EPN-V2

PAKH6100 Programmering og algoritmisk tenkning i kunst og håndverk Emneplan

Engelsk emnenavn
Programming and algorithmic thinking in arts and crafts
Studieprogram
Programmering og algoritmisk tenkning i kunst og håndverk
Videreutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en introduksjon til programmering og algoritmisk tenkning i kunst og håndverk. Det har som mål å gi en bredere forståelse for hva programmering og algoritmisk tenkning kan være i faget og hvordan en kan bruke det i egen undervisning. Det legges opp til bruk av blokkprogrammering, som Scratch og eventuelt micro:bit, og muligheter for videre utforsking;med programmeringsspråket Processing. Emnet legger vekt på fagdidaktiske problemstillinger og hvordan knytte det opp til læreplaner med utprøving og refleksjon. Det retter seg mot lærere i grunnskolen og undervisning i ulike fag.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått andre studieår.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

;

Kunnskap;

Studenten;

  • har kunnskap om;ulike metoder for;utforsking og;idéutvikling;;
  • har grunnleggende kunnskap;om;programmering og;algoritmisk tenkning;;
  • kan oppdatere sin kunnskap;i arbeid med læreplaner;og;programmering;i skolen;;

Ferdigheter

Studenten;

  • kan utvikle, bearbeide og;dokumentere;idéer;
  • kan anvende egnede digitale;verktøy;til utprøvinger;av;teknikker og uttrykksformer;innen programmering;
  • kan planlegge og utvikle digitalt undervisningsmateriell;

;

Generell kompetanse;;

Studenten;

  • har bevissthet om personvern;og;opphavsrett;i tilknytning til digitale produkter;
  • har;forståelse for;bruk og utprøving av;digital;programvare;for programmering;i skolen;
  • har videreutviklet;fagdidaktisk;kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning innen programmering og algoritmisk tenkning;

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i sentrale deler av fagområdet.;Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i;studiet. Det forutsettes stor grad av aktiv deltakelse i undervisningen. I;studiet;benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige- forståelse og uttrykksevne.;Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.;

Studiet gjennomføres på deltid;der undervisningen er;lagt opp med;en;fysisk samling.;;Studiet omfatter om;lag;120;arbeidstimer for;studenten. Av disse er omtrent;25;timer undervisning og veiledning med lærere på samling.;De øvrige timer vil være arbeid individuelt og;eventuelt i;grupper.;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Obligatorisk aktivitet må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.;;

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:;

  • faglige innføringer og demonstrasjoner;
  • felles faglige drøftinger og vurderinger underveis;;
  • gjennomføring av praktiske oppgaver;;
  • gruppe- og/eller;prosjektarbeid;

Vurdering og eksamen

Individuell prosjektoppgave

Prosjektoppgaven skal bestå av;en digital dokumentasjon som inneholder:;;

  • Et digitalt praktisk arbeid med programmering;av et visuelt og/eller interaktivt produkt;
  • Dokumentasjon av prosess med;bilder og;korte begrunnelser (inntil 500 ord);
  • En;fagdidaktisk;refleksjon av hvordan;dette arbeidet;er relevant for egne elever (inntil 500 ord);

Eksamensresultatet kan påklages.;

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges;

Vurderingsuttrykk

Bestått / Ikke bestått

Sensorordning

Studentene skal fordype seg i et forskningsarbeid med utgangspunkt i en valgt farmasifaglig problemstilling. Studentene får praktisk erfaring med forskning og utvikler ferdigheter i å anvende valgt forskningsmetode. I arbeidet med bacheloroppgaven fokuseres det på valgt problemstilling samt analyse og diskusjon av egne forskningsresultater, men også vurdering av egne resultater opp mot publikasjoner innen fagfeltet

Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:

  • Fagspesifikt valgt område 13 studiepoeng
  • Vitenskapelig metode 2 studiepoeng

Opptakskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om forskningsarbeid innen et utvalgt farmasifaglig område
  • har grunnleggende kunnskap om sentrale vitenskapelige metoder og ulike forskningsdesign
  • kjenner til styrker og svakheter ved forskningsmetode i eget prosjekt
  • kjenner til forskningsetiske aspekter relatert til eget prosjekt

Ferdigheter

Studenten kan

  • kan nyttiggjøre seg forskningsbasert kunnskap og planlegge og gjennomføre et metodisk og faglig prosjekt i samarbeid med andre, i tråd med faglige krav til gjennomføring av oppgaven
  • kan fremskaffe relevant fagstoff og integrere dette med egen faglig kunnskap i eget prosjektarbeid
  • kan beskrive, analysere og diskutere oppgavens tema og problemstilling opp mot annen publisert vitenskap
  • kan foreta selvstendige kildesøk og bruke referanser og kildehenvisning på en enhetlig og korrekt måte
  • har evne til muntlig og skriftlig faglig/vitenskapelig refleksjon og selvstendig vurdering av egen bacheloroppgave
  • kan drøfte, vurdere og argumentere for egne meninger gjennom opposisjon- og respondentskap

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kan kombinere faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning og utviklingsarbeid i et skriftlig arbeid