EPN-V2

SOS2120 Profesjonell samhandling med barn, ungdom og familier i lokalsamfunnet Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional interaction with children, youths and families in local communities
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • Har begynnende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
  • Har utvidet kunnskap om og innsikt i bacheloroppgavens tema

Ferdigheter

Studenten

  • Har evne til å formulere og avgrense et pedagogisk og/eller fagdidaktisk problem
  • Kan anvende metodisk kunnskap til å formidle og dokumentere sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
  • Kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer
  • Viser ferdigheter i akademisk skriving og hvis aktuelt, fremstille et praktisk arbeid visuelt.

Generell kompetanse

Studenten

  • Diskuterer sammenhengen mellom det selvvalgte teamet og barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
  • Kan reflektere kritisk og etisk rundt oppgavens tema, metode og behandling av data

Forkunnskapskrav

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er:

  • Oppgave og metodeseminar
  • Veiledning
  • Individuelt arbeid

Studenten har krav på tre veiledninger, hvorav én er obligatorisk.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i samtaler med barn og familier
  • har kunnskap om hvordan man samarbeider med ulike instanser i et lokalsamfunn
  • kjenner til hvordan man etablerer, koordinerer, organiserer og leder samarbeidsmøter

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre samtaler og vurdere og prioritere eventuelle tiltak med brukere på ulike arenaer
  • kan gjenkjenne og vurdere uønskede hendelser og risiko i møte med brukere på ulike arenaer
  • kan anvende kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid, organisering og ledelse av samarbeidsmøter
  • kan anvende tolk i samhandling med brukere
  • kan anvende digitale plattformer for kommunikasjon
  • kan etablere, organisere og lede grupper på ulike arenaer og med ulike sosiale problemstillinger
  • kan reflektere rundt innovative løsninger for innbyggere i et lokalmiljø, basert på befolkningens deltagelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk reflektere over hva som påvirker profesjonell samhandling med individ og familier
  • kan reflektere over egne verdier og holdninger, og hvordan disse påvirker yrkesutøvelsen
  • kan anvende faglig skjønn
  • kan reflektere over betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling

Arbeids- og undervisningsformer

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen består av en bacheloroppgave.

  • Bacheloroppgaven skal være på 9000 ord (+/- 10 prosent).
  • Dersom man i tillegg til fagteksten velger å gjennomføre et praktisk og/eller digitalt arbeid, skal fagteksten være på 4500 ord (+/- 10 prosent), i tillegg skal studenten levere inn dokumentasjon av det praktiske arbeidet. Arbeidet må være organisert slik at sensors tid til å se/høre gjennom det hele ikke overstiger 20 minutter.

Bacheloroppgaven er i utgangspunktet et individuelt arbeid. Dersom studenter samarbeider om bacheloroppgaven, skal hver enkelt students medvirkning i arbeidet fremgå klart av et følgenotat. Følgenotatet skal inneholde refleksjon over arbeidsfordeling og læringsutbytte av samarbeidsprosessen. Det er ikke mulig å være flere enn to studenter sammen om fagteksten.

Det kan utvikles et praktisk arbeid sammen i større gruppe. Fagteksten må da skrives individuelt eller to og to studenter sammen. Hver innleverte oppgave må ha en unik problemstilling.

Dersom to studenter velger å levere oppgaven sammen skal:

  • Bacheloroppgaven være på 14000 ord (+/- 10 prosent) når fagtekst er eneste dokumentasjonsform.
  • 7000 ord (+/- 10 prosent) ved valg av en praktisk del, sammen med dokumentasjon av det praktiske arbeidet. Arbeidet må være organisert slik at sensors tid til å se/høre gjennom det hele ikke overstiger 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av bacheloroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny bacheloroppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, (180 studiepoeng) heltid eller deltid, eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatorisk aktivitet godkjent:

  • Arbeidskrav 1.Obligatorisk tilstedeværelse og aktiv deltakelse i ferdighetstrening

Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20%, og som ikke overstiger 40% gis et arbeidskrav. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

  • Arbeidskrav 2: INTERACT - INTER1200.

Følgende arbeidskrav må være godkjent: Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. Loggen forutsetter deltakelse på seminar over to dager. Fravær medfører en individuell kompensatorisk oppgave. Se også https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en muntlig eksamen i grupper med en tidsramme på ca. 60 minutter, hvor studentene skal vise kunnskap og ferdigheter i profesjonell samhandling. Hver eksamensgruppe er på 4-6 studenter. Gruppene får utdelt et kasus til forberedelse 48 timer før første eksamensdag. Under eksaminering vil studentene i en konstruert situasjon med utgangspunkt i kasus møte personer (skuespillere) med ulike utfordringer. Tidsrammen inkluderer eksaminasjon og vurdering med muntlig begrunnelse.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.  

Vurderingsuttrykk

I bachelorperioden skal studenten videreutvikle kunnskaper om akademisk skriving, samt oppøve begynnende kunnskaper om vitenskapsteori, forskningsetikk og metode. Målet med bacheloroppgaven er at studenten skal dokumentere profesjonskunnskap. Emnets innhold defineres av en selvvalgt problemstilling som skal sees i sammenheng med fremtidig profesjonsutøvelse. Studenten velger selv tema, problemstilling og metode for oppgaven. Bacheloroppgaven skal være profesjonsrettet med tematisk forankring i kunnskapsområdene eller i fordypningen. Bacheloroppgaven kan ta utgangspunkt i temaer studenten har jobbet med i sin fordypning, men må være en videreutvikling av disse temaene. Prosjektskisse og oppgavens problemstilling skal godkjennes av veileder før studenten kan innhente empiri og gjennomføre en eventuell praktisk del av oppgaven.

Oppgaven kan dokumenteres og utføres på ulike måter. Alle studenter skal skrive en fagtekst om sitt arbeid. I enkelte temaer kan den skriftlige fagteksten kombineres med uttrykksformer som billedkunst og kunsthåndverk, musikk, dans, drama, språk, litteratur, film, arkitektur og design. Andre muligheter er utarbeidelse av opplegg sammen med barn knyttet til spesifikke fagdidaktiske utfordringer. Praktisk arbeid som ikke kan legges ved oppgaven, dokumenteres på annet vis og legges ved fagteksten. Dersom man velger å gjøre et praktisk arbeid, må fagteksten inneholde refleksjoner om ulike valg og pedagogiske perspektiver relatert til det praktiske arbeidet/prosessen man har utført.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelser.

Emneansvarlig

Stine Harstad