Programplaner og emneplaner - Student
ORIPRA3 Praksis: Underekstremitets- og trunkusortoser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Placement: Lower Limb- and Spinal Orthotics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er en veiledet praksisperiode på 6 uker (totalt 180 timer) i en ortopediteknisk virksomhet. Underekstremitets- og trunkusortoser skal ha hovedfokus. Det vil ofte si behandling ved nevrologiske lidelser og etter skader i underekstremitet og/eller rygg. God kommunikasjon og samarbeid med bruker og tverrprofesjonelle team er viktig grunnlag for et godt behandlingsresultat.
Forkunnskapskrav
Gradert skala A-F
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive hvordan organisering og struktur på praksisstedet påvirker yrkesutøvelsen
- gjøre rede for sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder relevant for underekstremitets- og trunkusortoser
- utdype hvordan ulike typer ortoser inngår i behandling, habilitering og rehabilitering
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende, begrunne, gjennomføre og reflektere over kliniske prosesser med hovedvekt på underekstremitets- og trunkusortoser
- framstille modell og ortoser samt veilede i bruk av ortosen
- analysere og reflektere over utfallsmål som er aktuelle for å måle virkning av ortoser i henhold til ICF’s rammeverk (kroppsstrukturer, funksjon, aktivitet og deltagelse)
- vurdere behov for å henvise pasienter til samarbeidspartnere
- formidle og diskutere faglige synspunkter med brukere, pårørende og samarbeidspartnere
- diskutere og reflektere over behandling av barn som trenger ortoser
- gjennomføre en kvalitetskontroll av ortopediske hjelpemidler
- utforske faglige problemstillinger på en systematisk og reflektert måte i kliniske praksis
Generell kompetanse
Studenten kan
- praktisere i henhold til gjeldende lovverk og rammebetingelser og yrkesetiske retningslinjer
- utvise og reflektere over profesjonalitet i alle oppgaver på praksisstedet
- handle empatisk og respektfullt og med likeverd som fremmer autonomi og medbestemmelse
- selvstendig skrive journal og andre dokumenter som anvendes på praksisstedet
- håndtere etiske dilemmaer og praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer
- bidra til godt samarbeid og koordinering med tverrprofesjonelle team
- reflektere over egen utvikling, brukerens perspektiv og perspektivene til andre yrkesutøvere innen helseprofesjonene
- identifisere eget kunnskapsbehov, vise selvinnsikt i forhold til egne læringsbehov og innhente ny kunnskap og ferdigheter
Arbeids- og undervisningsformer
Andreas Ytterstad
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten
- minimum 90 % tilstedeværelse i praksis
- seks refleksjonsnotat á 700-1400 ord. Refleksjonsnotatene sendes ukentlig til utdanningen
Vurdering og eksamen
Vurderte praksisstudier: Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden.
For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 prosent). For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.
Ny vurdering: «Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
Vurderingsuttrykk
Bestått - Ikke bestått.
Sensorordning
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.
Emneoverlapp
- 10 studiepoeng overlapp med ORTOPRA3 Praksis - Ortoser til underekstremitet og trunkus.