Programplaner og emneplaner - Student
MALKA217 Tidlig intervensjon overfor barn med omfattende utviklingsforstyrrelser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Early Intervention for Children with Pervasive Developmental Disorders
- Studieprogram
-
Masterstudium i atferdsvitenskap, deltidMasterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i innovasjon og implementeringMasterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelseEnkeltemner knyttet til Master i læring i komplekse systemer
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningen gjennomføres med veksling mellom forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, studentpresentasjoner, seminarer og lignende. Egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen og det forutsettes av studentene forbereder seg til samlingene ved å lese relevant pensumlitteratur og andre oppgaver som blir gitt i undervisningen.
Forkunnskapskrav
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
- Skriftlig oppgave om temaer i emnet. Omfang er 2000 ord (+/- 10 %).
Faglige aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse
- Øvelse i utprøving av forskningsmetoder som er egnet til å utvikle kunnskap om spørsmål som inngår i emnet.
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 % tilstedeværelse på alle deler av samlingene.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning, se programplan for Master i barnehagekunnskap.
Læringsutbytte
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Det gis ny oppgavetekst ved ny/utsatt eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Vurdering og eksamen
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet gir oversikt over teorier om ledelse i barnehagen som lærende organisasjon, og perspektiver på barnehagen som samfunnsinstitusjon og utfordringer barnehagelæreren som profesjonsutøver står overfor. Det tas utgangspunkt i en politisk og samfunnsmessig kontekst.
Emnet inneholder følgende hovedtemaer:
- Teorier og forskning om barnehageledelse, profesjonskunnskap og profesjonsetikk
- Ledelse i utvikling av organisasjonsstruktur og organisasjonskultur i barnehagen
- Barnehagelæreren som profesjonsutøver
- Barnehagelæreren som leder av profesjonelle læringsfellesskap
- Politiske og pedagogiske perspektiver på barnehagen som samfunnsinstitusjon
Vurderingsuttrykk
Grade scale A-F
Sensorordning
All answers are assessed by one examiner.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.