EPN-V2

ORI2100 Vitenskapsteori og forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Theory of Science and Research Methods
Studieprogram
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler kvantitative og kvalitative forskningsmetoder som er relevante innen ortopediingeniørfaget. Studentene lærer om forskningsdesign, datainnsamling, dataanalyse og forskningsetikk. Temaene reliabilitet, begreps-, intern- og eksternvaliditet som grunnlag for kritisk lesning av forskningsartikler og andre kilder blir vektlagt. Disse temaene videreføres i etterfølgende emner og skal gi studenten et grunnlag for arbeidet med bacheloroppgaven i slutten av studiet.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende, med unntak for emnet ORI1050.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for grunnleggende vitenskapsteoretiske begreper
  • kan gjøre rede for ulike typer forskningsdesign
  • har kunnskap om bruk av systematisk litteraturgjennomgang, og relevant kvantitativ forskningsmetode (RCT, repeterte målinger, cross- sectional etc)
  • kan gjøre rede for intervju som en kvalitativ forskningsmetode og metodologi innenfor kvalitativ forskning
  • kan gjøre rede for hypotesetesting, troverdighet, reliabilitet, validitet, normalfordeling, p-verdi, og sannsynlighetsberegning
  • kan beskrive univariate- og bivariate statistiske metoder

Ferdigheter

Studenten kan

  • samle inn og analysere kvantitative enkeltdata, både deskriptivt- og inferensiell, fra spørreskjema/eksperimenter/statistikk
  • samle inn og analysere kvalitative enkeltdata
  • reflektere over innhenting og analysering av enkeltdata
  • presentere analyseresultater

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere mulige forskningsetiske problemstillinger i forskningsartikler

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, gruppearbeid, seminar, forelesninger og ferdighetstrening.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer, litteratursøk, datalab og gruppearbeid.

Vurdering og eksamen

Mappevurdering:

Del 1) Individuell skriftlig oppgave, 750 ord (+/- 10 %)

Del 2) Gruppeoppgave: En skriftlig oppgave i gruppe på 2-3 studenter. Omfang 2500 ord (+/- 10 %).

Vekting: Det gis en samlet karakter på mappen. Ved karakterfastsetting teller begge oppgavene i mappen likt, men dersom èn av oppgavene blir vurdert til F blir også samlet karakter F

Ny eksamen: Studenten(e) har anledning til å omarbeide oppgaven(e) i mappen som har fått F èn gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet omhandler kunnskap om forhold som kan fremme og hemme aktivitet og deltakelse gjennom livsløpet. Dette omfatter individuelle forhold, men også samfunnsmessige utfordringer knyttet til å skape inkluderende arenaer i samfunnet. Arbeidslivet er en viktig arena i samfunnet hvor disse utfordringene kommer til uttrykk. Hovedfokus i emnet er å lære studentene og finne frem til, sammenstille og vurdere kunnskap som grunnlag for utvikling av ergoterapeutiske intervensjoner. Studentene skal utføre systematiske litteratursøk, vurdere forskningslitteratur kritisk og gjøre en kunnskapsoppsummering på et tematisk område som de selv avgrenser.

Studentene kan arbeide videre med tematikk fra dette emnet når de senere tar emnet MAVIT4070 Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse.

Vurderingsuttrykk

Del 1 og del 2: Gradert skala A-F.

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan bruke relevant forskningslitteratur for å belyse muligheter og begrensninger i hverdags- og arbeidsliv
  • kan identifisere kunnskapshull i ergoterapi basert på gjennomgang av relevant forskningslitteratur
  • kan utvikle forskningsspørsmål/problemstillinger som adresserer viktige kunnskapshull

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre systematiske litteratursøk etter forskningslitteratur som er relevant for utvikling og evaluering av intervensjoner i hverdags- og arbeidsliv
  • kan oppsummere forskningslitteratur som har relevans for individers deltakelse i hverdags- og arbeidsliv
  • kan anvende kunnskap om samproduksjon i forskning og involvering av brukere

Generell kompetanse

Studenten

  • kan finne, vurdere, oppsummere og formidle forskningskunnskap til medstudenter, kolleger og allmennheten

Emneoverlapp

  • 5 studiepoeng overlapp med ORTO2300 Vitenskapsteori og forskningsmetode innenfor ortopediingeniørfag.