Programplaner og emneplaner - Student
UTVB2210 Education and Religion in Development Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Education and Religion in Development
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i utviklingsstudier
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
This course thematize the role Education and Religion play in developmental processes and discourses, both in their own right and by intersecting other central developmental topics of social mobility, power structures, globalization, colonial, decolonial and gender debates, as well as the role of education in marginalized positions.
The course will be taught in English or Norwegian, depending on needs according to the participants’ language abilities and the presence of international exchange students.
Anbefalte forkunnskaper
Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide praktisk med faglige og metodiske problemstillinger gjennom obligatoriske arbeidskrav. De skal videre analysere, reflektere over, og vurdere eget og hverandres arbeid. Praksis er veiledet og vurdert og foregår over 15 dager i grunn- eller videregående skole. Praksis gjennomføres i grupper på fortrinnsvis tre til fire studenter.
Mappe
Mappevurdering brukes både i undervisning og til eksamen. Poenget med mappevurdering er at både student og lærer effektivt kan få et inntrykk av studentens faglige utvikling. Vurderingen blir da også en prosess, integrert i undervisningsforløpet.
Læringsutbytte
I emnet vektlegges praktisk erfaring fra verkstedsarbeid, teoretiske studier individuelt og i gruppe. Fagteori i emnet legger vekt på forståelse for og anvendelse av begreper og arbeidsformer. HMS relateres til praktiske erfaringer i verkstedet. Fagdidaktikk inngår i emnet og skal bidra til å kontekstualisere eget praktisk arbeid og teoristudier, samt reise sentrale spørsmål om skolens oppgave og fagets egenart.
Emnet må sees i sammenheng med øvrige emner. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving er gjennomgående i studiet. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.
Innhold
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- 3 forskjellige praktiske arbeid presentert og faglig drøftet i mindre grupper eller plenum. Omfang vil variere ut i fra verktøy/medie og valgt uttrykk.
- Minimum 80% oppmøte ved obligatorisk undervisning og læringsaktiviteter.
Vurdering og eksamen
Eksamen
Eksamen er et individuelt praktisk, skapende prosjekt innen digitale verktøy og medier, og en skriftlig refleksjon som omhandler det praktiske prosjektet og fagdidaktikk. Eksamen består av følgende deler:
1. Praktisk, skapende prosjekt basert på et utvalgt arbeidskrav levert i emnet. Prosjektet skal være en videreutviklet/forbedret versjon av arbeidskravet.
2. Skriftlig refleksjon
Skiftlig refleksjon omfatter dokumentasjon, beskrivelse og refleksjon over arbeidsprosessen og fagdidaktikk. Omfang på 2000 ord +/- 10%. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Det praktisk skapende arbeidet og den skriftlige refleksjonen vurderes samlet.
Eksamensresultat kan påklages.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Emnet retter seg mot undervisning i medier, kommunikasjon og medieproduksjon for grunn- og videregående skole, slik det fremkommer i gjeldende læreplaner.
Sentralt i emnet er kunnskaper og ferdigheter om hvordan medieuttrykk skapes og hvordan de påvirker oss. Historiefortelling handler om hvordan du formidler et budskap og hvordan du bruker dramaturgi og virkemidler aktivt for å nå en målgruppe. Emnet gir en introduksjon til relevante digitale verktøy for produksjon av ulike medieuttrykk. I emnet inngår også bevissthet om teknikk, metode, idéutvikling og arbeidsprosess.
Sensorordning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om historiefortelling rettet mot en målgruppe, og hvordan dramaturgi og bruken av virkemidler kan tydeliggjøre budskapet
- har inngående kjennskap til ulike medieuttrykk og sjangre
- har kjennskap til den samfunnsmessige betydningen av ulike medieuttrykk og hvordan de kan påvirke oss
- har kjennskap til profesjonsfaglige problemstillinger med utgangspunkt i fagdidaktisk teori
- har kjennskap til den historiske utviklingen av ulike medieuttrykk og hvordan medieteknologi endres
- har innsikt i opphavsrett, personvern og etiske problemstillinger
Ferdigheter
Studenten:
- kan bruke relevant teori i eget arbeid
- kan velge og bruke relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer for å formidle budskap i forskjellige medier og sjangre
- kan reflektere kritisk over egen faglig utøvelse, samt oppdatere egen kompetanse innen medieuttrykk og historiefortelling
- kan anvende fagrelevante metoder og dokumentere egen kreative arbeidsprosess fra idé til ferdig produkt
Generell kompetanse
Studenten:
- kan planlegge for undervisning i faget
- kan vise og formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom praktisk arbeid
Opptakskrav
Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.
- Mappearbeid med fem forskjellige praktiske medieproduksjoner med prosessdokumentasjon, presentert og faglig drøftet i grupper eller plenum. Omfanget i lengde og antall vil variere avhengig av medieuttrykk.
- Gjennomført undervisningspraksis, fortrinnsvis i grupper. Omfang: 15 dager
- Muntlig praksisfremlegg
- Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning.