Programplaner og emneplaner - Student
MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theory of Science, Methods for Research and Quality Improvement
- Studieprogram
-
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i akuttsykepleieMasterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i anestesisykepleieMasterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i barnesykepleieMasterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i intensivsykepleieMasterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i operasjonssykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Forelesninger, labundervisning, prosjektarbeid, samt individuelt arbeid.
Forkunnskapskrav
- Obligatorisk labundervisning i NovaPoint.
- 1 av 2 obligatoriske innleveringer innen vegplanlegging. Gjøres individuelt.
- 1 av 2 obligatoriske innleveringer innen jernbaneteknikk. Gjøres individuelt.
- Obligatorisk øving innen trafikktelling. Gjøres i grupper på 3-4 personer.
- 3 av 4 obligatoriske øvinger innen trafikkteknikk. Gjøres individuelt.
- Obligatorisk prosjektoppgave. Gjøres i grupper på 4 personer.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskningstilnærming
- kan gjøre rede for og drøfte vitenskapsteoretiske perspektiver, forskningsmetoder, ulike trinn i forskningsprosessen og forskningsetikk som er relevant for spesialsykepleie
- kan gjøre rede for og bidra i metoder for systematisk kvalitetsarbeid for å forbedre helsetjenesten og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer for å løse kliniske og teoretiske problemstillinger
- kan bruke metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
- kan analysere og tolke kvantitative data, som deskriptiv statistikk, tabeller og figurer
- kan analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
- kan identifisere og belyse brukermedvirkningens betydning i forskningen
- kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger
- kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
- kan bruke relevant forbedringsmetoder i klinisk praksis
- kan analysere og forholde seg kritisk til utvikling, nytenkning og innovasjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og formidle forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmennheten
- kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis og medvirke til utvikling av tjenesten
- kan bidra til kvalitetsarbeid, nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
- kan anvende og formidle fagkunnskap, relevant bruk av pasientsikkerhetsteori og forbedringsmetodikk for å forebygge pasientskader faglig forsvarlig utøvelse av spesialsykepleie
Arbeids- og undervisningsformer
Hjelpemidler som ligger vedlagt eksamensoppgaven, skrive- og tegnesaker, og håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
Gruppeoppgave
- Utføres i gruppe på normalt 3-4 studenter.
- Omfang: 2000 ord (+/- 20 %).
- Pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Muntlig fremlegg i gruppe.
- Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
Vurdering og eksamen
En intern sensor, ekstern sensor brukes jevnlig.
Hjelpemidler ved eksamen
Daniel Bjerkan
Vurderingsuttrykk
Grunnlagsemne i statistikk
Sensorordning
Emnet Samferdsel overlapper 7,5 studiepoeng med BYTS2601.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlappende med MAABI4050, MASYK4050, MASYD4050, MAPO4050, MAPSD4050, ABIO6050, KREFT6050, KARD6050, PSY6050, VPSYD6050, PSYD6050, HEL6050, BIT6000, MAVIT4050. Alle med navn Vitenskapsteori og forskningsmetode, 10 stp.