EPN-V2

MEST5902 Masteroppgave i Kunst og designdidaktikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Master project in art and design didactics
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag
Omfang
45.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff. Ulike studentpresentasjoner vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Forkunnskapskrav

Prosjekt 1: Kunst, rom og Installasjon (individuelt arbeid):

  • Et kunstnerisk arbeid
  • En utstillingstekst (maks 200 ord)
  • En muntlig presentasjon
  • Utstilling

Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis (gruppearbeid):

  • En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
  • En muntlig og visuell gruppepresentasjon

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent.

Obligatorisk oppmøte

Krav om 80% obligatorisk oppmøte på undervisningen. For å fremstille seg til eksamen må studentens fravær ikke overstige 20%.

Læringsutbytte

Eksamensprosjektet er individuelt og består av følgende tre deler som utarbeides i sammenheng:

1. Et tre-dimensjonalt kunstnerisk arbeid.

2. En utstillingstekst (maks 200 ord)

3. En muntlig presentasjon

Eksamen vurderes samlet som en mappe.

Eksamensresultatet kan ikke påklages.

Gyldig fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala: A-F.

Vurdering og eksamen

Combination of lectures, workshops and teamwork. Collaborative Online International Learning (COIL) approaches can be used in this course.

Combination of theory and practice (activities related to topic-matter).

The course includes presentations by student groups.

Hjelpemidler ved eksamen

None.

Vurderingsuttrykk

The evaluation is based on two parts, each contributing 50 % of the final grade:

1) Written assignment produced individually or in groups (maximum 3 students per group), The text should include description of the designed product/service and discuss ethical views about design of the chosen technology

2) Group work presentations of self-initiated work based on the curriculum

Both examination 1. and 2. must be passed in the same study year in order to pass the course

Part 1) The exam result can be appealed.

Part 2) The exam result cannot be appealed.

Sensorordning

No restrictions.

Emneansvarlig

Studieretningskoordinator har ansvaret for emnet i dialog med de andre studieretningskoordinatorene. Overordnet ansvar ligger på studieprogramansvarlig.

Emneoverlapp

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen.

Arbeidskrav

  • Individuell fagsamtale med faglærer om norskfaglige temaer (inntil 10 minutter).

Faglige aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse

  • Seminar om form og formforståelse
  • Seminar om rom og romforståelse
  • Individuell digital test om matematikk, varighet 30 minutter

Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.