Programplaner og emneplaner - Student
MECH4201 Introduction to Mechatronics Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to Mechatronics
- Studieprogram
-
Master’s Programme in Mechanical Engineering
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Læringsutbytte
Knowledge
The candidate
- can explain the basics of the field of mechatronics, with a particular focus on sensors and actuators
- can describe common methods in the mechatronics field, including how to obtain and process data from sensors, driver and control actuators
- can identify basic sustainability, safety, and ethics issues often encountered while working on mechatronics systems
- is familiar with the structure and composition of typical general scientific articles and reports in the field
- can recognize the writing styles used in research papers and reports, and can apply this knowledge to report data obtained
- can identify ethical issues typically encountered in research, like the correct use of references
- can use electronic reference tools and recognize different reference styles
Skills:
The candidate
- can find, analyze, deal critically with, and compare different sources of information to select appropriate sensors and actuators
- can design mechatronic systems in which sensors and actuators are connected to a microprocessor-based system
- can process sensor data, control actuators and implement basic control and automation algorithms in a simple mechatronic system using Python programming
- can apply common methods in the field wo work independently on practical and theoretical problems
- can apply relevant resources to clarify and find solutions to ethical, safety and sustainability issues in mechatronics
- can find peer reviewed scientific literature in literature databases.
General competence:
The candidate
- can conduct an independent mechatronics project from the planning stage to finished prototype testing
- can communicate the work and can master language and terminology of the mechatronic field
- can contribute to new thinking and innovation processes, with focus on sustainability and ethics.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vektlegger musikalske variasjonsmuligheter med rom for personlig kunstneriske uttrykk og utføring, samspill, tilrettelegging, ledelse og instruksjon. Dette forutsetter en prosessorientert undervisning hvor mye av læringen skjer gjennom aktiv deltakelse og tett samarbeid mellom student og lærer og innad i studentgruppen. Barnehagesamlingene inngår her som en viktig læringsarena. Fordypningen krever selvstudium og refleksjon over eget arbeid, egenøving, verkstedarbeid, workshops og litteraturstudier. Det blir i tillegg enkelte konserter og ekskursjoner samt to utvidete kursdager på campus i norsk folkemusikk- og dans.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
- Arbeidskrav for gruppe: Lage og gjennomføre to konserter/musikkproduksjoner for og med barn. Konsertlengde: 15-20 minutter.
- Individuelt arbeidskrav: skriftlig prøve på campus i grunnleggende musikkteori. Omfang tre timer.
- Individuelt arbeidskrav: Anmeldelser av selvvalgte musikk-konserter. Omfang 1000 ord +/- 10 % (sammenlagt omfang for alle anmeldelsene).
Obligatoriske aktiviteter med krav til aktiv deltakelse
- Seminargrupper i sang med akkompagnementsinstrument (gitar eller ukulele) og framføring av eget repertoar på fem sanger.
- To praktiske kursdager på campus med tema norsk folkemusikk og -dans. Tidsramme: 8.30-19.00, mandag og tirsdag.
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning og prosjekter grunnet emnets praktiske og prosessorienterte arbeids- og formidlingsmåter. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver som kan gi eksamensrett. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 prosent, uansett fraværsgrunn.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og krav om tilstedeværelse finnes i programplanen for barnehagelærerutdanningen, deltid.
Vurdering og eksamen
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen består av to deler:
- Del 1: Individuell skriftlig hjemmeeksamen i musikkformidling, musikkpedagogikk og musikkmetodikk omfang 2500 ord +/- 10%. Varighet fem dager.
- Del 2: Individuell praktisk eksamen i musikalsk formidling, samspill og ledelse (om lag 20 minutter).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Det gis nye oppgavetekster. Ved stryk/dokumentert gyldig fravær på én av eksamensdelene avlegges ny eksamen i den aktuelle delen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng) eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt ved skriftlig hjemmeeksamen.
Ingen hjelpemidler tillatt ved praktisk eksamen.
Vurderingsuttrykk
Begge eksamensdelene vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det gis også én samlet karakter for avsluttende vurdering. Hver eksamensdel vektes 50/50. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter.
Sensorordning
Eksamensdeler vurderes av intern og ekstern sensor.