Programplaner og emneplaner - Student
MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theory of Science, Methods for Research and Quality Improvement
- Studieprogram
-
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i akuttsykepleieMasterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i anestesisykepleieMasterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i barnesykepleieMasterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i intensivsykepleieMasterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i operasjonssykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Individuell muntlig eksamen, omfang ca. 30 minutter, med utgangspunkt i pensum fra emnet.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, seminar, fremlegg og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
Vurdering og eksamen
Emnet omfatter følgende hovedtemaer: Fagdidaktikk, hinduisme, buddhisme, sikhisme, nyreligiøsitet, samisk religionshistorie, humanisme, livssyn, etikk og filosofi.
I tråd med vektlegginga på skolefaget i trinn 1-7 legger studiefaget opp til en systematisk, aktuell og praktisk tilnærming, der en særlig ser på arbeidet i skolen med av fortellinger, høytider, etikk, estetikk og på ulike former for religions- og livssynsutøvelse.
I forbindelse med praksis skal en særlig arbeide med evaluering av digitale ressurser og andre læremidler, begynneropplæring og hjem - skolesamarbeid og med utvikling av en tolerant lærings- og klasseromkultur.
Studentene skal bli kjent med sentral forskning i fagets didaktikk og i relevante fagemner, særlig i spørsmål knyttet til tidlig utvikling hos barn når det gjelder religion, livssyn og etikk, og med de kulturelle forhold som ungdom i dag vokser opp under og som er avgjørende for danningsprosessen deres.
I filosofi blir eldre filosofihistorie vektlagt, og i etikk er et utvalg emner fra elevorientert områdeetikk for denne aldersgruppen prioritert.
Arbeidet med de grunnleggende ferdighetene er i hovedsak knyttet til utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter med vekt på arbeid med fortellingsstoff.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlappende med MAABI4050, MASYK4050, MASYD4050, MAPO4050, MAPSD4050, ABIO6050, KREFT6050, KARD6050, PSY6050, VPSYD6050, PSYD6050, HEL6050, BIT6000, MAVIT4050. Alle med navn Vitenskapsteori og forskningsmetode, 10 stp.