EPN-V2

MAY4400 Samfunnsperspektiv på yrkespedagogisk arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Social Perspective on Vocational Pedagogical Work
Studieprogram
Master i yrkespedagogikk, deltid
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen. Gruppe størrelsen for alle arbeidskravene er 4-8 studenter:

  • gruppeøving i gruppedynamikk
  • gruppeøving i HMS
  • gruppeøving i yrkesetikk
  • prosjektarbeid i grupper
  • presentasjon av prosjektet gruppevis
  • øving i klassifisering og merking av kjemikalier og løsninger (2-4 timer pr øving)
  • laboratorieforsøk på bioteknologi- og kjemilaboratoriene med rapport (10-20 sider)

Forkunnskapskrav

Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter.

Mappen skal inneholde en prosjektrapport (gruppe på 6-8 studenter, 10-20 sider) og en power point presentasjon.

Eksamensresultat kan påklages.

Læringsutbytte

Alle.

Innhold

Emnet gir utdypet innsikt i fag- og yrkesopplæringens historie og plass i samfunnet, og vektlegger hvordan videreutvikling av yrker og profesjoner påvirker samfunnsutviklingen, også med blikk på organisasjon. Yrkespedagogikk og yrkesdidaktikk blir diskutert i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv. I arbeidet med arbeidskrav og semesteroppgaven utvikles videre fordypet kunnskap i forskningsmetodologi, vitenskapsteori og etikk relevant for ulike forskings- og utviklingsprosjekter samt ledelse av og nytenking i forskningsbasert utviklingsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Bestått/ikke-bestått.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Arbeidskrav 1: Casebeskrivelse av yrkespedagogisk fenomen med vekt på analyse av rammefaktorer i et samfunnsperspektiv. Arbeidskravet utføres individuelt, omfang: 1000 ord (+/- 10%).

  • Arbeidskrav 2: Muntlig presentasjon av et mulig forskningsdesign for et forsknings- eller utviklingsprosjekt med utgangspunkt i casebeskrivelsen fra Arbeidskrav 1 og med relevans for det yrkespedagogiske feltet. Problemstilling og forskningsmetode er selvvalgt og skal begrunnes og diskuteres kritisk. Arbeidskravet utføres individuelt, omfang ca. 15 minutter.

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse på samlingene (dette inkluderer fellesundervisning og læringsgrupper). I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Studenter som overstiger fraværskvoten på 20 %, på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 %, uansett fraværsgrunn.

Vurdering og eksamen

Individuell semesteroppgave om samfunnsperspektiv på et yrkespedagogisk fenomen. Semesteroppgaven tar utgangspunkt i arbeidskrav 1 og 2, og samfunnsperspektiv på det valgte yrkespedagogiske fenomenet belyses og drøftes i lys av pensumlitteratur, forskningsmetoder og vitenskapsteori. Omfang: 4000 ord (+/- 10%)

Formelle krav til semesteroppgaven er utarbeidet og ligger på universitetets læringsplattform.

Ny/utsatt eksamen

  • dersom semesteroppgaven vurderes til F, kan studenten levere en omarbeidet versjon av oppgaven til første ny og utsatt eksamen, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A til F

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.