Programplaner og emneplaner - Student
MAPD5000 Technology and Design Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Technology and Design
- Studieprogram
-
Masterstudium i produktdesign – design for kompleksitet
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått.
Forkunnskapskrav
Alle besvarelser vurderes av to sensorer.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Læringsutbytte
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has achieved in-depth knowledge of:
- using key concepts in philosophy of technology and design science methodology to implement emerging technologies.
- reviewing technologies from the perspective of wellbeing, and sustainable practices
- anticipating and assessing technological impact on human actions
- discerning key social and behavioral issues while designing technologies
Skills
The student is capable of:
- independently contributing to multidisciplinary design projects within the area of technology and design
- linking various fields of technology to promote innovation
- demonstrating human-technology relations by building prototypes
- applying design science principles in a technology related project
- linking theory and methods attained in the course with technology and design
General competence
The student can:
- evaluate the ethical challenges around use of technologies and propose ethical solutions
- plan and conduct design processes which include technological implementation and human factors in new design contexts.
- propose holistic answers on achieving sustainable technological practices.
Innhold
- Reading and workshops connecting design, innovation, research and technology
- Using design sprints to run cross-disciplinary teams
- Discussions concerning ethical situations that emerge by the application of technologies as part of design through participatory processes, postphenomenology, speculative design, actor network theory
- Engagement and user experience facilitated by technology products and services
Arbeids- og undervisningsformer
Videreutdanningen består av ett emne, VSHAL Seksuell helse og aldring (15 stp), og gjennomføres på deltid over et semester. Emnet er inndelt i moduler, som gjenspeiles i de digitale læringsressursene, Læringsressursene og samlingene/webseminarene er heldigitale. Det vil bli avholdt 4 websminarer i løpet av emnet. Forventet studieinnsats er beregnet til ca. 18 timer pr. uke.
Internasjonalisering
Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap viktig. Internasjonalisering gir også innsikt i globalisering generelt og bidrar til å oppnå bedre studiekvalitet og styrking av fagmiljøet ved utdanningen. Kunnskap om internasjonale forhold er også viktig for kunnskapsutviklingen.
Internasjonalisering skjer gjennom fagmiljøets kontakt og samarbeid med studerende og kolleger i andre land. Videreutdanningen har som mål å rekruttere utenlandske studenter som behersker ett av de skandinaviske språkene, og markedsføres derfor i alle nordiske land. Pensum består både av skandinavisk/norsk og internasjonal fag- og forskningslitteratur.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
None.
Vurdering og eksamen
The evaluation is based on two parts, each contributing 50 % of the final grade:
1) Written assignment produced individually or in groups (maximum 3 students per group), The text should include description of the designed product/service and discuss ethical views about design of the chosen technology
2) Group work presentations of self-initiated work based on the curriculum
Both examination 1. and 2. must be passed in the same study year in order to pass the course
Part 1) The exam result can be appealed.
Part 2) The exam result cannot be appealed.
Hjelpemidler ved eksamen
No restrictions.
Vurderingsuttrykk
Grade scale A-F.
Sensorordning
Two internal examiners. External examiners are used regurlarly.