Programplaner og emneplaner - Student
M1KP4400 Profesjonsutvikling og tverrfaglig undervisning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional Development and Cross-disciplinary Teaching
- Studieprogram
-
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.
Lærernes kjerneoppgave er å fremme elevenes læring, utvikling og danning. Dette krever også at læreren utvikler seg selv, både profesjonelt og personlig. I undervisningen skal det utforskes hva hver enkelt student kan gjøre for å utvikle seg profesjonelt og personlig til å bli en bedre lærer. Det vil bli lagt særlig vekt på profesjonsfaglige og profesjonsetiske spørsmål, samt tverrfaglig undervisning.
Forkunnskapskrav
Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om lærerrollen i et profesjonsfaglig perspektiv
- har inngående kunnskap om profesjonsetikk
- har inngående kunnskap om visuelle metoder og hvordan disse kan brukes som didaktiske verktøy i undervisning, forsking og i egen profesjonsutvikling.
- har inngående kunnskap om pedagogiske og didaktiske perspektiver på kroppsøvingsfagets muligheter i tverrfaglig undervisning
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke metoder som fremmer profesjonell utvikling
- kan bruke undervisningsmetoder som legger til rette for elevmedvirkning
- kan bruke visuelle metoder i undervisning av tverrfaglige emne, i forskning og i egen profesjonsutvikling.
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere tverrfaglige undervisningsopplegg med utgangspunkt i kroppsøving og et annet undervisningsfag
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøving- og idrettsfagslærer
- kan analysere og kommunisere om profesjonsfaglige dilemmaer og utfordringer med kollegaer og andre samarbeidspartnere
Innhold
Målgruppe
Målgruppen er ansatte i AAFs medlemsforetak.
Opptakskrav
Opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse. For opptak vises det til forskrift om opptak ved OsloMet - storbyuniversitetet. Ved vurdering av realkompetanse gjelder retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Arbeids- og undervisningsformer
Se programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
- Deltakelse på seminar, individuelt presentere en multimodal poster om tverrfaglig undervisning, og gi skriftlig tilbakemelding på en annen students poster-presentasjon. Omfang: ca. 450 ord.
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Sensorordning
Gerd Engelsrud.