EPN-V2

MAPD4210 Design and Culture Emneplan

Engelsk emnenavn
Design and Culture
Studieprogram
Masterstudium i produktdesign – design for kompleksitet
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Issues concerning design and culture require designers to adopt a broad, humanistic point of view. In this course, students will enhance their knowledge and awareness of cultural values and meanings, and their impact on design. Design is widely acknowledged as an increasingly multifaceted field, involving communication and interaction between people and material culture. Communication is complex, and language is key to creating meaning.

Design comprises several forms of articulation, and in this course, students are challenged to use and interweave visual, material, and verbal articulation to create new meaning. The course introduces strategies for integrating research methods to foster aesthetic awareness, empathy, criticality, and reflexivity, which can be activated in the development of products or services for chosen cultural contexts.

Forkunnskapskrav

Admission to the Master's programme.

Læringsutbytte

After completing the course, the student is expected to have achieved an advanced level in the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The student has:

  • knowledge about how design culture can have an impact on developing products and cultural values
  • knowledge about how design culture works as a bridge between design history and modern society
  • attained knowledge of methods that involve documentation of relational matters e.g., (i) between products (things) and people, (ii) products and environment
  • a good understanding of how aesthetic awareness works as a crucial factor in informed design practices
  • a good understanding of how reflexivity and criticality work as crucial factors to challenge established perspectives and norms in the field

Skills

The student can:

  • use aesthetic practice-based methods to enhance exploratory and analytical processes and to communicate the design process and the results
  • use methods for documentation, e.g., auto-ethnographic method, to uncover and describe materialized processes and fieldwork
  • interweave different forms of knowledge from practice and theory by using various forms of articulation (materialized, visual, and text)
  • use methods to communicate the design process, and the results, the product(s) in a cultural context

General competence

The student has a developed understanding for:

  • the relevance of knowledge of cultural values and meanings and their impact on design
  • responsibility for the development of design in a culturally sustainable context

Innhold

Gradert skala A – F

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i utviklingen av en praktisk produksjon innenfor sakprosafeltet
  • har spesialisert kunnskap om ulike teorier relevant for prosjektet
  • har avansert innsikt i praktiske og teoretiske sider ved metodebruken i et slikt prosjekt

Ferdigheter

Studenten

  • kan orientere seg selvstendig og kritisk innenfor relevant faglitteratur og bakgrunnskunnskap for prosjektet.
  • kan orientere seg selvstendig og kritisk i søkenen etter relevant materiale
  • kan analysere og håndtere et prosjektmateriale kritisk og har evnen til kritisk tenkning og refleksjon rundt egen produsentrolle
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset prosjekt under veiledning og i tråd med fagets metoder og etikk
  • kan bruke kunnskap om fagets teorier og metoder til å reflektere over eget arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet kompetanse til selvstendig prosjektarbeid
  • har kompetanse til nytenkning og til å anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder

Vurdering og eksamen

I dette emnet gjennomfører studenten et nærmere spesifisert prosjektarbeid under veiledning av en vitenskapelig tilsatt. Gjennom prosjektarbeid og teoretisk refleksjon over dette arbeidet skal studenten tilegne seg innsikt og ferdigheter i prosjektarbeid innenfor feltet. Prosjektet kan være et arbeid som er relevant for fagmiljøet ved Institutt for journalistikk og mediefag, eller utvikles i forbindelse med studentens arbeidsplass for å gi arbeidslivskompetanse.

Studenten kontakter selv prosjektleder og melder inn ønsket prosjekt. Prosjektleder vurderer om prosjektet er relevant og gjennomførbart. Studentene ved emnet deltar i et kort introduksjonsprogram. Det lages en avtale om innholdet i prosjektarbeidet, som i omfang skal tilsvare 6 uker fulltidsstudier. En faglig ansvarlig veileder studenten i henhold til avtalen i for- og etterkant av arbeidet. Arbeidet skal ende i en faglig relevant produksjon.

Undervisningen foregår på campus. Veiledningen kan foregå som en kombinasjon av fysiske og digitale møter.

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet har to arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Studenten må følge introduksjonsundervisningen som består av to dobbelttimes forelesninger. Hensikten med introduksjonsundervisningen er at grunnlaget for emnet skal være klart før studenten setter i gang sitt arbeid

Arbeidskrav 2: Studenten må levere en prosjektskisse på 3-4 sider til nærmere fastsatt tid. Hensikten med prosjektskissen er å sikre at prosjektet er gjennomførbart innenfor rammene av emnets varighet.

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere én forbedret versjon innen angitt frist.

Dersom arbeidskrav ikke leveres på grunn av sykdom eller andre tungtveiende årsaker, kan faglærer vurdere å gi en individuell frist.

Ved fravær fra obligatorisk aktivitet som skyldes sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan faglærer gjøre en individuell vurdering av om kompensering er mulig.

Vurderingsuttrykk

Eksamen er todelt

Del 1 er en individuell mappe bestående av produksjonen/utviklingsarbeidet og en tilhørende refleksjon. Produksjonen/utviklingsarbeidet skal tilsvare enten 20-25 sider eller 10 ukers arbeid, der refleksjonen tilsvarer 20% (4-5 sider). Ved praktiske produksjoner vil omfang variere avhengig av hvilke medietyper og eventuell kombinasjon av disse som benyttes. Omfang vil alltid spesifiseres nærmere ved samtale med emneansvarlig. Mappen vurderes samlet.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5

Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang. Dersom del 1 av eksamen vurderes som bestått gjennomføres del 2.

Del 2 er en individuell justerende muntlig eksamen på 30 minutter, der karakteren kan justeres ett trinn opp eller ned. Muntlig eksamen gir student og sensorer adgang til å diskutere utvalgte aspekter ved arbeidet og avklare eventuelle spørsmål.

Studenten kan klage etter del 2 av eksamen er gjennomført og endelig karakter er gitt.

Sensorordning

Del 1: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. Dersom en tredjepart – som arbeidsgiver – har vært involvert i arbeidet, skal dennes bidrag redegjøres for og spesifiseres.

Del 2: Ingen hjelpemidler er tillatt