Programplaner og emneplaner - Student
SBV4400 Intervensjoner, endrings- og tiltaksarbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Interventions, preventative measures and innovations
- Studieprogram
-
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevern
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Hensikten med emnet er at studenten skal utvikle sin yrkesdidaktiske kompetanse for å sikre yrkesrelevant og oppdatert yrkesopplæring i tråd med fagfornyelsen og utviklingen i egen bransje i et samfunns- og bærekraftperspektiv.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om forholdet mellom problemforståelse og utvikling av tiltak
- inngående kunnskap om å lede fagutvikling og veiledning, samt forhold som påvirker disse utviklingsprosessene
- inngående kunnskap om innovasjon og kunnskapsutvikling
- inngående kunnskap om etiske overveielser i tilknytning til innovasjon og fagutvikling
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisk analysere standardiserte kartleggingsverktøy og praksisformer
- involvere barn, unge og familier i utviklings- og innovasjonsprosjekter, samt reflektere over etiske aspekter ved brukerinvolvering i slike prosesser
- kan lede og veilede fagutvikling på individ- og tjenestenivå
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å implementere forskning og erfaringsbasert kunnskap som ledd i utvikling og kvalitetsforbedringer av tjenester og tiltak
- sammenstille kunnskap om metoder og tiltak sett i sammenheng med behov for endringer i tjeneste- og profesjonsutøvelse
Arbeids- og undervisningsformer
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Analysere og konkretisere innhold i læreplanverket med fokus på kvalitet og bærekraft i egen undervisning. Dette skal drøftes med kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres gruppevis med inntil tre studenter i gruppen, i form av en digital presentasjon på 5-10 minutter.
- Utforme en plan for hospiteringen. Individuell oppgave som dokumenteres i form av et skriftlig notat på 500 ord +/-10%
- Hospitering 3-5 dager i egen bransje eller yrke. Dette dokumenteres i form av en individuell logg, omfang 1000 ord +/- 10 %, i tillegg til bilder, video, skisser el.
- Planlegge og gjennomføre et utviklingsarbeid knyttet til egen yrkesdifferensiert undervisning om bærekraft. Utviklingsarbeidet gjennomføres individuelt eller i grupper med inntil tre studenter. Arbeidet dokumenteres skriftlig med undervisningsplan og oppgavetekst med vurderingskriterier, evt. presentasjoner og elevvurderinger. Omfang: 1000 ord +/-10 % pr student.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Avsluttende vurdering er en individuell prosjekteksamen. I eksamensbesvarelsen skal studentene beskrive og drøfte erfaringer med et utviklingsarbeid i lys av relevant teori og studiets læringsutbytter (se arbeidskrav 4). Omfang: 2000 ord +/- 10%
Ny/utsatt eksamen
Ved første ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjekteksamen. Ved senere forsøk leveres ny prosjekteksamen.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Vurderingsuttrykk
- eget yrkes rolle, bidrag og påvirkning på omgivelsene i verdikjeden, relatert til andre yrker og bærekraftig utvikling i bransjen
- sammenheng mellom lokalt miljø og globale miljø- og klimautfordringer knyttet til eget yrke og undervisning
- utvikling av yrkesutøvelse i eget fagområdet i et bærekraftperspektiv
- bærekraftdidaktikk
- videreutvikling av egen undervisningspraksis, basert på etiske aspekter, mangfold og kjønn, analyse av læreplaner og kunnskapsutviklingen i studiet
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Wenche Bekken og Gunn Astrid Baugerud