EPN-V2

MAY4300 Perspektiver i fag- og yrkesopplæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Perspectives on Learning in Vocational Education and Training
Studieprogram
Master i yrkespedagogikk, deltid
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The following aids are permitted at the school exam:

  • Calculator (see regulations for the use of calculators in the programme description)
  • One dictionary (either first language-English/English-first language or English/English).

The following aids are permitted at the group project:

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Forkunnskapskrav

Grade scale A-F

Læringsutbytte

An internal and an external examiner will grade the exam.

A selection of at least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded to exam papers assessed by the external and internal examiner will be used to determine the level of all exam papers.

Innhold

Temaer for emnet:

  • Yrkesfaglig kompetanseutvikling og på tvers av ulike kontekster (f.eks. i fag, på arbeidsplassen, i skolen)
  • Læring og grensekryssing i fag og yrkesopplæringen
  • Yrkesfaglig kompetanse og identitetsdannelse
  • Diskurser om yrkesfaglig kompetanse og kunnskap
  • Læringsbaner og livslang læring
  • Aktørers og interessenters roller og ansvar i fag og yrkesopplæring

Arbeids- og undervisningsformer

Applied Statistical Methods and Corporate Finance.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være oppfylt og godkjent før studenten kan ta eksamen:

  • En muntlig presentasjon av resultater fra gruppearbeid omkring sentrale begreper fra emnet (15 minutter per gruppe).
  • Det kreves 80 % deltakelse i alle undervisningstimer for å få gå opp til eksamen. For flere detaljer, se programplanen.

Arbeidskravet må presenteres på et fastsatt tidspunkt for hele studentgruppen. Studenter som ikke bidrar til et godkjent arbeidskrav, kan gis mulighet til å presentere på nytt én gang. Ny frist må avtales med emne-ansvarlig lærer.

Vurdering og eksamen

Individuell semesteroppgave knyttet til sentrale teorier og begreper for emnet. Semesteroppgaven legger opp til at erfaringsnære case-beskrivelser fortolkes i lys av relevant teori. Omfang: 4000 ord (+/- 10%).

Formelle krav til semesteroppgaven er utarbeidet og ligger på universitetets læringsplattform. Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Ny/utsatt eksamen

  • Dersom semesteroppgaven vurderes til F, kan studenten levere en omarbeidet versjon av oppgaven til første ny og utsatt eksamen, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt, men det forventes at studentene benytter korrekt kildehenvisning og referanseteknikk.

Vurderingsuttrykk

Exams will be assessed by grades on a scale between A and F in which the grades A-E are considered passing grades, and the grade F is a failing grade.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.