Programplaner og emneplaner - Student
KFKMU26100 Emne 1: Tall, algebra og funksjoner Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Subject 1: Mathematics 2U
- Studieprogram
-
Matematikk 2MU, trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I emne 1 er det fokus på tall, algebra og funksjoner. Innenfor tall vil det fokuseres på rasjonale og irrasjonale tall. Utvikling av algebraisk tenkning gjennom ulike tilnærminger som generaliseringsperspektivet, funksjonsperspektivet og modelleringsperspektivet vektlegges.
Anbefalte forkunnskaper
x
Forkunnskapskrav
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om produksjonsmetoder, egnede teknikker og materialers egenskaper.
- har kunnskap om tekstile produkters livsløp og deres positive og negative miljøpåvirkning.
- har kunnskap om prinsipper og praksiser i design for bærekraft, og hvordan disse kan praktiseres i motedesign.
- har kunnskap om fagteori i design for bærekraft og relevant forsknings og utviklingsarbeid innen fagområdet.
Ferdigheter
Studenten
- kan designe et eget konsept og utvikle en egen kolleksjon
- kan bygge form ved hjelp av manuelle og digitale verktøy.
- kan utvikle eget konsept og bygge en egen kolleksjon basert på design for bærekraftig utvikling.
- kan anvende teoretiske kilder om tekstile materialer og design for bærekraft i skriftlige refleksjoner.
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle og reflektere over helse, miljø og sikkerhet (HMS) i motedesign og -produksjon.
- har kjennskap til design og produksjon av klær og tekstiler i forhold til funksjon, form, teknikk og materialer.
- kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, teknikk og bruken av estetiske virkemidler i et bærekraftig perspektiv.
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter på en selvstendig måte.
Læringsutbytte
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige diskusjoner. Faglig diskusjon vil handle om hvordan design for bærekraft kan utvikles og praktiseres i motefeltet. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter og faglige forståelse. Det forventes at studenten anvender pensum i emnet, samt innhenter og anvender relevant fagstoff utenfor pensum. Det oppfordres til å bruke universitetsbiblioteket og de ressursene som tilbys der.
Innhold
Tall, algebra og funksjoner
- Arbeide med tall og tallregning i skolen med spesielt fokus på brøk, potenser og røtter.
- Utvikle god kunnskap om ulike tilnærminger til algebra som generalisert aritmetikk, funksjoner, modellering og problemløsning.
- Tidlig algebra, arbeid med utvikling av algebraisk tenkning hos elever på mellom og ungdomstrinn
- Arbeid med likninger, herunder annengradsligninger og ligningssett,
- Kunne og forstå ulike representasjoner av funksjoner og variabelbegrepet
- Kunne grunnleggende egenskaper ved sentrale funksjoner
- Arbeid med modellering av virkeligheten ved hjelp av sentrale funksjonstyper
- Kjenne betydningen av en kovariant tilnærming til funksjoner for å studere og modellere endring og utvikling.
- Arbeid med derivasjon av enkle polynomfunksjoner, og knytte dette til målene om endring og utvikling i grunnskolen.
- Arbeid med integrasjon av enkle polynomfunksjoner.
- Bruk av Dynamiske læringssystemer (DLS) som GeoGebra for utforskning av matematiske begreper og sammenhenger.
- Gode kunnskaper om ulike matematikkdidaktiske teorier og rammeverk som bidrar til innsikt om undervisningskunnskap i matematikk knyttet til
- Planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
- Design og valg av gode oppgaver og aktiviteter,
- Kommunikasjon i matematikk
- Vurdering i matematikk
Kjerneelementer
Fagets seks kjerneelementer blir ivaretatt ved at de danner grunnlaget for oppgaver og aktiviteter på samlingene. Det vil være fokus på rike oppgaver som inviterer til utforsking og problemløsning og som innebærer ulike varianter av de andre kjerneelementene.
Kjerneelementene i matematikk er:
- Utforskning og problemløsning
- Modellering og anvendelser
- Resonnering og argumentasjon
- Representasjon og kommunikasjon
- Abstraksjon og generalisering
- Matematiske kunnskapsområder
Grunnleggende ferdigheter
Kurset skal gjøre studentene fortrolige med de grunnleggende ferdighetene å kunne uttrykke seg skriftlig og muntlig, å kunne lese og regne og å kunne bruke digitale verktøy i faget matematikk, slik disse er utformet i gjeldende plan for matematikk i grunnskolen.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet i kurset vil i hovedsak integrere både faglige og didaktiske aspekter. Kurset er organisert i tre samlinger i høstsemesteret. Samlingene går over to hele dager. Samlingene vil bli brukt til aktiviteter som krever samhandling. Mellom samlingene forventes det at studentene jobber med oppgaver. To av oppgavene vil være arbeidskrav i kurset (se avsnittet «Arbeidskrav»).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 (høstsemesteret) kan avlegges:
- To matematikkfaglige innleveringsoppgaver knyttet til emne 1
- To prosjektoppgaver gitt i løpet av semesteret. Omfang: 4000-5000 ord. Organiseringen av oppgavene og oppgavenes tema fastsettes av fagansvarlig etter drøfting med studentene. Oppgavenes tema skal bidra til å utvikle overførbar dybdekunnskap innenfor emnene tall og algebra. Oppgavene bør knyttes til praksis på egen skole og innebære samarbeid med og erfaringsdeling med eget kollegium. Prosjektoppgavene er utformet slik at studentene må sette seg inn i og anvende nyere matematikkdidaktisk forskning i analyse og drøfting av blant annet egen praksis.
- Pedagogisk bruk av digitale verktøy forutsettes.
Alle besvarelser skal leveres i gruppe. Arbeidskravene er med på å danne grunnlag for skriftlig eksamen. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Vurdering og eksamen
Avsluttende vurdering er en individuell, skriftlig eksamen under tilsyn (seks timer). Eksamen tilsvarer 15 studiepoeng.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
x
Vurderingsuttrykk
Det gis gradert karakter (A-F).
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer.
Opptakskrav
5 studiepoeng overlapp mot KDM2010. 10 studiepoeng overlapp mot KDM2010.
Emnet overlapper med KDM 2020 og 2030.