Programplaner og emneplaner - Student
MEST5901 Masteroppgave Teater og samfunn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master project in theatre and society
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag
- Omfang
- 45.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Masteroppgaven er et større, selvstendig arbeid som utforsker en spesifikk problemstilling med relevans for teater og samfunn. Masteroppgaven skal bidra til å problematisere, drøfte og reflektere over anvendt teater, drama og scenekunst som bidragsyter inn mot ulike deler av samfunnet.
Aktuell tematikk kan være: samtidens sceniske praksiser, dramaturgiske prosesser, kreativ produksjon, dramapedagogikk, formidling av scenekunst og tverrprofesjonelt arbeid. Masteroppgaven gjennomføres som et avgrenset forskningsarbeid, med både en skriftlig og en praktisk komponent. Sentrale elementer som problemstilling, metode, undersøkelses og drøfting skal inngå.
Studenten velger mellom to ulike eksamensformer. Eksamensform A vektlegger praktisk eksamen, eksamensløsning B vektlegger skriftlig oppgave. Se utdypning under «Vurdering/eksamen». Emnet begynner i 3.semester, etter MEST4800, og har eksamen i 4. semester. Retningslinjer for masteroppgaver ved fakultetet finner du her: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)
Forkunnskapskrav
For å kunne starte arbeidet med masteroppgaven må alle emner fra det første året av programmet være bestått.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale problemstillinger knyttet til anvendt teater, dramapedagogikk og scenekunst i samfunnet og kan sette denne i sammenheng med eget masterprosjekt
- kan utvikle et forskningsprosjekt som bygger på praktisk erfaring og kunnskap om fagfeltet.
- kan anvende kunnskap om dramaturgi, dramapedagogikk og anvendt teater i samfunnsrelevante kontekster, på praktiske og teoretiske problemstillinger
- har inngående kunnskap om tema som mangfold, bærekraftig utvikling og etikk og hvordan de er adressert i det estetiske fagfeltet.
- har inngående kunnskap om og kan reflektere over etikk i forskning, med særlig vekt på eget masterprosjekt
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og ta i bruk eksisterende relevante teorier, i eget masterprosjekt
- kan utvikle et relevant forskningsdesign og gjennomføre et individuelt og avgrenset forskningsarbeid og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid i tråd med forskningsetiske retningslinjer
- kan bruke metoder knyttet opp mot sceniske (teater og drama) og dramaturgiske virkemidler, på en selvstendig måte.
- kan bruke relevante forskningsmetoder for individuell forskning og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid/praksis.
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementet
Generell kompetanse
Studenten:
- kan analysere samfunnsaktuelle tematikker i det estetiske feltet
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen anvendt teater, dramapedagogikk og scenekunst på nye og innovative områder
- kan på bakgrunn av eget masterprosjekt kommunisere med spesialister og andre aktører i samfunnet.
- kan bidra til å skape samfunnsaktuell innovasjon innen det estetiske og teaterfaglige feltet.
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene arbeider individuelt med masteroppgaven i dialog med veileder. I spesielle tilfeller kan to veiledere bli tildelt. Veileder(e) blir tildelt av instituttet basert på studentens avgrensing og arbeid i MEST4320 og MEST4800. Studentene oppfordres til å danne kollokviegrupper. Det vil være workshops og seminarer for studieretningen og for hele masterkullet i emnet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse og fremlegging av masterprosjektet på minst to seminarer underveis
Vurdering og eksamen
Studentene velger mellom to ulike eksamensløsninger. Begge eksamensløsningene har to deleksamener som behandles som to separate deler. I begge eksamensløsningene kan en del gjøres i samarbeid med en annen medstudent. Dette må være avgjort før emnet begynner.
Eksamensløsning A:
- Skriftlig oppgave (individuell) og
- Praktisk eksamen (alene eller i par) i første halvdel av 4.semester.
Utdyping: Den skriftlige oppgaven (Del 1) er en individuell oppgave av 16,000-20,000 ord som problematiserer og diskuterer det praktiske arbeidet. Den praktiske kunstneriske eksamenen (Del 2) vil normalt være et egenprodusert scenisk arbeid, performance eller formidling synliggjøring av praksis innen dramapedagogikk eller anvendt teater med sceniske virkemidler. Dette kan være en forestilling, performance, workshop, klassetime, kurs, performance-lecture, video, hørespill, lydverk m.m. Tidsomfang på gjennomføring bør ligge på 40-60 min, men andre tidsformat kan diskuteres. Begge eksamenene teller 50% av totalkarakter, og resultatet rundes opp. Skriftlig eksamen kan påklages, praktisk eksamen kan ikke påklages.
Eksamensløsning B:
- Skriftlig oppgave (alene eller i par) og
- Formidling av masteroppgavens undersøkelser (individuell)
Utdyping: Den skriftlige oppgaven (Del 1) kan gjøres alene eller i samarbeid med en annen medstudent som problematiserer og diskuterer et eller flere praksiseksempel. En individuell oppgave er på 20 000-24 000 ord og en samarbeidsoppgave er på 28 000-32 000 ord.
Formidling av masteroppgavens undersøkelser (Del 2) vil normalt være en muntlig presentasjon av forskningsprosjektet knyttet til et eller flere praktiske prosjekter som eksempler, eller en performance- lecture. Tidsomfang på gjennomføring bør ligge på 20-30 min. Den skriftlige eksamen teller 75% av den totale karakteren. Formidlingen teller 25% av den totale karakteren. Skriftlig eksamen kan påklages, formidling-eksamen kan ikke påklages.
Gjelder begge eksamensløsninger:
Denne oppgaven bygger på forskningsdesignet som kandidaten leverte til eksamen for emnet MEST4800 Prosjektutvikling og forskningsdesign. Det er tillatt at begrensede deler av teksten i masteroppgaven kan være tilnærmet lik eller gjenbruker originaltekst fra den upubliserte forskningsdesigneksamen. Det må fremkomme tydelig i masteroppgaven hvilken tekst som er gjenbrukt fra eksamensoppgaven i MEST4800.
Eksamenene del 1 og 2 behandles som to ulike og separate eksamener. En student som stryker eller ikke får levert en eksamen, må kun ta den eksamenen på nytt/senere. Alle eksamensdeler må vurderes til bestått for at studenten skal kunne få bestått emnet. Konteeksamen tas normalt i begge eksamenene tidligst mulig påfølgende semester.
Gjelder begge eksamensløsninger hvis en del av eksamen er gjort med en medstudent:
Studentene vurderes samlet med én karakter på denne eksamenen. I eksamensløsning B, blir den skriftlige eksamen utvidet til å være 28'000 til 32'000 ord. For både eksamensløsning A og B, eksamen, skal en kort refleksjon om samarbeidet formidles skriftlig.
Hjelpemidler ved eksamen
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. Juni 2012.
Emnet «Forming, kunst og håndverk i barnehagen» kvalifiserer til ledelse og gjennomføring av formingsfaglige og kunstpedagogiske prosesser i barnehagen, og bygger på kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet.
Emnet skal videreutvikle studentens kunnskaper og kompetanser i egne utforskende og skapende formingsprosesser og forståelser for hvordan slike prosesser kan ledes i barnehagen med vekt på utforsking, lek, læring og medskaping.
Temaer som materialkunnskap, teknikker, håndverk, bærekraft, digital praksis og et mangfold av kunst- og kulturtradisjoner står sentralt i studiet.
I emnet vektlegges utforskende og skapende praktisk-estetiske prosesser og økt faglig refleksjon. Videre bidrar emnet med utvikling av profesjonskunnskap og rollen som fremtidig barnehagelærer. Det legges vekt på ledelse for å ivareta barnehagens samfunnsmandat. Formål og innhold er basert på idealer om likeverd, demokrati, bærekraft og mangfold.
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (KD, 2017) og fagområdet Kunst, kultur og kreativitet fordrer profesjonsrettet formingsfaglig ledelse og praksis. Kroppslige og sanselige erfaringer med materialer, teknikker, uttrykksformer, kunst- og kulturopplevelser legger grunnlag for tilhørighet, deltagelse og eget skapende uttrykk med rom for utforskning, fordypning og progresjon.
Barnehagen har en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for et bærekraftig samfunn. Bærekraft er et verdiperspektiv i barnehagen for å utvikle fremtidsrettede forståelser og nytenkning. I fordypningen vil studenten tilegne seg innsikter og kunnskaper i å skape bærekraftige miljøer som inviterer til materialbevissthet, selvstendighet, praktisk utforsking og kreativitet.
Vurderingsuttrykk
Se progresjonsregler i programplan for barnehagelærerutdanning.
Sensorordning
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har videreutviklet kunnskap om og ledelse av formingsfaglige og kunstpedagogisk prosesser, samt praksisrettet forsknings- og utviklingsarbeid
- har utvidet kunnskap om dokumentasjon, materielle og kunstneriske og kulturelle uttrykksformer
- har økt kunnskap om utfordringer og muligheter knyttet til bærekraftig utvikling
- har utvidet innsikt og kjennskap til håndverks- og kulturtradisjoner, herunder samiske tradisjoner
- har videreutviklet kunnskap om barns lek og formuttrykk
Ferdigheter
Studenten
- kan lede formingsfaglige og kunstpedagogiske prosesser med barn og personalet i barnehagen
- har videreutviklet ferdigheter i å eksperimentere med håndverk, teknikker, materialer, verktøy og teknologi
- har utviklet ferdigheter til å aktivisere fantasi, kreativ tenkning og skaperglede
- har utvidet kunnskap om ledelse, kritisk refleksjon og veiledning innen fagområdet Kunst, kultur og kreativitet i barnehagen
- har utvidet materialkunnskap med vekt på bærekraft, kulturarv og varierte kunst- og kulturuttrykk
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere og reflektere over formingsfaglig og kunstpedagogisk arbeid
- kan vise økt faglig, didaktisk og pedagogisk refleksjon og forståelse for egen rolle i formidling av kulturelt mangfold i arbeid med barnekultur
- kan i stor grad legge til rette for varierte arbeidsmåter og verksteder for eksperimentering, lek og skapende prosesser.
- har endrings- og utviklingskompetanse og kan i stor grad reflektere kritisk over fysiske miljø, steder og rom i barnehagen
Emneansvarlig
Studentaktive undervisningsformer og prosessorientert undervisning anvendes for å styrke studentens praktiske og skapende kunnskaper, ferdigheter, estetiske oppmerksomhet og refleksjonsevne. Gjennom utforskinger og prosesser i verksted og praksis skal studenten videreutvikle sine kunnskaper i ledelse av formingsfaglige og kunstpedagogisk prosesser.
Arbeidsmåtene omfatter varierte undervisningsformer som praktisk skapende arbeid i verksted, forelesninger, seminarer og ekskursjoner. Aktiv bruk av universitetets digitale plattform inngår som en del av studiet.
Studietur
Som en del av studieopplegget inngår tilbud om inntil én uke studietur. Studentene må selv dekke utgiftene til reise og opphold på inntil 5000 kroner. Studenter som ikke har anledning til å reise, får alternativt opplegg.
Emneoverlapp
Det forutsettes godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning for å kunne gå opp til eksamen.
Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt fagnotat om ledelse av formingsfaglige og kunstpedagogiske prosesser i barnehagen på 1250 ord +/- 10 %.
- To dokumenterte veiledninger med faglærer knyttet til praktiske arbeider frem mot individuell eksamensutstilling.
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om minimum 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).