EPN-V2

VERND1110 Fagets utvikling og etikk Emneplan

Engelsk emnenavn
The Development of the Subject Social Education and Ethics
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Bærum
Bachelorstudium i vernepleie
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Forkunnskapskrav

Pass/Fail. The same grade is given for all students in the group.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne i Fagets utvikling (1) og etikk (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • kan beskrive utviklingen av tjenestetilbudet til mennesker med utviklingshemming (1)
  • kjenner til utviklingen av egen profesjon(1)
  • kjenner til forholdet mellom menneskesyn, faglige prinsipper og konkrete omsorgstiltak (1)
  • kan redegjøre for ulike etiske teorier (2)
  • kan redegjøre for hva det vil si å ha et helhetlig syn på mennesket og respekt for menneskets integritet og rettigheter (2)

Ferdighet

Studenten:

  • kan redegjøre for sammenhenger mellom ideologiske føringer, holdninger til funksjonshemming og hvordan tiltak og tilbud utformes (1)
  • kan identifisere et dilemma (2)
  • kan anvende etiske refleksjonsmodeller i en gitt situasjon (2)
  • har ferdigheter i etisk refleksjon og etisk handlingsberedskap (2)

Generell kompetanse

Studenten:

  • kjenner til vernepleieryrket og dagens arbeidsfelt (1)
  • kjenner til brukeres situasjon og har innsikt i forpliktelsen til å yte tjenester ut i fra likeverdighetsideologi (1)
  • kan diskutere verdikonflikter og etiske dilemmaer i praktisk helse- og sosialarbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå (2)

Arbeids- og undervisningsformer

Prior to the course, the students are recommended to go through the elements in "Startpakka" which focus on literature search, critical appraisal and use of references, see https://student.oslomet.no/startpakka

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

BIOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, ERGOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, FYB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, RAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, TAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, FARB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, PMED1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, ORI1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, and VERB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits overlaps 100 %.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

To sensorer