og yrkene i utdanningsprogrammet. Det gir innsikt i lovverk og styringsdokumenter, skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn. Det omhandler også læringsstrategier, yrkesidentitet, yrkesstolthet og yrkesetikk. Faglig innhold vil være forankret i relevant teori om yrkeskunnskap, baseres på observasjon og kartlegging av særtrekk og fellestrekk yrkene imellom, samt analyse av yrkeskompetanse, produksjons- og prosessdokumentasjon av yrkene i utdanningsprogrammet.

Innhold

  • Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen med vekt på undervisningsplanlegging
  • Lærerrollen
  • Yrkesidentitet og yrkesstolthet med vekt på verdier og prinsipper for utdanningsprogrammet teknikk og industriell produksjon
  • Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i utdanningsprogrammet teknikk og industriell produksjon
  • Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
  • Læringsstrategier Undervisningsplanlegging, planlegging av yrkesopplæring, observasjon og veiledningsstrategier, elevkartlegging som forutsetning for tilpasset opplæring
  • Etikk i yrkesutøvelsen og opplæringen i utdanningsprogrammet for teknikk og industriell produksjon
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap med vekt på informasjonsinnhenting og kildebruk

Praksis

Yrkespraksis fleksibel 5 - 20 dager.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for profesjonsutøvelsen
  • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet
  • har kunnskap om kommunikasjon og samarbeid i læringsgrupper
  • har kjennskap til ulike læringsstrategier for planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk informasjonskilder
  • kan beskrive yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene ut fra særtrekk og fellestrekk i yrkene
  • kan videreutvikle sine grunnleggende ferdigheter i å lese, å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å regne og digitale ferdigheter
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere egne behov for kompetanseheving
  • kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
  • kan arbeide i nettverksrelasjoner

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnebeskrivelsen finnes kun på engelsk. Velg engelsk versjon av nettsiden for å se fullstendig emnebeskrivelse.

Vurdering og eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:

Arbeidskrav 1

Kartlegging av egen kompetanse med utvidet CV og utarbeidelse av en individuell plan for studiet. Som en del av arbeidet skal studenten også dokumentere og reflektere fra yrkesfaglig praksis. Individuell innlevering. Omfang: 2500 ord +/- 10% + litteraturliste og eventuelle vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal kartlegge egen kompetanse som grunnlag og plan for kompetanseutvikling i eget utdanningsprogram.

Arbeidskrav 2

Individuelt arbeidskrav som er todelt.

1. Analyse av yrkenes og utdanningsprogrammet i IKT og medieproduksjons/Teknologi og industrifags fellestrekk og særtrekk

2. Basert på analysen skal studenten planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere et undervisningsopplegg fra utdanningsområdet teknologi og industrifag

Begge deler av arbeidskravet må vurderes som godkjent for at arbeidskravet i sin helhet blir vurdert til godkjent. Omfang: 3000 ord +/- 10% + litteraturliste og eventuelle vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal gå inn i utdanningsprogrammet og belyse kompetansekrav i de ulike yrkene i forhold til sin kompetanse i eget yrke.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Hjelpemidler ved eksamen

Individuell muntlig eksamen.

En presentasjon som oppsummer egen læring forankret i relevant teori for emnet (poster, Power Point). Tid: 30 minutter (ca. 15 minutter presentasjon, og ca. 15 minutter til oppklarende spørsmål).

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Vurderingsuttrykk

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge:

Knowledge

The student can

  • argue for and against a natural-science approach to human behavior, focusing on how radical behaviorism explains behavior through behavior-environment interactions
  • differentiate between various forms of behaviorism, and examine the influence of key scientific philosophies, such as pragmatism, dualism, positivism, empiricism, and contextualism, on these approaches
  • discuss the role of prediction and control as critical principles for understanding causality in radical behaviorism
  • account for selection as a causal model of behavior at the phylogenetic, ontogenetic, and cultural levels, and how this integrates into the behavior-analytic framework
  • discuss how behavior analysis aligns with complementary fields, such as complexity science, network theory, neuroscience, and evolutionary biology
  • discuss how ethical principles evolve over time and how they are relevant to the scientific study of behavior
  • place behavior analysis in a larger societal context, explaining its relevance to topics such as values, freedom, and the ethics of influencing behavior

Skills

The student can

  • apply radical behaviorism to interpret key psychological concepts such as motivation, thinking, problem-solving, and self-control from a theoretical perspective
  • discuss and evaluate the theoretical alignment of radical behaviorism with complementary scientific fields

General Competence

The student can

  • discuss radical behaviorism as a philosophy of science and how it can be used to understand various psychological and societal issues

Sensorordning

The course content is divided into ten modules, with students’ learning supported by both live (on-campus and online) and pre-recorded lectures. Throughout the semester, students also have access to teaching assistants, who manage group and individual activities, and provide assistance with the course content.

Opptakskrav

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.