EPN-V2

M1KP3100 Fordypning i undervisning på barnetrinnet Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialization in Teaching at Elementary School
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Organized tuition is given in the form of digital lectures and seminars. Candidates are expected to actively participate in all the teaching activities.

Forkunnskapskrav

Students are expected to read the syllabus before the course to be able to participate actively in discussions.

Læringsutbytte

The candidate prepares a fifteen minutes oral presentation of aspects of Activity theoretical action research that the candidate finds particularly interesting and relevant. The presentation can be in Norwegian, Swedish, Danish or English. Following the presentation there will be a 10 minutes sequence in which the candidate responds to questions from the examiners.

New and postponed examination

In case of failed exam/legal absence, the student can have a new exam under the same conditions when a new/postponed exam is arranged.

Regulations

Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet. Students must register for a new or postponed examination. More detailed information about registration and times for new or postponed examinations is available on the web site.

Innhold

Midt- og sluttvurdering av praksis gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet. ;

Arbeids- og undervisningsformer

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

Kunnskap;

Studenten;

  • kan reflektere over hvordan aktivitetsanalyse kan anvendes innovativt i utvikling av tjenester
  • kan gjøre rede for organisatoriske og strukturelle forhold som virker inn på yrkesutøvelsen ved praksisstedet
  • har kunnskap om menneskerettigheter og etikk og kan knytte dette til aktuell praksisplass og praksisplassens posisjon i samfunnet lokalt og globalt
  • kan velge og gjøre rede for egnede strategier for veiledning og ledelse i møte med brukere, kolleger og andre samarbeidspartnere

Ferdigheter;

Studenten;

  • kan gjennomføre systematisk aktivitetsanalyse på individ-, gruppe- og/eller systemnivå, og utvikle tiltak for å muliggjøre deltakelse
  • kan arbeide kunnskapsbasert og selvstendig med arbeidsoppgaver som er aktuelle på praksisstedet, som for eksempel kartlegging, vurdering, intervensjon og evaluering på individ-, gruppe- og/eller systemnivå
  • kan anvende terapeutisk og etisk kompetanse selvstendig i møte med personer som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
  • kan søke og vurdere vitenskapelig litteratur som er relevant for egen profesjonsutøvelse
  • kan benytte klinisk resonnering for å utvikle egen profesjonalitet
  • kan lede grupper eller møter med brukere eller kolleger
  • kan identifisere behov for utvikling eller ny kunnskap i ergoterapi knyttet til praksisstedet, og bidra faglig med formidling av kunnskap i forhold til dette

Generell kompetanse;;

Studenten;

  • kan ta ansvar, vise initiativ og samarbeidsevne, fleksibilitet og selvstendighet
  • kan drøfte og kritisk reflektere over etiske dilemmaer og praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer
  • kan ta initiativ og bidra til tverrprofesjonelt samarbeid og formidle ergoterapifaglig kompetanse i dette samarbeidet
  • kan formidle og dokumentere ergoterapeutisk profesjonsutøvelse skriftlig og muntlig i de former og prosedyrer som er relevant for praksisstedet
  • kan vurdere og forebygge risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge dette opp systematisk

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The presentation will be assessed by the course coordinator and a member of the academic staff involved in the PhD program.

Vurdering og eksamen

Følgende må være godkjent:

  • samarbeidsavtale med konkretisering av læringsutbyttet

Det er i tillegg krav om tilstedeværelse i praksisstudier, se «vurdering av praksis» i programplanens hoveddel for mer informasjon.

Hjelpemidler ved eksamen

Vurderte praksisstudier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, samarbeidsavtalen med konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort i løpet av praksisperioden.

For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 prosent). Se «vurdering av praksis» i programplanens hoveddel for mer informasjon.

Vurderingsuttrykk

Ikke relevant.

Sensorordning

Bestått - ikke bestått.