Programplaner og emneplaner - Student
Programmering og algoritmisk tenkning i kunst og håndverk Programplan
- Engelsk programnavn
- Programming and algorithmic thinking in arts and crafts
- Gjelder fra
- 2022 HØST
- Studiepoeng
- 5 studiepoeng
- Varighet
- 1 semester
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Målgruppe
Hovedmålgruppen er lærere i grunnskolen.
Studiet kan tas som videreutdanning for grunn-, førskole- og faglærere. Utdanningen tar sikte på å kvalifisere for undervisning i grunnskolen og andre undervisningsoppgaver.
Emnet er også egnet for lærere i videregående skole og andre yrkesgrupper som har behov for kunnskap om grunnleggende programmering og algoritmisk tenkning.
Opptakskrav
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, prosjektarbeid, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling og utviklingsarbeid i grupper. Arbeid i faggrupper videreføres.
Innhold og oppbygging
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
Arbeidskrav 1
Dokumentasjon av og refleksjon over yrkesfaglig kompetanse med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov og kjerneelementer i yrkesutøvelsen. Det forventes refleksjoner om anvendelsen av tilegnet kompetanse som yrkesfaglærer. Omfang: 2800 ord +/- 10%. Dokumentasjon og refleksjon vektes likt i vurderingen av arbeidskravet.
Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise hva studenten har lært gjennom ulike læringsaktiviteter i forhold til oppsatt plan fra arbeidskravene 1 i første emne i studieretningen.
Arbeidskrav 2
Individuell undervisningsøvelse på 15- 20 minutter, basert på den didaktiske relasjonsmodellen.
Hensikten er å formidle yrkesteoretiske kunnskap innen eget utdanningsområde, hvor studenten i forkant kartlegger behov og ønsker om tema blant medstudenter. Studenten skal etter undervisningen levere inn et refleksjonsnotat. Omfang: 1500 ord, +/- 10% med undervisningsplan som vedlegg.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.