EPN-V2

VETEK6100 Individuell tilrettelegging Emneplan

Engelsk emnenavn
Person Centered Adaption
Studieprogram
Videreutdanning i velferdsteknologi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter fordypning i hvordan utforming av objekter kan redusere funksjonsproblemer. Det legges vekt på kartlegging, analyse, praktisk utprøving og evaluering av løsninger på individ- og tjenestenivå.

Forkunnskapskrav

For å begynne på dette emnet må du ha bestått:

  • SYKK/SYKP1010 Sykepleiens grunnlag 1, 15 stp.
  • SYKK/SYKP1110 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 15 stp.
  • SYKK/SYKPPRA10 Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.

eller tilsvarende.*

* For kull 2023 ved OsloMet er tilsvarende:

  • Godkjent arbeidskrav fra SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.

Bestått emne:

  • SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag/Sykepleiens grunnlag 1, 13 stp.
  • SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
  • SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
  • SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie/Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om individuell tilrettelegging, tilgjengelighet og kompenserende teknologi
  • har inngående kunnskap om teknologi og teknikker i en samfunnsmessig kontekst som er relevante for individuell tilrettelegging og tilgjengelighet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere faglige og etiske problemstillinger knyttet til tilgjengelighet, tilrettelegging og universell utforming for personer med nedsatt funksjon
  • kan identifisere, analysere, gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet individuell tilrettelegging, både til spesialister og allmennheten
  • kan kritisk vurdere etiske problemstillinger knyttet til individuell tilrettelegging og tilgjengelighet
  • kan bidra til kunnskapsutvikling og innovasjon i samarbeid med brukere, tjenesteapparat, forsknings- og utviklingsmiljøer og næringsliv

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (8 uker) i spesialisthelsetjenesten, foregår i hovedsak på sykehus (medisin/kirurgi) veiledet av praksisveileder og kontaktlærer. Annen praksisforberedende undervisning og aktiviteter (2 uker) kan være simulering og ferdighetstrening, bruk av digitale læringsressurser, forelesninger, casestudier og seminarer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
  • skriftlig prosjektskisse, inntil 1000 ord (godkjennes av veileder)

Vurdering og eksamen

Vurdering i praksis.

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått.

Sensorordning

Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.