EPN-V2

M1KP1400 Klasserommet ute Emneplan

Engelsk emnenavn
Teaching Outdoors
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021. Redaksjonelle endringer lagt inn 7. mars 2023.

Emnet skal kvalifisere studentene til å drive undervisning utendørs gjennom friluftsliv, uteskole og i aktiviteter i nærmiljøet. Gjennom emnet vil studentene få mulighet til å oppleve og utforske undervisning i samhandling i og med naturen på en trygg måte. I et samarbeid med Emne 3 Tverrfaglige temaer i skolen, som går samme vårsemester,skal studentene få økt refleksjonsevne rundt spørsmål om bærekraftig utvikling og naturen som verdi og ressurs i friluftsliv, naturferdsel og uteskole.

Forkunnskapskrav

Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om orientering, førstehjelp og sikkerhet i friluftsliv
  • har kunnskap om et bredt utvalg av lek, tradisjonelle og nyere utendørsaktiviteter
  • har kunnskap om friluftsliv og uteskole som pedagogisk arbeidsmåte i skolen
  • har kunnskap om friluftsliv som kulturelt fenomen og naturen som en arena for rekreasjon
  • har kunnskap om hvordan friluftsliv kan knyttes til bærekraft og naturvern

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle og bruke grunnleggende friluftslivsferdigheter i ulike naturmiljø med tanke på undervisning i kroppsøving og idrettsfag med tanke på undervisning på hele utdanningsløpet, trinn 1-13
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i ulike naturmiljø til ulike årstider for en mangfoldig elevgruppe
  • kan gjennomføre livreddende førstehjelp og ivareta elevers sikkerhet i ulike praktisk-metodiske aktiviteter utendørs
  • kan gjennomføre undervisning i svømming og livredning utendørs

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til kritisk refleksjon knyttet til etiske problemstillinger innen friluftsliv og sikkerhet
  • kan vurdere og gi faglige tilbakemeldinger på medstudenters arbeid med praktisk-metodiske aktiviteter ute

Innhold

Emnet skal gi studentene kunnskap og ferdigheter innenfor friluftslivsdidaktikk og undervisning utenfor klasserommet. Emnet setter søkelys på hvordan undervisning i kroppsøving kan foregå gjennom friluftsliv, uteskole og aktiviteter i nærmiljøet. Sentralt i emnet er planlegging og gjennomføring av ulike typer av turer, samt studentenes egenvurderinger av disse relatert til blant annet sikkerhet, førstehjelp og livredning.

Arbeids- og undervisningsformer

Se programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
  • Godkjent livredningsprøve utendørs.
  • Godkjent prøve som viser kompetanse i orientering.
  • Godkjent ABC-plan for turplanlegging

Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.

Vurdering og eksamen

Individuell eksamen som består av følgende deleksamener:

  • Deleksamen 1: Individuell muntlig eksamen med varighet på 15 minutter.
  • Deleksamen 2: Individuell skriftlig tekst. Omfang 2000 ord, pluss/minus 10%.

Det gis en samlet karakter i emnet hvor Ddeleksamen 1 og deleksamen 2 vektes 50/50.

Begge deleksamener må bestås for å få emnet M1KP1400 bestått.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Det er kun den/de deleksamenen(e) som ikke får bestått karakter som må tas på nytt. Ved ikke bestått karakter vil det være mulighet til å omarbeide den enkelte deleksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til studiet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.