EPN-V2

PRAK6200 Profesjonsrettet veiledning Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional mentoring
Studieprogram
Fleksibel praksislærerutdanning for yrkesfaglærere
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emne skal studentene tilegne seg inngående forståelse for teorier og metoder for veiledning av yrkesfaglærerstudenter. Sentrale temaer er: Veiledning, observasjon, kommunikasjon, relasjon og etikk i veiledning.

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, refleksjon og kritisk tenkning
  • har solid kunnskap om veiledningsstrategier i ulike situasjoner som redskap for profesjonell utvikling
  • har kunnskap om etiske perspektiver og verdier i veiledning
  • kjenne til ulike observasjonsmetoder som utgangspunkt for veiledning

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke observasjon som utgangspunkt for veiledning
  • kan planlegge, gjennomføre og kritisk analysere og evaluere veiledningsprosesser tilpasset lærerstudentens nivå, personlig utvikling, yrkesfaglig program og elevkunnskap
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap og pedagogiske verktøy om læring og veiledning
  • kan kritisk vurdere egen rolle som veileder for studenter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan velge ut og anvende ulike medierende redskaper som støtte til lærerstudentens utvikling
  • kan analysere og tilrettelegge veiledning til ulike situasjoner og kontekster med utgangspunkt i studentens behov, integritet og yrkesfagets særpreg
  • reflektere over egen adferd og kommunikasjon og argumentere for egen veiledningspraksis
  • anvende veiledningskompetanse i utfordrende samtaler med studenter, for eksempel ved ikke bestått og tvil om skikkethet

Innhold

Eksamen består av to deler.

Del 1: Praktisk eksamen i grupper à tre til fire studenter. Praktisk gjennomføring av undervisningsopplegg innen gitt temaet i mat og helse som inkluderer en undervisningsplan, varighet 30 minutter per gruppe. Eksamen vurderes gruppevis med bokstavkarakter A-F.

Del 2: Individuell muntlig høring, varighet inntil 15 minutter per student. Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F. Del 1 må være bestått for å kunne gjennomføre del 2.

Del 1 og del 2 må være bestått for å få samlet karakter på emnet, del 1 teller 40% og del 2 teller 60% på samlet karakter for emnet.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved stryk eller gyldig fravær arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper legges det til rette for individuell gjennomføring av del 1 i 10 minutter og del 2 gjennomføres i inntil 30 minutter.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.

Det legges opp til nettmøter, samt regelmessig veiledning og oppfølging av studentene av faglærer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen:

  • Individuell lydfil på mellom syv til ti minutter hvor det reflekteres over gjennomføring av veiledning på ulike arenaer hvor yrkesopplæring praktiseres; dette i lys av relevant, litteratur og aktuelle styringsdokumenter.

Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplanen under Arbeidskrav.

Vurdering og eksamen

I emnet vektlegges ernæring, kosthold, hygiene og fysisk aktivitet i det forebyggende helsearbeidet. Det fokuseres på anvendelse av ulike metoder og teknikker knyttet til opplæring i disse temaene. Emnet skal gi studentene kunnskap og ferdigheter knyttet til mat, helse- og livsmestring. Videre legges det vekt på barn og unges oppvekstvilkår og den fysiske-, psykiske- og sosiale utviklingen. Det legges spesielt vekt på holdningsskapende arbeid i det 13-årige utdanningsløpet, og i de ulike helse- og oppvekstyrkene.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ernæring, mathygiene og om matens og måltidets rolle i et sosialt og kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om barn og unges fysiske, psykiske og sosiale utvikling og om ungdomskultur, oppvekstmiljø og rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskaper om likestilling, livsmestring og mangfold
  • har kunnskap om ungdoms muligheter til yrkesvalg og karriere
  • ha kunnskaper om styringsdokumenter for fag i ungdomstrinnet og videregående opplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan gi anbefalinger, veilede og tilrettelegge for et sunt kosthold og fysisk aktivitet for ulike målgrupper
  • kan lage og vurdere trygg, bærekraftig og ernæringsmessig sunn mat, og bruke måltidet som arena for sosialisering og danning
  • kan observere og identifisere tegn på for eksempel vold, seksuelle overgrep, mobbing, rus og ekstremisme, og gi omsorg ved sorg og kriser
  • kan anvende og veilede ungdom i kildekritikk, nettvett og kritisk bruk av sosiale medier

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, organisere, gjennomføre og vurdere praktisk undervisning i kosthold og fysisk aktivitet samt tilpasse til ulike grupper med henblikk på å ivareta religiøse, kulturelle, sosiale og etiske hensyn
  • kan vurdere, og være kritisk til reklame og informasjon fra media, basert på råd og anbefalinger om kosthold og fysisk aktivitet fra helsemyndighetene
  • kan drøfte særskilte utfordringer knyttet til undervisning og opplæring i kosthold og fysisk aktivitet
  • kan drøfte utviklingen innen kosthold og fysisk aktivitet i et historisk, kulturelt, økonomisk og globalt perspektiv og ha oversikt over relevant forbrukerpolitikk

Vurderingsuttrykk

Dialogbasert undervisning, forelesninger, erfaringsdeling, prosessuell undervisning, individuelt arbeid, gruppeprosesser og gruppearbeid, praktisk undervisning.

Sensorordning

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Individuell faglig forankret skriftlig oppgave. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang 2000 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og evt. vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er å skrive en tverrfaglig oppgave knyttet til yrkesfaglig praksis.

Arbeidskrav 2

Individuell refleksjon fra 10 dagers ungdomsskolepraksis. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang: 2000 ord (+/- 10%) + litteraturliste og evt. vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er å reflektere og dokumentere erfaringer fra praksis i ungdomstrinnet.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.