Programplaner og emneplaner - Student
MAPD5000 Technology and Design Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Technology and Design
- Studieprogram
-
Masterstudium i produktdesign – design for kompleksitet
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gradert skala A-F.;
Forkunnskapskrav
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Læringsutbytte
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has achieved in-depth knowledge of:
- using key concepts in philosophy of technology and design science methodology to implement emerging technologies.
- reviewing technologies from the perspective of wellbeing, and sustainable practices
- anticipating and assessing technological impact on human actions
- discerning key social and behavioral issues while designing technologies
Skills
The student is capable of:
- independently contributing to multidisciplinary design projects within the area of technology and design
- linking various fields of technology to promote innovation
- demonstrating human-technology relations by building prototypes
- applying design science principles in a technology related project
- linking theory and methods attained in the course with technology and design
General competence
The student can:
- evaluate the ethical challenges around use of technologies and propose ethical solutions
- plan and conduct design processes which include technological implementation and human factors in new design contexts.
- propose holistic answers on achieving sustainable technological practices.
Innhold
Emnets innledende del handler om hvordan et bredt spekter av sykdommer og skader forandrer celler og vev, og hvordan dette utrykker seg som forandringer i funksjonene til vevet, organene og kroppen som helhet. Utover i emnet fokuseres det på akutte sykdomsprosesser og skader som kan gi svikt i organfunksjoner, hvordan dette oppdages gjennom robuste undersøkelser, og hvordan det behandles.
En paramedisiner må ha kunnskap om undersøkelsesmetodikk, anamnese og dokumentasjon knyttet til akuttmedisinske tilstander, og kunne gjøre gode faglige vurderinger og valg knyttet til prioriterings-, behandlings- og transportbehov av syke og skadde pasienter. Emnet gir en innføring i tentativ diagnostikk og akuttmedisinsk intervensjon og baserer seg på anbefalinger gitt av kirurgiske, medisinske, anestesiologiske og paramedisinske fagmiljøer om behandlingstiltak.
Emnet undervises normalt på engelsk, men kan undervises på norsk dersom ingen engelskspråklige studenter følger emnet.
Arbeids- og undervisningsformer
Combination of lectures, workshops and teamwork. Collaborative Online International Learning (COIL) approaches can be used in this course.
Combination of theory and practice (activities related to topic-matter).
The course includes presentations by student groups.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
None.
Vurdering og eksamen
The evaluation is based on two parts, each contributing 50 % of the final grade:
1) Written assignment produced individually or in groups (maximum 3 students per group), The text should include description of the designed product/service and discuss ethical views about design of the chosen technology
2) Group work presentations of self-initiated work based on the curriculum
Both examination 1. and 2. must be passed in the same study year in order to pass the course
Part 1) The exam result can be appealed.
Part 2) The exam result cannot be appealed.
Hjelpemidler ved eksamen
No restrictions.
Vurderingsuttrykk
Grade scale A-F.
Sensorordning
Two internal examiners. External examiners are used regurlarly.