EPN-V2

JB1610 Journalistisk håndverk Emneplan

Engelsk emnenavn
Journalistic Craftsmanship
Studieprogram
Bachelorstudium i journalistikk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Forkunnskapskrav

Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått, og F for ikke bestått.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om nyhetsjournalistikk
  • har grunnleggende kjennskap til presseetikk og kildekritikk 

Ferdigheter

Studenten

  • kan drive journalistisk research
  • behersker ulike verktøy knyttet til redigering og publisering

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i hvordan ulike medieplattformer fungerer
  • kan reflektere over ulike medieplattformers funksjon og utvikling

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av forelesninger og studentaktive læringsformer. Studentene arbeider på følgende måter:

  • individuell pensumlesing
  • forelesninger i plenum
  • teknisk opplæring i grupper
  • individuell og gruppebasert oppgaveløsning med tilbakemelding i grupper

Undervisningen foregår fysisk, på campus.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Sentrale temaer i emnet:

  • læreplananalyse
  • planlegging, gjennomføring og vurdering av og for læring i matematikk
  • refleksjon og kritisk tenkning
  • matematikkdidaktiske innfallsvinkler til undervisning
  • tilpasset opplæring og differensiering
  • å samtale om matematikk
  • matematikkvansker
  • motivasjon og forståelse

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en fire timers skriftlig skoleeksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes intern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.