EPN-V2

RAB2000 Patologi, diagnostikk og behandling Emneplan

Engelsk emnenavn
Pathology, Diagnostics and Treatment
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er forberedende prosjektperiode til arbeidet med bacheloroppgaven. Studenten blir veiledet til å finne egen identitet og visjon gjennom å utvikle nytenkende konsepter med en fremtidsrelevans.

Det fokuseres på design og klesproduksjon i forhold til bærekraftig utvikling i et økologisk, sosialt og økonomisk miljø. Faglig diskusjon vil handle om hva studentene mener at bærekraft innebærer og hvilken praktisk betydning dette får i emnet.

Emnet inneholder både en teoretisk og praktisk komponent, men det er studentens behov for fordypning som vil definere vekting av innholdet i denne perioden. Studenten skal med en kritisk refleksjon utvikle et prosjektdesign, en plan som danner grunnlaget for hvordan bachelorprosjektet skal utføres. I denne planen skal blant annet prosjektets omfang, mål, fokus, mottaker og innovasjonselement beskrives. Den praktiske komponenten utføres som et ledd for å kunne beskrive gjennomføring av design- og produksjonsprosesser.

Det vises ellers til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.

Forkunnskapskrav

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • skal ha kunnskap om lokale og globale strømninger for å genere nytenking, innovasjon og bærekraftige løsninger.
  • er kjent med prosesser og metoder for planlegging og gjennomføring av komplekse designprosjekter.
  • skal kunne anvende relevant fagterminologi og teori tilknyttet fagområdet.

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere og utvikle relevante bærekraftige designkonsepter i et lokalt og globalt perspektiv.
  • kan gjennom å definere, modellere og analysere problemstillinger for å velge passende arbeid- og designmetode for eget arbeid.
  • kan identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av prosjekter.
  • kan videreutvikle og utdype sin egen profesjonelle praksis gjennom en praktisk og teoretisk tilnærming.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utvikle nyskapende bærekraftige designkonsepter og produkter i et lokalt og globalt perspektiv.
  • kan uttrykke og kommunisere designperspektiver, analyser og løsninger gjennom det visuelle, muntlige og skriftlige.
  • kan reflektere over sin egen faglig utvikling og relevante faglige - og yrkesetiske problemstillinger.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare etiologi, symptomer, diagnostikk og behandling av sykdommer i fordøyelses-, sentralnerve- og sirkulasjonssystemet, endokrine og aldersrelaterte sykdommer, samt nyrer og urinveier
  • forklare etiologi, epidemiologi, symptomer, diagnostikk, behandling og prognose ved de vanligste kreftformer
  • forklare psykologiske teorier og fenomener knyttet til stress, kriser, sorg og mestring
  • beskrive symptomer ved og behandling av psykiske lidelser som angst, depresjon og psykose
  • forklare prosedyre for subkutane og intramuskulære injeksjoner, og innlegging av perifert venekateter (PVK)
  • gjøre rede for retningslinjer for sterile prosedyrer
  • forklare oppbygning, virkemåte og anvendelse av apparatur innen mammografi, nukleærmedisin, intervensjonsradiografi og strålebehandling,
  • forklare stråledosenivå, strålevern og pasientomsorg ved aktuelle modaliteter
  • forklare strålebiologiske prinsipper, effekter og de vanligste behandlingsrelaterte bivirkninger ved stråleterapi
  • forklare fysiske prinsipper innen nukleærmedisin, og tilvirkning, preparering, administrering og avfallshåndtering av radionuklider/radiofarmaka
  • beskrive struktur og oppladning i nukleærmedisinsk bildemateriale
  • beskrive generelle prinsipper for screening inkludert sensitivitet og spesifisitet
  • beskrive rutiner for kvalitetskontroll og dokumentasjon ved mammografi, nukleærmedisin, intervensjonsradiografi og strålebehandling
  • forklare stråling og strålevern relatert til mennesker og miljø

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere bildekriterier innen mammografi
  • beregne huddose ut fra airkerma (AK) og dosearealprodukt (DAP)

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere hvordan ulike patologiske tilstander og indikasjoner er avgjørende for valg av diagnostiske og terapeutiske undersøkelser, knyttet til nukleærmedisin, mammografi, intervensjonsradiografi og stråleterapi.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter omvendt klasserom, forelesninger, seminarer, ferdighetstreninger og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 % tilstedeværelse ved timeplanfestede seminar og ferdighetstreninger
  • individuell flervalgstest etter gitte kriterier, inntil 2 timer
  • prosjektoppgave i gruppe etter nærmere gitte kriterier, 5-7 studenter per gruppe

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager, inntil 3000 ord

Ny vurdering/eksamen: Dersom hjemmeeksamen vurderes til F, har studenten anledning til å levere inn omarbeidet versjon én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen er innlevering av visuell dokumentasjon av praktisk arbeid med skriflig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensprosjektet kan utføres individuelt eller i gruppe.

Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:

1. Visuell dokumentasjon bestående av:

  • Den praktiske komponenten i oppgaven består av visuell dokumentasjon og grafiske modeller som visualiserer nye designkonsepter og produkter.
  • Dokumentasjon av arbeidsprosessen som viser, innhenting av innsikts materiale for det visuelle og skriftlige arbeidet, valg av arbeidsmetoder og verktøy og valg av estetiske virkemidler som er blitt tatt underveis i perioden.

2. Skriftlig oppgave

Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk arbeidet, og skal omfatte om lag 1000 ord. Oppgaven leveres digitalt sammen med det praktisk arbeidet.

Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Eksamensresultatet kan påklages.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Emneoverlapp

Bestått - ikke bestått