Programplaner og emneplaner - Student
JB1610 Journalistisk håndverk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Journalistic Craftsmanship
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i journalistikk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Forkunnskapskrav
Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått, og F for ikke bestått.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om nyhetsjournalistikk
- har grunnleggende kjennskap til presseetikk og kildekritikk
Ferdigheter
Studenten
- kan drive journalistisk research
- behersker ulike verktøy knyttet til redigering og publisering
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hvordan ulike medieplattformer fungerer
- kan reflektere over ulike medieplattformers funksjon og utvikling
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av forelesninger og studentaktive læringsformer. Studentene arbeider på følgende måter:
- individuell pensumlesing
- forelesninger i plenum
- teknisk opplæring i grupper
- individuell og gruppebasert oppgaveløsning med tilbakemelding i grupper
Undervisningen foregår fysisk, på campus.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Sentrale temaer i emnet:
- læreplananalyse
- planlegging, gjennomføring og vurdering av og for læring i matematikk
- refleksjon og kritisk tenkning
- matematikkdidaktiske innfallsvinkler til undervisning
- tilpasset opplæring og differensiering
- å samtale om matematikk
- matematikkvansker
- motivasjon og forståelse
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en fire timers skriftlig skoleeksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Det benyttes intern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.