EPN-V2

MAPD4100 Sustainable Design Approaches Emneplan

Engelsk emnenavn
Sustainable Design Approaches
Studieprogram
Masterstudium i produktdesign – design for kompleksitet
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Kunnskaper

Studenten

  • kjenner viktige aktører i medie- og kommunikasjonsbransjen
  • kjenner typiske medie- og kommunikasjonsfalige arbeidsoppgaver
  • har kunnskap om hvordan en mediefaglig utdanning kan brukes i en bedrift eller organisasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre mediefaglige arbeider og ta del i produksjonsprosesser i samarbeid med andre
  • kan opptre profesjonelt i jobbsammenheng som arbeidstaker og profesjonsutøver
  • kan kommunisere godt muntlig og skriftlig og samarbeide effektivt på arbeidsplassen

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i faglige og profesjonsetiske problemstillinger i medie- og kommunikasjonsbransjen
  • kan ta initiativ og bidra profesjonelt og kreativitet i jobbsammenheng
  • kan bidra til utvikling av god praksis og godt samarbeid med arbeidslivet
  • har evne til å reflektere faglig over egen praksis

Forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Individuell praksisrapport bestående av fire deler:

  • En vurdering av praksisperioden.
  • Et mediefaglig arbeid fra praksisperioden, alternativt et dokument på inntil 2 sider som viser hva studenten har arbeidet med når studenten ikke har laget et eget mediefaglig arbeid i praksisen.
  • Et refleksjonsnotat til det mediefaglige arbeidet/dokumentet.
  • En signert kommentar og helhetsvurdering av veileder.

Praksisrapportens punkt 1 og 3 skal totalt utgjøre 5-10 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Omfang av punkt 2 vil variere ut fra det enkelte praksisstedets krav.

Alle eksamensdeler må være bestått for å få bestått karakter

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær fra ordinær eksamen kan levere en omarbeidet versjon til ny/utsatt eksamen én gang.

Innhold

  • Sustainability principles
  • Sustainability challenges
  • Human basic needs
  • Sustainable design strategies
  • Design for a circular economy (Cradle to Cradle)
  • Understand the principles of Life Cycle Assessment
  • UN Sustainable development goals
  • Tripple bottom line (people, planet, profit)
  • Systems thinking
  • Design for sustainable behaviour
  • Harmful substances in products
  • Team work processes and reflection of own learning as well as self-management

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Bestått / ikke bestått

Vurdering og eksamen

Eksamensbesvarelsene blir vurdert av intern eller ekstern sensor. Ett uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene blir sensurert av to sensorer. Karakterene på utdraget fastsetter nivået for hvordan resten av svarene skal vurderes.

Hjelpemidler ved eksamen

No restrictions on examination resources

Vurderingsuttrykk

Grade scale A-F.

Sensorordning

Two internal. External examiner is used periodically.