EPN-V2

MAPD4000 Philosophy of Science and Design Research Emneplan

Engelsk emnenavn
Philosophy of Science and Design Research
Studieprogram
Masterstudium i produktdesign – design for kompleksitet
Enkeltemner tilhørende Masterstudium i produktdesign
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Design has evolved into a discipline that aims to make a positive impact on various aspects of nature and society. Consequently, designers find themselves in increasingly cross-disciplinary and multimodal environments, where they need to discover, investigate, define problems, and support claims based on evidence gained through universal scientific and academic practices.

In this course, students will develop the ability to conduct scientific design research and gain an understanding of its relevance to practice.

Forkunnskapskrav

Admission to the Master's programme.

Læringsutbytte

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has knowledge of

  • the philosophical underpinnings of scientific research
  • various theories and methods in science and design research
  • ethical implications of scientific and professional work

Skills

The student is able to

  • plan and complete their own research projects
  • identify, discuss and evaluate relevant research theories and methods
  • integrate academic scientific methods and coherence in practice based and creative research

General competence

The student

  • has a developed understanding of academic and practical design research and its relevance to practice
  • -can contribute to collaboration for the sustainability goals

Innhold

Individuell skriftlig bacheloroppgave etter gitte kriterier, inntil 8000 ord.

Inntil 2 studenter kan, etter begrunnet søknad og særskilt vurdering, utarbeide bacheloroppgaven sammen. Omfanget av oppgaven er maksimum 8000 ord selv om to studenter skriver oppgaven sammen. Hvis 2 studenter skriver bacheloroppgave sammen, skal hver av studentene legge ved en beskrivelse av eget bidrag til oppgaven. Begge er ansvarlig for bacheloroppgavens innhold.

Arbeids- og undervisningsformer

The most important teaching and learning methods for this course are lectures, seminars, group work, self-study, studio work and tutoring.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Problemstilling for bacheloroppgaven utarbeides på grunnlag av et kunnskapsbasert prosjektarbeid, opplærings- og/eller omsorgstiltak i samarbeid med tjenestemottaker og andre som ble gjennomført i praksisemnet VERPRA35. Problemstillingen og prosjektbeskrivelse godkjennes i løpet av VERPRA35. Bacheloroppgaven er en faglig fordypning innen selvvalgt tema og problemstilling. Bacheloroppgaven skal dokumentere at studentene har tilegnet seg sentrale og grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i prosjektarbeid, omsorgs- og/eller endringsarbeid, eventuelt kvalitetsforbedrende tiltak.

Arbeidet med bacheloroppgaven går på heltid over åtte uker.

Vurdering og eksamen

For å begynne på emnet må arbeidskrav i VERPRA35 være godkjent. Del 2 i VERPRA20, VERB3100 og VERPRA35 må være bestått før bacheloroppgaven leveres til vurdering.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for ulike metoder for innhenting og bearbeiding av data og ulike former for rapportering i tråd med etiske og juridiske krav
  • kan gjøre rede for ulike prinsipper for vurdering av vitenskapelig kvalitet
  • kan gjøre rede for det spesifikke faglige fordypningsområdet som er valgt

Ferdigheter

Studenten

  • kan ivareta personvern jfr. personvernforordningen (General Data Protection Regulation - GPDR), samtykke og taushetsplikt
  • kan utarbeide en problemstilling som begrunnes og er relevant for fordypningsområdet og i samsvar med generelle krav til problemstillinger
  • kan gjennomføre relevant litteratursøk
  • kan kritisk vurdere andres vitenskapelige bidrag innen fordypningsområdet som er valgt
  • kan vurdere datainnsamlingsmetode, prinsipper og begreper for vurdering av vitenskapelig kvalitet
  • kan benytte aktuell oppgavestruktur og referanseføring etter gjeldende APA-standard
  • kan anvende resultater fra relevant forskning
  • kan dokumentere et prosjektarbeid, et omsorgs- eller opplæringstiltak, eventuelt et kvalitetsforbedrende tiltak
  • kan anvende faglig kunnskap for å kritisk å diskutere eget arbeid, inkludert funnene i egen bacheloroppgave

Generell Kompetanse

Studenten

  • kan utøve fagkritikk og har innsikt i faglige, etiske og juridiske utfordringer og dilemmaer i vernepleierfaglig arbeid
  • kan skriftlig dokumentere og formidle vernepleiefaglig arbeid

Vurderingsuttrykk

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, veiledning og selvstendig arbeid med bacheloroppgaven. I tilknytning til bacheloroppgaven gis det inntil 5 timer veiledning pr. oppgave. Det oppnevnes veileder for hver bacheloroppgave. Studenten er ansvarlig for å kontakte oppgaveveileder og gi denne nødvendig materiale for å kunne gi veiledning.

Sensorordning

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Flervalgstest, minimum 90 prosent riktig svar innen en gitt tidsfrist
  • 1 time individuell veiledning i tilknytning til bacheloroppgaven