Programplaner og emneplaner - Student
PAKH6100 Programmering og algoritmisk tenkning i kunst og håndverk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Programming and algorithmic thinking in arts and crafts
- Studieprogram
-
Programmering og algoritmisk tenkning i kunst og håndverkVidereutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en introduksjon til programmering og algoritmisk tenkning i kunst og håndverk. Det har som mål å gi en bredere forståelse for hva programmering og algoritmisk tenkning kan være i faget og hvordan en kan bruke det i egen undervisning. Det legges opp til bruk av blokkprogrammering, som Scratch og eventuelt micro:bit, og muligheter for videre utforsking;med programmeringsspråket Processing. Emnet legger vekt på fagdidaktiske problemstillinger og hvordan knytte det opp til læreplaner med utprøving og refleksjon. Det retter seg mot lærere i grunnskolen og undervisning i ulike fag.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått andre studieår.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
;
Kunnskap;
Studenten;
- har kunnskap om;ulike metoder for;utforsking og;idéutvikling;;
- har grunnleggende kunnskap;om;programmering og;algoritmisk tenkning;;
- kan oppdatere sin kunnskap;i arbeid med læreplaner;og;programmering;i skolen;;
Ferdigheter
Studenten;
- kan utvikle, bearbeide og;dokumentere;idéer;
- kan anvende egnede digitale;verktøy;til utprøvinger;av;teknikker og uttrykksformer;innen programmering;
- kan planlegge og utvikle digitalt undervisningsmateriell;
;
Generell kompetanse;;
Studenten;
- har bevissthet om personvern;og;opphavsrett;i tilknytning til digitale produkter;
- har;forståelse for;bruk og utprøving av;digital;programvare;for programmering;i skolen;
- har videreutviklet;fagdidaktisk;kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning innen programmering og algoritmisk tenkning;
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli gitt undervisning og veiledning i sentrale deler av fagområdet.;Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i;studiet. Det forutsettes stor grad av aktiv deltakelse i undervisningen. I;studiet;benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige- forståelse og uttrykksevne.;Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.;
Studiet gjennomføres på deltid;der undervisningen er;lagt opp med;en;fysisk samling.;;Studiet omfatter om;lag;120;arbeidstimer for;studenten. Av disse er omtrent;25;timer undervisning og veiledning med lærere på samling.;De øvrige timer vil være arbeid individuelt og;eventuelt i;grupper.;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Obligatorisk aktivitet må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.;;
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:;
- faglige innføringer og demonstrasjoner;
- felles faglige drøftinger og vurderinger underveis;;
- gjennomføring av praktiske oppgaver;;
- gruppe- og/eller;prosjektarbeid;
Vurdering og eksamen
Individuell prosjektoppgave
Prosjektoppgaven skal bestå av;en digital dokumentasjon som inneholder:;;
- Et digitalt praktisk arbeid med programmering;av et visuelt og/eller interaktivt produkt;
- Dokumentasjon av prosess med;bilder og;korte begrunnelser (inntil 500 ord);
- En;fagdidaktisk;refleksjon av hvordan;dette arbeidet;er relevant for egne elever (inntil 500 ord);
Eksamensresultatet kan påklages.;
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges;
Vurderingsuttrykk
Bestått / Ikke bestått
Sensorordning
Studentene skal fordype seg i et forskningsarbeid med utgangspunkt i en valgt farmasifaglig problemstilling. Studentene får praktisk erfaring med forskning og utvikler ferdigheter i å anvende valgt forskningsmetode. I arbeidet med bacheloroppgaven fokuseres det på valgt problemstilling samt analyse og diskusjon av egne forskningsresultater, men også vurdering av egne resultater opp mot publikasjoner innen fagfeltet
Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
- Fagspesifikt valgt område 13 studiepoeng
- Vitenskapelig metode 2 studiepoeng
Opptakskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om forskningsarbeid innen et utvalgt farmasifaglig område
- har grunnleggende kunnskap om sentrale vitenskapelige metoder og ulike forskningsdesign
- kjenner til styrker og svakheter ved forskningsmetode i eget prosjekt
- kjenner til forskningsetiske aspekter relatert til eget prosjekt
Ferdigheter
Studenten kan
- kan nyttiggjøre seg forskningsbasert kunnskap og planlegge og gjennomføre et metodisk og faglig prosjekt i samarbeid med andre, i tråd med faglige krav til gjennomføring av oppgaven
- kan fremskaffe relevant fagstoff og integrere dette med egen faglig kunnskap i eget prosjektarbeid
- kan beskrive, analysere og diskutere oppgavens tema og problemstilling opp mot annen publisert vitenskap
- kan foreta selvstendige kildesøk og bruke referanser og kildehenvisning på en enhetlig og korrekt måte
- har evne til muntlig og skriftlig faglig/vitenskapelig refleksjon og selvstendig vurdering av egen bacheloroppgave
- kan drøfte, vurdere og argumentere for egne meninger gjennom opposisjon- og respondentskap
Generell kompetanse
Studenten kan
- kan kombinere faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning og utviklingsarbeid i et skriftlig arbeid