Programplaner og emneplaner - Student
NAM6200 Organisasjon og ledelse av norske virksomheter Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Organisation and Leadership in Norwegian Enterprises
- Studieprogram
-
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellenLedelse i den norske arbeidslivsmodellen
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og laboratoriekurs. Bruk av digitale læringsressurser er en viktig del av undervisningen.
Praktiske ferdigheter erverves gjennom laboratoriearbeid. Studentene må gjennomgå pre-lab og sikkerhetskurs før de kan påbegynne laboratoriekurs. I emnet inngår også skriftlige tester. Gjennom en veksling mellom teoretiske og praktiske studier tilrettelegges det for at studentene skal utvikle evne til å samarbeide og til å arbeide selvstendig.
Forkunnskapskrav
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 90 prosent tilstedeværelse på laboratoriekurs.
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer.
- Laboratorierapporter etter gitte kriterier.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- ulike former og modeller for ledelse,
- anvendelse av organisasjons- og ledelsesteoretiske perspektiver i praktisk utøvelse av ledelse, og
- anvendelse av ulike ledelsesformer i norsk arbeidsliv.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende teoretiske perspektiver som kan forklare relasjoner mellom individer i virksomheter,
- anvende ledelsesteoretiske perspektiver for å forklare virksomheters oppbygging og virkemåte,
- bruke Norsk Ledelsesbarometeret (årlig spørreundersøkelse i fagforbundet Ledernes regi) for å forklare ulike lederroller og styringsmekanismer i arbeidslivet, og
- utvikle og etablere strategier for endring og utvikling.
Generell kompetanse
Studenten kan
- bedømme ledelsesmodeller ved hjelp av kritisk refleksjon,
- lede prosesser ved hjelp av forskningsbasert kunnskap, og
- vurdere og kommunisere hvordan ulike ledelsesmodeller kan hemme eller fremme medbestemmelse og partssamarbeid i praksis.
Arbeids- og undervisningsformer
- Egne labrapporter.
- Egenproduserte håndskrevne notater.
- Kjemidata (B. Pedersen).
- Alfanumerisk/finansiell kalkulator med tømt minne. En digital kalkulator er tilgjengelig for studenten under eksamen.
- Molekylbyggesett.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav.
Ingen obligatorisk aktivitet.
Vurdering og eksamen
Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt med studiepoeng:
- Organisk kjemi 10 stp
Vurderingsuttrykk
- 10 studiepoeng overlapp med FARMA1200 Organisk kjemi.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Emneansvarlig
Dette er det andre emnet i språk og kommunikasjon for førsteårsstudenter på bachelorprogrammet i norsk tegnspråk og bygger faglig på Tegnspråk og tegnspråking 1. Emnet går dypere inn i studiet av tegnspråklig samhandling og tegnspråklingvistiske temaer og gjør også studentene kjent med nyere forskning om norsk tegnspråk. Systematisk arbeid med egen språkbeherskelse og språkbevissthet er en viktig del av dette emnet.
Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.