Programplaner og emneplaner - Student
ORI3200 Digital kompetanse og innovasjon i helse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital Competence and Innovation in Health
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for digital kompetanse og innovasjonsprosesser i helse, samt hvordan teknologiske løsninger kan påvirke tjenesteutøvelse
Ferdigheter
Studenten kan
- bidra til ideutvikling av tjenesteinnovasjon basert på helseteknologi eller assisterende teknologi, samt planlegge for aktiv brukerinvolvering
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over mulige gevinster og utfordringer, inkludert etiske dilemmaer, ved innføring av helseteknologi og assisterende teknologi i helsetjenestene
- reflektere over ansvarlig bruk av kunstig intelligens i læring og i tjenesteutøvelse
- reflektere over betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid i ideutvikling innenfor helseteknologi eller assisterende teknologi
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudie. Studentene vil arbeide med en gruppebasert prosjektoppgave gjennom emnet, der helseteknologi eller assisterende teknologi inngår. Det legges opp til underveis-tilbakemelding fra faglærer og medstudenter.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
Muntlig eksamen i gruppe på 3-7 studenter, inntil 30 minutter.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Bestått - Ikke bestått
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Dersom det benyttes uttrekk til ekstern sensur, skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
- 1,5 studiepoeng overlapp med ORI1070 Teknologi og samfunn.
- 5 studiepoeng overlapp med FYB3100 og ERGOB1300 Digital kompetanse og innovasjon i helse