EPN-V2

MALKA211 Introduksjon til atferdsanalyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Behavior Analysis
Studieprogram
Masterstudium i atferdsvitenskap, deltid
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i innovasjon og implementering
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Forkunnskapskrav

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemestret.

Eksamen er en individuell muntlig eksamen (inntil 30 minutter) med om lag 10 minutters forberedt presentasjon (av utviklingsarbeidet) og om lag 20 minutters samtale om faglige spørsmål. Den delen av eksamen som utgjør den forberedte presentasjonen, kan arrangeres slik at man presenterer for en gruppe studenter.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Til første ny eksamen etter stryk (ikke bestått) presenteres en omarbeidet versjon av den forberedte presentasjonen. Ved senere forsøk presenteres en ny forberedt presentasjon. Studenter som ønsker å forbedre karakter, må presentere en ny forberedt presentasjon.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Læringsutbytte

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student can

  • describe and discuss characteristics of behavior analysis as a science
  • explain core concepts and relations in classical and operant conditioning
  • discuss how prediction and control can be demonstrated in single-case designs
  • describe and exemplify different measures of reliability
  • discuss different methods of observation and recording of behavior
  • describe core elements of behavior chains and different ways in which such chains can be established
  • describe and exemplify verbal operants and their controlling events
  • describe core ethical principles and discuss how the core ethical principles relate to behavior analysis
  • discuss how social aversive contingencies may influence behavior
  • describe and discuss ethical concerns related to changing the behavior of others

Skills

The student can

  • select the appropriate behavioral dimensions and methods for reliable measurement
  • describe how a behavior chain can be established
  • identify examples of the operant paradigm
  • identify examples of respondent conditioning
  • interpret data from line and bar graphs

Competence

The student can

  • provide practical examples of respondent behavior
  • provide practical examples of operant conditioning
  • use and explain core concepts in behavior analysis to professionals from different backgrounds

Arbeids- og undervisningsformer

Campus-based lectures and seminars are the main teaching methods, in addition to digital simulation exercises, study questions, and student presentations. The lectures will partly be based on Interteaching sequences using readings from the curriculum. Texts used for Interteaching are announced in the digital learning platform of the university. Feedback is used on written assignments.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • 2 individual written assignments submitted digitally, each with a maximum length of 6000 characters, including spaces. References are to be included in the 6000 characters.

Vurdering og eksamen

Målgruppe

Målgruppen for studiet er barnehagelærere som ønsker å opparbeide spisskompetanse innen feltet barns språkutvikling og språklæring i barnehagealder, flerspråklighet og andrespråksdidaktikk i barnehagen.

Opptakskrav

Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 24 og 25. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i refleksjon, kunnskapsdeling i profesjonsfellesskap og utprøving på eget arbeidssted. Det er derfor et krav at studenten arbeider i barnehage, eller har kontakt med en barnehage der det er mulig å gjennomføre arbeidskrav som er del av videreutdanningen, under hele studiet. Dette dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver, eller barnehagen der arbeidskrav skal gjennomføres.

Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):

grunnskolelærer for trinn 1–7 eller tidligere allmennlærerutdanningfaglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)spesialpedagog, barnevernspedagog eller kateketSteinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk

Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.

For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.

Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn ledige studieplasser, rangeres søkere etter karakterpoeng fra bachelorutdanning. Søkere som har fått innvilget tilretteleggingsmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.

Hjelpemidler ved eksamen

Authorized materials: Norwegian-English dictionary

Vurderingsuttrykk

Grade scale A-F

Sensorordning

Essay assignments: All answers are assessed by one examiner.

An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

Multiple choice/digital test: quality assured by an examiner and automatically assessed.