EPN-V2

PINS9200 Research Methodology and Research Design for Sustainability Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methodology and Research Design for Sustainability
Studieprogram
PhD Programme in Innovation for Sustainability
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende teoretiske kunnskaper om og reflektert forståelse av sosiale og kulturelle betingelser for mediedesign og visuell kommunikasjon
  • har grunnleggende forståelse av betydningen av tekst, tegn, komposisjon og bildebruk for tolkning og meningsdannelse
  • har grunnleggende kunnskap om design thinking og kreative metoder
  • er fortrolig med etiske og juridiske rammer for offentlig og kommersiell bruk av visuelt materiale

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide med kreative designmetoder for å utforme visuell kommunikasjon
  • kan arbeide kreativt og praktisk med relevant programvare for publisering i ulike medier fra ide til ferdig produkt
  • har grunnleggende ferdigheter i bildebehandling, illustrasjonsverktøy og grafisk design
  • kan benytte bildedelingsbaser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide kreativt og praktisk med visuell formidling

Forkunnskapskrav

Emnet strekker seg over ett semester. Emnet vil være lagt opp som forelesninger, kollokvie- og gruppearbeid. En stor del av emnet baserer seg på praktisk produksjonsarbeid individuelt eller i grupper.

Undervisningen foregår fysisk, på campus.

Praksis

Det legges ikke opp til praksis i dette emnet, men vi ønsker at studentene arbeider med reelle oppgaver for virkelige kunder, der det er mulig.

Læringsutbytte

Studentene skal levere inn fire arbeidskrav knyttet til utforming av visuelle uttrykk i ulike kombinasjoner av tekst og bilde og til ulike publiseringsplattformer. Tre av arbeidskravene i emnet er knyttet til de ulike modulene i emnet og et arbeidskrav er teoretisk oppgave knyttet til prosess og utforming av eksamensarbeidet.

Arbeidskrav 1: Digitale bilder og Photoshop. Studentene skal fotografere og redigere en bildeserie. Bildene skal tas i raw format og redigeringen skal skje i Photoshop.

Arbeidskrav 2: Illustrator. Studentene skal utarbeide en logo med tilhørende forslag til fargeprofil. Det skal også følge med en skriftlig rapport.

Arbeidskrav 3: Utkast for eksamensarbeid med InDesign. Studentene skal utforme 2 medieprodukter med ulikt antall sider/flater. Dette skal være tilknyttet prosjektet studentene skal ha jobbet med i løpet av semesteret.

Arbeidskrav 4: Skriftlig rapport. Studentene skal levere inn et utkast til den skriftlige rapporten som skal leveres til eksamen. Der skal studentene gjøre greie for prosess for utviklingen av medieproduktene som leveres inn som eksamensarbeid og ta i bruk pensum og begreper lært i emnet.

Arbeidskravene skal sikre at studenten har tilegnet seg praktiske og teoretiske ferdigheter i relevant programvare og holder en jevn arbeidsinnsats gjennom semesteret. I gjennomsnitt arbeider studenten 2 til 3 uker med hvert arbeidskrav.

Arbeidskravene godkjennes av faglærer og alle arbeidskrav skal være gjennomført/levert innen fastsatt frist og godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen.

Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon en gang. Ved dokumentert sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan egen frist avtales med faglærer.

For å sikre at studentene oppnår den nødvendige praktiske og teoretiske ferdighetskompetansen, er det nødvendig med deltakelse ved all undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører tap av eksamensrett.

Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.

Arbeids- og undervisningsformer

For endelig vurdering skal studentene levere to visuelle medieprodukter som har ulike side mengder ( 1-4 sider) og en logo, eller et magasin på over 6 sider. I tillegg skal studentene levere en skriftlig rapport. Arbeidskravene studenten har arbeidet med gjennom de ulike delene av kurset kan inngå, men må omarbeides i den endelige eksamensinnleveringen.

Medieproduktene skal være gjennomarbeidet med samsvar mellom intensjon og ferdig uttrykk. De estetiske virkemidlene skal brukes både kreativt og kontrollert.

Rapporten skal dokumentere studentens arbeid med medieproduktene, fra idé til ferdig produkt. Studentene skal i rapporten også analysere og evaluere designprosessen, de ferdige produktene, samt drøfte de valgte løsningene i lys av pensumlitteraturen.

Den skriftlige rapporten skal være på ca. 15000 tegn med mellomrom. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Litteraturliste, forside og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.

Det gis en samlet vurdering av studentens medieprodukter og den skriftlige rapporten.

Eksamensarbeidet kan innleveres som gruppearbeid, men rapporten må leveres individuelt. I gruppearbeid må hver kandidat levere tilsvarende omfang som for individuell innlevering.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F .

Vurdering og eksamen

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Hjelpemidler ved eksamen

Dagny Stuedahl

Vurderingsuttrykk

Assessment is pass/ fail.

Sensorordning

The final essay is assessed by the course lecturer and one other examinator. External examinators will be used regularly. The assessment of the essay is based on the learning outcomes for the course.

Opptakskrav

The requirement for admission to the course is confirmation of admission to a PhD programme or documentation that you are in the process of being admitted to one of the faculty's two PhD programmes (Engineering Science or Innovation for Sustainability).

Emneansvarlig

Hanne Cecilie Geirbo