EPN-V2

M5GMT2101 Matematikk, emne 4 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics, Subject 4
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Mappevurdering individuell eller i gruppe på inntil tre personer, med følgende mappekrav i prosjektrapporten:

  • Omfang på mappe; en student maks. 35 sider, gruppeoppgave to studenter maks. 40 sider, gruppeoppgave tre studenter maks. 45 sider. Vedlegg kommer i tillegg.
  • Prosessdokumentasjon i form av bilder, grafikk, tekst og andre medier, med argumentasjon for utvikling og valg.
  • Resultat fra designprosjekt.
  • Diskusjon og analyse av hvordan/hva produktet du har laget kommuniserer, på hvilken måte og til hvem.

Alle deleksamener i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.

Eksamensresultat kan påklages.

Forkunnskapskrav

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Læringsutbytte

To interne. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Innhold

  • Geometri og måling.
  • Utvalgt tema til fordypning.
  • Bevis og teoribygging i matematikk.
  • Matematikkdidaktisk forskning og forskningsmetode, herunder Lesegruppe 2.
  • Arbeid med matematikkvansker

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet har fokus på kulturelle dimensjoner og deres relevans for designpraksis. Emnet tematiserer og undersøker hvordan vi kan bli mer oppmerksomme på kulturelle variabler og hvordan disse kan påvirke og danne grunnlag for designprosesser. I emnet undersøker studentene gjenstander og design som former for kulturelle uttrykk.

Emnet har også som mål å gi studentene erfaring og kunnskap i å analysere ulike kulturelle kontekster som produkter er en del av. Studentene vil lære om og øve på kommunikasjon og presentasjonsteknikker, og lære om formidling av budskap til en målgruppe.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskravene er ment å bidra til å kvalitetssikre at studentene har kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til emne 4. Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

  • En oppgaveinnlevering knyttet til matematiske og fagdidaktiske emner. Dette arbeide skal være en estetisk oppgave. Gruppeinnlevering. Omfang 2000 ord +/- ti prosent.
  • Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to komponenter:

  • Komponent 1: Skriftlig utviklingsarbeid i gruppe. Normalt fire studenter per gruppe. Omfang: mellom 7000 og 10000 ord.
  • Komponent 2: Individuell muntlig eksamen som tar utgangspunkt i det skriftlige utviklingsarbeidet, men som også vil omfatte andre spørsmål knyttet til pensum for emne 4. Omfang: ca. 30 minutter.

Begge komponenter må være gjennomført for at vurdering skal kunne foretas. De to eksamenskomponentene vurderes samlet. Det gis én individuell karakter på eksamen.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter i emnet får studenten en begrunnelse for om utviklingsarbeidet må omarbeides før ny muntlig eksamen. Begge komponenter vurderes samlet ved ny eksamen. Utviklingsarbeidet fra ordinær eksamen kan eventuelt omarbeides én gang. Ved ytterligere forsøk må nytt utviklingsarbeid skrives. Da inngår studenten i en ny gruppe, hvis mulig. Ellers blir det tilrettelagt for et individuelt utviklingsarbeid med mindre omfang. I begge tilfeller skal den muntlige eksamenen gjennomføres på nytt på samme måte som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt på den skriftlige besvarelsen så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Begge eksamenskomponentene vurderes av en intern og en ekstern sensor.