EPN-V2

ORI3200 Digital kompetanse og innovasjon i helse Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital Competence and Innovation in Health
Studieprogram
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene består av en kombinasjon av teoriforelesninger, veiledet og ikke-veiledet gruppearbeid og inspirasjonsforedrag fra aktører med erfaring fra reelle innovasjonsprosjekter. Grupper på 4-6 studenter dannes tidlig i emnet og skal jobbe sammen gjennom hele emnet, inkludert eksamen. En tverrfaglig sammensetning av gruppene tilstrebes.

Læringsutbytte

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse på obligatoriske undervisningsaktiviteter
  • En individuell flervalgstest av forståelse av teoretiske begrep
  • En prosjektplan/forretningsplan i gruppe på 4-6 studenter. Form og omfang på planen vil være avhengig av prosjektets art.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudie. Studentene vil arbeide med en gruppebasert prosjektoppgave gjennom emnet, der helseteknologi eller assisterende teknologi inngår. Det legges opp til underveis-tilbakemelding fra faglærer og medstudenter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen.

Vurdering og eksamen

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Bestått - Ikke bestått

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Dersom det benyttes uttrekk til ekstern sensur, skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

  • 1,5 studiepoeng overlapp med ORI1070 Teknologi og samfunn.
  • 5 studiepoeng overlapp med FYB3100 og ERGOB1300 Digital kompetanse og innovasjon i helse