Programplaner og emneplaner - Student
MOKV2100 Visuell kommunikasjon og mediedesign Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Visual Communication and Media Design
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i medier og kommunikasjon
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Visuell kommunikasjon og mediedesign er et valgfritt emne i 3. semester.
Emnet er en teoretisk og praktisk introduksjon til kreativt arbeid med visuelle kommunikasjonsuttrykk og medie design.
Kurset inneholder tre hoveddeler:
1. Visuell kommunikasjon; tegn & betydning, bilde & kommunikasjon, visuell kultur og design teori
2. Medie design; budskap & målgruppe, komposisjon & design, bildebruk, skrift og typografi
3. Design thinking og kreative design metoder
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Sustainable development implies inter-, multi- and transdisciplinary encounters. The course will introduce the candidates to different research methodologies especially suitable to illuminate complex phenomena and expose the candidates to opportunities and challenges of inter- and transdisciplinary research collaboration. The candidates will get comprehensive insight into Responsible Research and Innovation and acquire skills in analysis and reflection on ethical dilemmas in research. The candidates will learn to develop a research design appropriate for their PhD project. The syllabus may be abbreviated and adapted to fit the interest of the participants of the course in cooperation with the supervisors.
Læringsutbytte
Completed Master’s degree (120 ECTS credits) or equivalent education level.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet strekker seg over ett semester. Emnet vil være lagt opp som forelesninger, kollokvie- og gruppearbeid. En stor del av emnet baserer seg på praktisk produksjonsarbeid individuelt eller i grupper.
Undervisningen foregår fysisk, på campus.
Praksis
Det legges ikke opp til praksis i dette emnet, men vi ønsker at studentene arbeider med reelle oppgaver for virkelige kunder, der det er mulig.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studentene skal levere inn fire arbeidskrav knyttet til utforming av visuelle uttrykk i ulike kombinasjoner av tekst og bilde og til ulike publiseringsplattformer. Tre av arbeidskravene i emnet er knyttet til de ulike modulene i emnet og et arbeidskrav er teoretisk oppgave knyttet til prosess og utforming av eksamensarbeidet.
Arbeidskrav 1: Digitale bilder og Photoshop. Studentene skal fotografere og redigere en bildeserie. Bildene skal tas i raw format og redigeringen skal skje i Photoshop.
Arbeidskrav 2: Illustrator. Studentene skal utarbeide en logo med tilhørende forslag til fargeprofil. Det skal også følge med en skriftlig rapport.
Arbeidskrav 3: Utkast for eksamensarbeid med InDesign. Studentene skal utforme 2 medieprodukter med ulikt antall sider/flater. Dette skal være tilknyttet prosjektet studentene skal ha jobbet med i løpet av semesteret.
Arbeidskrav 4: Skriftlig rapport. Studentene skal levere inn et utkast til den skriftlige rapporten som skal leveres til eksamen. Der skal studentene gjøre greie for prosess for utviklingen av medieproduktene som leveres inn som eksamensarbeid og ta i bruk pensum og begreper lært i emnet.
Arbeidskravene skal sikre at studenten har tilegnet seg praktiske og teoretiske ferdigheter i relevant programvare og holder en jevn arbeidsinnsats gjennom semesteret. I gjennomsnitt arbeider studenten 2 til 3 uker med hvert arbeidskrav.
Arbeidskravene godkjennes av faglærer og alle arbeidskrav skal være gjennomført/levert innen fastsatt frist og godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen.
Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon en gang. Ved dokumentert sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan egen frist avtales med faglærer.
For å sikre at studentene oppnår den nødvendige praktiske og teoretiske ferdighetskompetansen, er det nødvendig med deltakelse ved all undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører tap av eksamensrett.
Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.
Vurdering og eksamen
For endelig vurdering skal studentene levere to visuelle medieprodukter som har ulike side mengder ( 1-4 sider) og en logo, eller et magasin på over 6 sider. I tillegg skal studentene levere en skriftlig rapport. Arbeidskravene studenten har arbeidet med gjennom de ulike delene av kurset kan inngå, men må omarbeides i den endelige eksamensinnleveringen.
Medieproduktene skal være gjennomarbeidet med samsvar mellom intensjon og ferdig uttrykk. De estetiske virkemidlene skal brukes både kreativt og kontrollert.
Rapporten skal dokumentere studentens arbeid med medieproduktene, fra idé til ferdig produkt. Studentene skal i rapporten også analysere og evaluere designprosessen, de ferdige produktene, samt drøfte de valgte løsningene i lys av pensumlitteraturen.
Den skriftlige rapporten skal være på ca. 15000 tegn med mellomrom. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Litteraturliste, forside og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.
Det gis en samlet vurdering av studentens medieprodukter og den skriftlige rapporten.
Eksamensarbeidet kan innleveres som gruppearbeid, men rapporten må leveres individuelt. I gruppearbeid må hver kandidat levere tilsvarende omfang som for individuell innlevering.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Individual essay (4000-5000 words). The essay will discuss the most important theoretical aspects from the syllabus, with relevance for the candidate’s PhD project. Cover page, illustrations, and list of references come in addition.
If an essay is graded fail, the candidate has one opportunity to resubmit a revised essay within a given time-period.
Sensorordning
All examination support material is allowed as long as source reference and quotation technique requirements are applied.
Emneansvarlig
Dagny Stuedahl