Programplaner og emneplaner - Student
MALKA215 Kompleks menneskelig atferd Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Complex Human Behavior
- Studieprogram
-
Masterstudium i atferdsvitenskap, deltidMasterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i innovasjon og implementeringMasterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnebeskrivelsen finnes kun på engelsk. Velg engelsk versjon av nettsiden for å se fullstendig emnebeskrivelse.
Forkunnskapskrav
Emnet omhandler teoretiske og praktiske aspekter ved moderne DNA-teknologi anvendt for å detektere genetisk variasjon i det humane genomet (DNA) inkludert NGS metoder og analyse av NGS data. Det gir kunnskap om både normalvariasjon og variasjon knyttet til sykdomsdisposisjon. Laboratoriedelen omfatter praktisk innføring i PCR-metodikk, DNA-sekvensanalyse, DNA-fragmentanalyse og kvantitativ PCR (qPCR, analyse av genekspresjon). Den praktiske delen inkluderer også øvelser med basale bioinformatikkverktøy (f.eks. BLAST) for analyse av DNA- og RNA-sekvensdata. Studentene blir også introdusert til viktige databaser som GenBank.
Læringsutbytte
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helse og teknologi - spesialisering i biomedisin. Emnet tilbys også som enkeltemne, forutsatt ledig plass. Opptakskrav til enkeltemnet er det samme som for spesialisering i biomedisin.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan demonstrere inngående kunnskap om struktur og molekylær variasjon som sekvensvariasjon, lengdevariasjon og kopinummervariasjon, og mekanismer som fører til genetisk variasjon
- kan tolke og analysere hvordan genetisk variasjon kan føre til sykdom
- kan vurdere og tolke resultater fra screeningmetoder som benyttes i medisinsk genetikk og «high troughput» metoder (NGS) som benyttes for molekylærgenetisk forskning
- kan demonstrere avansert kunnskap om metoders prinsipper og anvendelsesområde
- kan gjøre rede for og drøfte anvendelsesområde av homologianalyseverktøy for DNA- og RNA-analyser og relevante sekvensdatabaser
Ferdigheter
Studenten
- kan selvstendig utføre basale analyser med PCR-teknikk, DNA-sekvensering, fragmentanalyse og qPCR.
- kan på et selvstendig grunnlag vurdere metoders egnethet og anvende dette for metodeutvikling av diagnostiske metoder
- kan på selvstendig grunnlag forstå og tolke kvantitative resultater fra qPCR
- kan anvende basale homologianalyseverktøy for forskning og metodeutvikling
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk sette seg inn i nye metoder og apparatur brukt i biomedisin (inkludert NGS plattformer) med tanke på deres anvendelsesområde, muligheter og begrensninger
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- 3 individual written assignments submitted digitally, each with a maximum length of 6000 characters, including spaces. References are to be included in the 6000 characters.
Vurdering og eksamen
Individual school examination, 3 hours. Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.
Hjelpemidler ved eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på laboratoriekurs
- minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer
- 3 individuelle laboratorierapporter etter gitte kriterier.
Vurderingsuttrykk
Grade scale A-F
Sensorordning
All answers are assessed by one examiner.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.