Programplaner og emneplaner - Student
M1KP2100 Læring og vurdering i kroppsøving Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Learning and Assessment in Physical Education
- Studieprogram
-
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.
Studentene vil i dette emnet få kunnskap om temaer innenfor læringsteori og læringsforskning, herunder ulike teorier om læring, selvoppfatning, motivasjon og selvregulering. Sentralt står studentenes kunnskaps- og ferdighetsutvikling med tanke på å kunne vurdere elevers læring, utvikling og kompetanse i kroppsøving. Innovative tilnærminger til ballspill og balleker er gjennomgående i emnet.
Forkunnskapskrav
Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læring og læringsprosesser, og kunnskap om vurdering av og for læring som kjennetegner kroppsøvingsfaget
- har kunnskap om ulike lærings- og motivasjonsteorier og hvordan disse er relevante for undervisning og læring i kroppsøving
- har kunnskap om ulike vurderingsmåter som kan fremme læring og hvordan en kan tilrettelegge for elevenes egenvurdering
- har kunnskap om hvilke betingelser som kan varieres og endres ved utvikling av nye balleker og ballspill
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike læringsteorier i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i kroppsøving
- kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling gjennom fagdidaktisk kompetanse, klasseledelses- og relasjonskompetanse
- kan bruke ulike vurderingsmåter i vurdering av og for læring
- kan utvikle nye balleker og ballspill
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra i profesjonsfaglige fellesskap og i tverrfaglige samarbeid med spesialkompetanse i kroppsøvingsdidaktikk
- kan analysere og kritisk vurdere undervisning, læring og vurdering i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplaner og profesjonsetiske krav
- kan uttrykke seg muntlig i akademiske sammenhenger
Innhold
Alle hjelpemidler tillatt i forberedelsesfasen. Ingen hjelpemidler tillatt på muntlig eksamen.
Arbeids- og undervisningsformer
Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.
Formålet med emnet er å gi studentene grunnleggende kompetanse for å kunne undervise på utdanningsprogrammet idrettsfag på videregående nivå. Studentene skal gjennom arbeid med relevant faglitteratur og gjennom praktisk-metodiske aktiviteter, utvikle nødvendig kompetanse for å kunne undervise og veilede elever på idrettsfag i de obligatoriske programfagene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has advanced knowledge of
- research designs relevant to the investigation of a particular research question
- a particular area of social or health policy of relevance to their degree
- relevant research literature on the subject matter of the master-s thesis
- theories and methodological approaches relevant for the chosen subject matter
- basic conceptual tools needed to understand an critically examine relevant social or health research
Skills
The student can
- conduct a review of the state of scientific knowledge related to a research question in social and health policy
- conduct a limited, independent research project under supervision
- choose a methodology that is relevant for a specific health and social welfare research question
- apply research methods in a reflective manner
- critically evaluate relevant quantitative or qualitative methods used in reports, books or articles investigating a particular social welfare or health policy problem
General Competence
The student can
- read and critically assess academic literature
- present specialised knowledge and research findings in the form of academic writing
- apply advanced skills and knowledge in the field of social welfare and health policy
- evaluate issues related to the academic, professional and research ethics
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon relevant for utvikling av idrettslig prestasjonsevne
- har kunnskap om offentlige dokumenter og læreplaner for utdanningsprogrammet idrettsfag
- har kunnskap om idrettens verdier og normer, og sammenhengen mellom ulike former for idrettslig aktivitet og samfunnet omkring
- har fagdidaktisk kunnskap for å tilrettelegge, lede og vurdere friluftslivsundervisning i ulike naturmiljø vinterstid
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere læreplanene i idrettsfag og anvende disse til å planlegge og gjennomføre undervisning innenfor programfagene i utdanningsprogrammet
- kan analysere bevegelse og faktorer knyttet til prestasjon ved bruk av relevante teorier og metoder for observasjon, analyse og vurdering, slik som elektroniske og digitale verktøy
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i vinterfriluftsliv
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å veilede og undervise på idrettsfag
- kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som lærer i idrettsfag
- kan reflektere kritisk over den gjensidige påvirkningen mellom idrett og samfunn
Hjelpemidler ved eksamen
Se programplanen.
Vurderingsuttrykk
The exam consists of two parts: the Master thesis itself and an oral examination.
A thesis should be approximately 50 pages (+ / - 10 percent), in Calibri 12 with line spacing 1.5 (excluding table of contents, foreword, summary, references and appendix). The thesis is to be written in the APA style.
Alternatively, the student can write an article based master’s thesis consisting of one ready to submit article manuscript intended for a peer reviewed journal (level one or two). Theses in article form written by two students should consist of two such article manuscripts. Along with the article(s) there must be an introductory chapter (in Norwegian referred to as "kappe") consisting of around 14 pages (excluding table of contents, foreword, summary, references and appendix). The introductory chapter must be in the APA style. The article should be in the style of the journal.
The Master thesis must receive a passing grade before the student can sit for the oral examination. The oral examination begins with the student presenting their Master thesis in lecture format (30 minutes, 45 minutes if co-authored with another student). Following this, the student will participate in an individual, oral discussion and assessment (of approx. 45 minutes).
The student can choose to receive the grade on the written master's thesis before the oral presentation of the thesis (the lecture) commences.
The oral presentation (the lecture) and the subsequent individual, oral discussion and assessment can change the grade that is given for the Master thesis. After the oral examination, the final grade is set. The final grade is entered into the diploma.
When two students co-author a Master thesis, both will receive the same grade for the written thesis. Each individual student will, however, individually present their part of the thesis in lecture form and subsequently participate in an individual, oral discussion and assessment. The presentation and oral discussion and assessment will be evaluated as the individual student’s contribution and will be used for possible adjustment of the final grade.
A student can deliver a new or revised Master thesis one time if the Master thesis does not receive a passing grade. The student in this case will receive an offer of three-hours further supervision before delivery of the new thesis. Students receiving a passing grade on their Master thesis do not have the right to have their thesis re-evaluated within the same study program.
Sensorordning
Individuell muntlig eksamen. Studenten trekker et tema 24 timer før muntlig eksamen starter som de vil bli stilt spørsmål om. I tillegg vil det bli stilt spørsmål om andre temaer fra emnet. Varighet ca. 20 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.