EPN-V2

PINS9550 Educational perspectives on innovation for sustainability Emneplan

Engelsk emnenavn
Educational perspectives on innovation for sustainability
Studieprogram
PhD Programme in Innovation for Sustainability
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

This course addresses educational perspectives on innovation for sustainability. Education has the potential to change current practices and contribute to the transformation of ideas, attitudes, habits and values in societies. Formal education, from kindergarten and general education through professional studies and the PhD degree, offers unique arenas for development of knowledge, skills and competencies, that is, literacies, needed to create a more sustainable future. Learning is a lifelong project and involves the transfer and use of knowledge and skills in different problem-solving situations. This course discusses the effect of education and invites reflection on changes within and across cultures and societies. It also addresses changes in the creative industries due to innovation, digitalisation, technology and globalism, and sustainable perspectives on learning and education.

The focus will be on enhancement of critical reflection, literacies and democratic participation in innovation and design for sustainability. The course invites questioning of why we act as we do and how education can contribute to critical consumption and consciousness. The course addresses the reflective citizen and invites reflection on how sustainability as part of education can change behaviour and actions, and pave the way for innovative cooperation between citizens and professionals on community environmental challenges. The course introduces perspectives on new materialism and practises of making as well as on the social lives with materials and products and their implications for cultural identities. It emphasises the exploration of future scenarios, and the candidates are invited to identify future-oriented research needs. The focus in the course may be adjusted to fit the interest of the participants of the course, in cooperation with their supervisors.

Forkunnskapskrav

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • hvordan utvikle en fasade som skaper godt inneklima og lavt energiforbruk
  • fukt og varmetransport gjennom bygningskroppen herunder vinduer, vegger, tak og etasjeskillere
  • elementene i passivhusdesign med hensyn på inneklima og energi
  • rollene og prosessen for integrert bygningsdesign
  • de viktigste kriteriene og beregningsmetodene for dagslysdesign og energieffektiv belysning
  • luftstrømmer i bygninger og hvordan oppnå tette bygg
  • prinsipper ved varmegjenvinning og utfordringer med disse

Ferdigheter

Studenten kan

  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende U- og g-verdier for vinduer, vegger, tak og etasjeskillere
  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende termisk komfort ved fasader under solbelastning og ved lave utetemperaturer
  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende kuldebroverdier
  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende fukttransport gjennom konstruksjoner
  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende dagslysforhold i rom og energibesparelse ved dagslysstyring
  • designe bygg som oppfyller kriteriene for godt inneklima og lavt energibruk
  • designe og analysere ventilasjon og infiltrasjon i sammenheng med trykkforhold og utforme løsninger som er samlet energioptimale
  • designe en fasade som gir termisk-, dagslys- energi- og kostnadsmessig optimal løsning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere bygg og løse problemer knyttet til konstruktive bygningsfysiske detaljer, termisk komfort, dagslys, fukttekniske forhold og energi
  • vurdere omfang og fordeling av kuldebroer samt foreslå tiltak for bygg for å unngå kondens og oppnå god termisk komfort og energibruk
  • vurdere og velge riktig verktøy i forhold til problemstilling
  • planlegge og utføre en bygningsfysisk analyse av de aktuelle problemstillinger i en bygning og gi relevante veiledninger

Læringsutbytte

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

  • Innlevere alle 5 prosjektrapporter innen fristene (underveis semesteret).

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen består av to-deler:

1) Prosjektportefølje, som består av 5 rapporter, som teller 50 %. Studentene skal jobbe i grupper på 2. Total lengde på portefølje (alle 5 rapporter) forventes å være ca. 60-80 sider, uten vedlegg.

2) Individuell skriftlig eksamen (3 timer), under tilsyn, som teller 50%.

Alle vurderingsdeler må gis bestått (E eller bedre) for at studenten skal bestå emnet.

Både prosjektportefølje og skriftlig eksamen kan påklages.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

1. Alle hjelpemilder tillatt.

2. Alle skriftlige hjelpemidler er tillatt (inkludert forelesningsnotater).

Vurdering og eksamen

To interne sensorer

Ekstern sensur brukes jevnlig.

Hjelpemidler ved eksamen

Dimitrios Kraniotis

Vurderingsuttrykk

  • MAEN4100/MAEND4100 Termodynamikk, varme og massetransport.
  • MAEN4200/MAEND4200 Energibruk og inneklima.
  • MAEN4300/MAEND4300 Strømningsteknikk og numeriske beregninger.

Sensorordning

The final exam is assessed by the course lecturer and one other examinator. External examinators will be used regularly. The assessment is based on the learning outcomes for the course.

Opptakskrav

The requirement for admission to the course is confirmation of admission to a PhD programme or documentation that you are in the process of being admitted to one of the faculty's two PhD programmes (Engineering Science or Innovation for Sustainability).

Emneansvarlig