Programplaner og emneplaner - Student
MAPD4100 Sustainable Design Approaches Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sustainable Design Approaches
- Studieprogram
-
Masterstudium i produktdesign – design for kompleksitet
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunnskaper
Studenten
- kjenner viktige aktører i medie- og kommunikasjonsbransjen
- kjenner typiske medie- og kommunikasjonsfalige arbeidsoppgaver
- har kunnskap om hvordan en mediefaglig utdanning kan brukes i en bedrift eller organisasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre mediefaglige arbeider og ta del i produksjonsprosesser i samarbeid med andre
- kan opptre profesjonelt i jobbsammenheng som arbeidstaker og profesjonsutøver
- kan kommunisere godt muntlig og skriftlig og samarbeide effektivt på arbeidsplassen
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i faglige og profesjonsetiske problemstillinger i medie- og kommunikasjonsbransjen
- kan ta initiativ og bidra profesjonelt og kreativitet i jobbsammenheng
- kan bidra til utvikling av god praksis og godt samarbeid med arbeidslivet
- har evne til å reflektere faglig over egen praksis
Forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Individuell praksisrapport bestående av fire deler:
- En vurdering av praksisperioden.
- Et mediefaglig arbeid fra praksisperioden, alternativt et dokument på inntil 2 sider som viser hva studenten har arbeidet med når studenten ikke har laget et eget mediefaglig arbeid i praksisen.
- Et refleksjonsnotat til det mediefaglige arbeidet/dokumentet.
- En signert kommentar og helhetsvurdering av veileder.
Praksisrapportens punkt 1 og 3 skal totalt utgjøre 5-10 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Omfang av punkt 2 vil variere ut fra det enkelte praksisstedets krav.
Alle eksamensdeler må være bestått for å få bestått karakter
Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær fra ordinær eksamen kan levere en omarbeidet versjon til ny/utsatt eksamen én gang.
Innhold
- Sustainability principles
- Sustainability challenges
- Human basic needs
- Sustainable design strategies
- Design for a circular economy (Cradle to Cradle)
- Understand the principles of Life Cycle Assessment
- UN Sustainable development goals
- Tripple bottom line (people, planet, profit)
- Systems thinking
- Design for sustainable behaviour
- Harmful substances in products
- Team work processes and reflection of own learning as well as self-management
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Bestått / ikke bestått
Vurdering og eksamen
Eksamensbesvarelsene blir vurdert av intern eller ekstern sensor. Ett uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene blir sensurert av to sensorer. Karakterene på utdraget fastsetter nivået for hvordan resten av svarene skal vurderes.
Hjelpemidler ved eksamen
No restrictions on examination resources
Vurderingsuttrykk
Grade scale A-F.
Sensorordning
Two internal. External examiner is used periodically.