Programplaner og emneplaner - Student
ORI3110 Ortopediske hjelpemidler til overekstremiteten og eksartikulasjonsproteser til underekstremiteten Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Orthosis and Prosthesis of the Upper Limbs, and Lower Limb Exarticulation Prostheses
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette er det siste av fire emner i ortopediteknikk. Emnet bygger på de kliniske arbeidsprosessene som inngår i ORI1000, ORI1300, ORI2200 og ORI2300. Kunnskap fra emnene anatomi, patologi og biomekanikk anvendes.
Emnet omhandler i hovedsak ortoser og proteser til overekstremitet. Emnet dekker også proteser/ortoser til personer med medfødte deformiteter/ forhøyelsesproteser samt ankel-, kne-, og hofteeksartikulasjons proteser. Dette er amputasjonsnivå som forekommer mer sjeldent og utgjør en mindre andel av ortopediingeniørens arbeid på underekstremitetsnivå. Protesetypene i dette emnet er biomekanisk- og teknisk komplekse. Emnet vil ikke kunne gi en fullverdig kompetanseoppnåelse, men vil gi studentene et innblikk i hva som kreves for å kunne tilpasse funksjonelle proteser ved disse amputasjonsnivåene.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått første og andre studieår eller tilsvarende, med unntak for emnene ORI1050 og ORI1060.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ortoser og proteser for personer med medfødte deformiteter av underekstremitet
- kan utdype sammenhenger mellom overekstremitetens anatomi, patologi, biomekanikk og funksjon
- kan gjøre rede for medisinske årsaker til dysfunksjoner i og amputasjoner på overekstremiteten
- kan beskrive psykososiale aspekter ved amputasjon på overekstremitet
- kan gjøre rede for styringsteknologi som anvendes i overekstremitetsproteser og -ortoser
- kan beskrive kirurgi på ankel-, kne-, og hofteeksartikulasjon og hvilke konsekvenser det har for protesebehandling og -design for disse amputasjonsnivåene
- kjenner til teori om helseatferdsendring
- kan gjøre rede for norsk pasientskadeerstatning
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere og analysere kjennetegn ved normal og patologisk bevegelse og funksjon i overekstremiteten
- gjennomføre og analysere funksjonsundersøkelse av overekstremitet
- identifisere bevegelsesutslag i overekstremiteten og trunkus ved tilpasning av seletøyfunksjoner og vurdere muskelkontraksjoner for bruk av myoelektriske løsninger
- analysere og anvende biomekanisk teori på ulike kasus
- planlegge og begrunne oppfølgingsplaner basert på brukernes behov
- løse kliniske og tekniske problemstillinger som gjelder proteser eller ortoser innenfor emnets fagområder
- utføre kliniske prosesser for brukere som trenger overekstremitetsortoser og -proteser
- anvende ICF’s rammeverk og benytter utfallsmål i brukerens ortopediske oppfølgingsplan
- diskutere forskningsartikler som er relevante for innholdet i emnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan diskutere tverrfaglig samarbeid i rehabilitering av mennesker med skade, lidelse eller tap av overekstremitet
- kan dokumentere og formidle aktuelle kliniske og biomekaniske vurderinger i journaler og kommunisere dette muntlig
- kjenner til aktuelle brukerorganisasjoners formål og funksjoner
- kan diskutere sinnemestring og håndtering av konflikter
- kan reflektere over sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rusmisbruk og andre utslag av fysiske, psykiske, sosiale og sosioøkonomiske problemer
- kan snakke med risikoutsatte personer om problemene og henvise videre ved behov
Arbeids- og undervisningsformer
Language of instruction: Norwegian
This course focuses on the public health nurse’s health promotion and preventive work with children, adolescents and their families/caregivers at the population, group and individual level. This takes place in the municipal health service, at children’s health clinics (0-5 years), in the school health service and youth health centres (6-20 years), as well as in environmental health care, infection control and in the refugee health service. This course is based on key theories and methods in public health science. The academic field's history and current place in society are key aspects. The course is based on health policy guidelines, framework conditions and legislation that are crucial to the public health nurse’s professional practice. Knowledge-based practice (research, empirical data, and user perspectives in equal proportions) are key aspects of the course.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The student must have been admitted to the Master’s Degree Programme in Health Sciences - Specialisation in Public Health Nursing.
Vurdering og eksamen
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can analyse and critically assess key theoretical perspectives in health promotion and preventive work at the population, group and individual level
- can critically reflect on how variation in health literacy affects user groups’ coping skills, and how they understand, assess and use health information
- can explain the public health nurse's role in society
- can describe administrative levels and decision-making processes in society that are of relevance to professional practice and cross-sector public health work
- can critically assess the significance of different cultures for health promotion and preventive work
- can describe the rights of ethnic groups and indigenous peoples
- can discuss ethics in relation to inclusion and equality
Skills
The student
- can use a knowledge-based approach in systematic public health work
- can perform health promotion and preventive work with children, adolescents and their families, including in the refugee health service
- can plan, manage and develop the municipal public health nursing services in accordance with laws, regulations, framework conditions and local conditions
- can identify the need for, assess, initiate and carry out infection control work, including the Childhood Immunisation Programme
General competence
- can contribute to understanding and respect for people’s situations and conditions that affect their life choices, development and health
- can assess, communicate knowledge and demonstrate skills relating to the special needs of indigenous people, migrants and minorities, and take a culturally sensitive approach in their work
- can reflect on ethical dilemmas in the field of practice based on various ethical principles and theories
- can implement measures that help to reduce social health inequalities
- can analyse and critically assess key theoretical perspectives in epidemiology
Hjelpemidler ved eksamen
Klinisk utstyr.
Vurderingsuttrykk
The following must have been approved in order for the student to take the exam:
- minimum attendance of 80 % in skills training, seminars and scheduled group work
- a written assignment of up to 1,500 words in groups of up to five students, with an oral presentation of the assignment
- completed and passed digital multiple-choice test, with the possibility of three attempts in the course of a week
Sensorordning
An individual six-hour home exam. Scope: Up to 3000 words.
Emneoverlapp
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.