EPN-V2

MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Theory of Science, Methods for Research and Quality Improvement
Studieprogram
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i akuttsykepleie
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i anestesisykepleie
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i barnesykepleie
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i intensivsykepleie
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i operasjonssykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Forelesninger, labundervisning, prosjektarbeid, samt individuelt arbeid.

Forkunnskapskrav

  • Obligatorisk labundervisning i NovaPoint.
  • 1 av 2 obligatoriske innleveringer innen vegplanlegging. Gjøres individuelt.
  • 1 av 2 obligatoriske innleveringer innen jernbaneteknikk. Gjøres individuelt.
  • Obligatorisk øving innen trafikktelling. Gjøres i grupper på 3-4 personer.
  • 3 av 4 obligatoriske øvinger innen trafikkteknikk. Gjøres individuelt.
  • Obligatorisk prosjektoppgave. Gjøres i grupper på 4 personer.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskningstilnærming
  • kan gjøre rede for og drøfte vitenskapsteoretiske perspektiver, forskningsmetoder, ulike trinn i forskningsprosessen og forskningsetikk som er relevant for spesialsykepleie
  • kan gjøre rede for og bidra i metoder for systematisk kvalitetsarbeid for å forbedre helsetjenesten og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer for å løse kliniske og teoretiske problemstillinger
  • kan bruke metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
  • kan analysere og tolke kvantitative data, som deskriptiv statistikk, tabeller og figurer
  • kan analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
  • kan identifisere og belyse brukermedvirkningens betydning i forskningen
  • kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger
  • kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
  • kan bruke relevant forbedringsmetoder i klinisk praksis
  • kan analysere og forholde seg kritisk til utvikling, nytenkning og innovasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og formidle forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmennheten
  • kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis og medvirke til utvikling av tjenesten
  • kan bidra til kvalitetsarbeid, nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
  • kan anvende og formidle fagkunnskap, relevant bruk av pasientsikkerhetsteori og forbedringsmetodikk for å forebygge pasientskader faglig forsvarlig utøvelse av spesialsykepleie

Arbeids- og undervisningsformer

Hjelpemidler som ligger vedlagt eksamensoppgaven, skrive- og tegnesaker, og håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

Gruppeoppgave

  • Utføres i gruppe på normalt 3-4 studenter.
  • Omfang: 2000 ord (+/- 20 %).
  • Pensum skal anvendes i besvarelsen.
  • Muntlig fremlegg i gruppe.
  • Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

Vurdering og eksamen

En intern sensor, ekstern sensor brukes jevnlig.

Hjelpemidler ved eksamen

Daniel Bjerkan

Vurderingsuttrykk

Grunnlagsemne i statistikk

Sensorordning

Emnet Samferdsel overlapper 7,5 studiepoeng med BYTS2601.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlappende med MAABI4050, MASYK4050, MASYD4050, MAPO4050, MAPSD4050, ABIO6050, KREFT6050, KARD6050, PSY6050, VPSYD6050, PSYD6050, HEL6050, BIT6000, MAVIT4050. Alle med navn Vitenskapsteori og forskningsmetode, 10 stp.