EPN-V2

MALKA214 Eksperimentelle design og funksjonell analyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Experimental Design and Functional Analysis
Studieprogram
Masterstudium i atferdsvitenskap, deltid
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i innovasjon og implementering
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnebeskrivelsen finnes kun på engelsk. Velg engelsk versjon av nettsiden for å se fullstendig emnebeskrivelse.

Forkunnskapskrav

For kull 2025:Coursework requirements from MALK4100 and MALKA211 or equivalent must be approved to participate and submit coursework requirements in MALKA214.

For tidligere kull: Coursework requirements from MALK4000-401, MALK4000-403, and MALKA211, or equivalent must be approved to participate and submit coursework requirements in MALKA214.

Læringsutbytte

Arbeidskravene er ment å bidra til å kvalitetssikre at studentene har kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til emne 2. Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

  • Arbeidskrav 1 emne 2: En skriftlig oppgaveinnlevering knyttet til matematiske og/eller fagdidaktiske emner. Programmering eller IKT som hjelpemiddel skal være en del av arbeidskravet. Omfang tilsvarende tilsvarende 2000 ord +/- 10 %. Individuell innlevering.
  • Arbeidskrav 2 emne 2: Ett skriftlig oppdrag knyttet til gjennomføring av observasjon og/eller undervisning av elever. Omfang ca. 5000 ord +/- 10 %. Det kan i tillegg innebære muntlig framlegg på ca. 20 minutter (faglærerne presiserer). Gruppeinnlevering.
  • Arbeidskrav 3 emne 2: Ett skriftlig oppdrag knyttet til gjennomføring av observasjon og/eller undervisning av elever. Omfang ca. 5000 ord +/- 10 %. Gruppeinnlevering.
  • Arbeidskrav 4 emne 2: Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under avsnittet «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet tar for seg radiografiske teknikker og metodiske prinsipper knyttet til konvensjonell røntgen. Skjelett- og thoraxundersøkelser utgjør hovedmengden av undersøkelsene. Strålevern og praktiske strålevernsprinsipper er også sentralt i emnet. Nyutdannede radiografer forventes å utføre disse undersøkelsene selvstendig og i samsvar med faglige kriterier. Dette omfatter ivaretakelse av pasientens behov for kommunikasjon og omsorg, forholde seg til pasientens sykdom eller skade, samt å kunne fremstille og beskrive diagnostisk bildemateriale.

Deler av emnet består av praksis ved bildediagnostiske avdelinger. Sentralt i praksisstudiene er konvensjonelle røntgenundersøkelser av skjelett og thorax, hvor studentene opparbeider praktisk erfaring i gjennomføring av bildediagnostiske undersøkelser på en forsvarlig måte. Praksisstudiene gir studenten erfaring i å ivareta både de tekniske og omsorgsmessige aspektene ved arbeidet basert på aktuell teori.

Emnet går over 11 uker hvor de første 5 ukene vil bestå av teori og ferdighetstrening, mens de resterende 6 ukene består av praksis.

Institusjonene som utgjør utdanningens praksissteder ligger i hovedsak i Oslo og østlandsregionen. Studentene må derfor påberegne pendling i en eller flere av praksisperiodene. Studentene blir utplassert ved bildediagnostiske- og stråleterapiavdelinger. Det vektlegges at studentene blir kjent med yrket tidlig i studiet og har praksisstudier i alle tre studieår.

Studenten må følge praksisstedets reglement for bekledning. Det kan også være egne krav til tester og vaksinasjon på det enkelte praksissted.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen.

Vurdering og eksamen

Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

Vurderingsuttrykk

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • beskrive generelle patologiske prosesser og mikroorganismers forekomst og vekst
  • forklare årsaker til og symptomer ved sykdommer og skader i bevegelsesapparatet og respirasjonssystemet
  • forklare smittekjeden, de hygieniske retningslinjene og hvordan sykehusinfeksjoner kan forebygges
  • beskrive behandlingsformer ved aktuelle sykdommer og skader i bevegelsesapparatet og respirasjonssystemet
  • gjøre rede for ivaretakelse av pasienter med sykdommer og skader i bevegelsesapparatet og respirasjonssystemet, inkludert observasjon, kommunikasjon og omsorg uavhengig kjønn, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende og beherske konvensjonelle røntgenapparater
  • vurdere og velge eksponeringsparametere ved konvensjonelle røntgenundersøkelser
  • utføre enkelte skjelett- og thoraxundersøkelser
  • beregne effektiv dose ut fra dosearealproddukt (DAP)
  • vurdere hvilke faktorer som påvirker stråledose og bildekvalitet
  • utføre hjerte-lunge-redning (HLR), puls- og blodtrykksmåling og forflytningsteknikk
  • identifisere og beskrive anatomiske strukturer og tydelig patologi i bildematerialet ved thorax- og skjelettundersøkelser
  • beskrive bildekriterier og vurdere bildekvalitet for thorax- og skjelettundersøkelser
  • utføre enkel bildebehandling og bildeprosessering
  • anvende medisinske bilde- og informasjonssystemer under veiledning
  • anvende relevante hygieniske retningslinjer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • forstå og anvende de praktiske strålevernsprinsippene
  • gi faglig begrunnelser for hvordan skjelett- og thoraxundersøkelser gjennomføres
  • sammenlikne stråledoser fra konvensjonelle røntgenundersøkelser med nasjonale referanseverdier
  • gi presis og individuell tilpasset informasjon til pasienten, ivareta pasienten og skape trygghet i undersøkelsessituasjonen
  • vise holdninger som er sentrale i utøvelsen av yrket og samarbeide med personalet

Sensorordning

Arbeids- og undervisningsformene omfatter omvendt klasserom, forelesninger, seminarer, ferdighetstreninger praksis og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på universitetet vil bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.

Studentene skal ha seks uker praksisstudier, hvorav tre uker ekstern praksis ved bildediagnostiske avdelinger. En praksisuke tilsvarer 40 timer studieinnsats. I denne perioden er det ikke studiedager.

Studenten må følge praksisstedets reglement for bekledning. Det kan også være egne krav til tester og vaksinasjon på det enkelte praksissted.