EPN-V2

PINS9510 Site-specific Governance and Co-creation Emneplan

Engelsk emnenavn
Site-specific Governance and Co-creation
Studieprogram
PhD Programme in Innovation for Sustainability
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Ulike følelsesmessige og relasjonelle problemer påvirker den mentale helsen og er ofte kjernen i kunstterapibehandling. Dette emnet fokuserer på klinisk kunstterapiarbeid med klienter som har ulike psykiske utfordringer eller diagnoser. Kunstterapi foregår i en triangulær relasjon mellom en klient eller en gruppe klienter, kunsttrykket og terapeuten. Denne arbeidsalliansen består av klientens følelsesmessige bånd til terapeuten, gruppen og kunstuttrykket, samt samhandlingen om målsetning og den kunstterapeutiske prosessen. Dette emnet fokuserer spesielt på de emosjonelle og relasjonelle aspektene som påvirker kvaliteten på arbeidsalliansen, gruppedynamikken og resultatet av kunstterapien. Selvreflekterende ferdigheter og å kunne reflektere over hva som kan fremme eller hemme emosjonelle og relasjonelle aspekter i terapeutiske bindinger inngår i dette emnet. Studentene skal lære å gjenkjenne og reparere brudd i den terapeutiske relasjonen.

Studentenes egen praksis i kunstterapi, og tilhørende refleksjoner - fra et emosjonelt og relasjonelt ståsted - er kjernen av læringen i løpet av dette emnet. Dette inkluderer veiledning av studentenes kunstterapipraksis. Studentene skal lære å kjenne ulike verktøy for å måle og evaluere kvaliteten på arbeidsalliansen. De skal lære prinsippene for systematisk rapportering og case presentasjon.

Anbefalte forkunnskaper

Emnet vil ha 100% overlapp ved 10 stp i emnet BAKK6000 kunst, kultur og kreativitet i barnehagen.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i estetiske fag deltid - studieretning kunstterapi.

Læringsutbytte

  • Skrive og dele logg.
  • Løse oppgaver (individuelt - grupper, skriftlig - muntlig) relatert til arbeidsformer og innhold i samlingene.
  • Delta på minimum 80 prosent av samlingsdagene.

Arbeids- og undervisningsformer

Hjemmeeksamen, individuell, syv dager.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger•minimum 90% deltakelse i 60 timer praksis
  • individuell egenevaluering av praksisen på et gitt evalueringsskjema
  • individuelle kunstneriske responsbilder basert på praksiserfaringene, med tradisjonelle eller digitale verktøy

Arbeidskrav kan gjennomføres på engelsk eller et skandinavisk språk. Dersom undervisningen går på engelsk, må presentasjonen holdes på engelsk

Vurdering og eksamen

Gradert skala A - F

Hjelpemidler ved eksamen

Bestått / ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

Det anbefales at studenten har grunnleggende kunnskaper om forskningsmetode og vitenskapsteori tilsvarende emnet BAL2200 Forskningsmetoder og vitenskapsteori.

Sensorordning

Hver eksamen vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes jevnlig.

Opptakskrav

The requirement for admission to the course is confirmation of admission to a PhD programme or documentation that you are in the process of being admitted to one of the faculty's two PhD programmes (Engineering Science or Innovation for Sustainability).

Emneansvarlig

Ingen