Programplaner og emneplaner - Student
FYBPRA2 Klinisk fysioterapi - II Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Placement - II
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Praksisemnet utgjør andre del av to på tredje studieår, der man i del to stiller høyere krav til studentens vurderingsevne og selvstendighet. Emnet bygger på- og ekspanderer fysioterapiens rolle som en del av helsetjenesten. Studentene aktualiserer kunnskap om helsevesenets nåværende organisering og sentrale styringsdokumenter som styrer utviklingen fremover. Bruk av digital teknologi for å utvikle og innovere helsetjenestene, inngår som en del av dette. Studentene vil få mulighet for å erfare og fordype seg i rehabiliteringsprosesser, koordinere tverrprofesjonelt samarbeid, og reflektere over maktforhold og profesjonell autonomi i møte med brukere, pasienter og pårørende. Emnet vil bevisstgjøre studentene på deres nåværende og fremtidige rolle som helsepersonell i en helsetjeneste i stadig og rask endring.
Forkunnskapskrav
Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.
Bestått FYBPRA1 Klinisk fysioterapi I/FYBPRA1 Praksis som en del av helsetjenesten I.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for helsevesenets organisering og sentrale styringsdokumenter og strategier for helsetjenesten
- har kunnskap om kulturelt betingede oppfatninger av helse, sykdom og funksjonsnedsettelser
- kan gjenkjenne risiko for uønskede hendelser og kjenne til metoder for systematisk oppfølging
- har kunnskap om andre profesjoners kompetanseområde som grunnlag for samarbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre, tilpasse og evaluere tiltak i et behandlingsforløp, og vurdere behov for koordinerte tjenester
- anvende kunnskap om folkehelsearbeid, rehabilitering og habilitering i møte med brukere, pasienter og pårørende
- anvende kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering i møte med brukere, pasienter og pårørende fra ulike kulturbakgrunner
- inkludere helsekompetanse i møte med bruker, pasient og pårørende for å styrke deres mulighet til gode helsevalg
- anvende kunnskap om digital teknologi og tjenesteinnovasjon, både på individ- og systemnivå
- ta initiativ, tilpasse seg ulike situasjoner og vise selvstendighet i arbeidet som fysioterapeut
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over hvordan egen og andres kompetanse kan brukes i tverrprofesjonelt samarbeid for å utvikle et brukertilpasset tjenestetilbud
- reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med andre, samt vurdere og håndtere etiske problemstillinger
- vurdere risiko for uønskede hendelser og behersker metoder for å følge opp dette systematisk
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudie, tverrprofesjonell samarbeidslæring og ekstern veiledet praksis. Praksis gjennomføres primært i kommune- eller spesialisthelsetjenesten.
Praksisstudiet vil gå over en sammenhengende periode på ni (9) uker, der studenten er i praksis fem (5) dager i uken med en arbeidsbelastning på 40 timer per uke. I praksisperioden skal studenten ha to demonstrasjoner/praktisk gjennomføring av undersøkelse og/eller behandling, med begrunnelse av kliniske valg og refleksjon over egen fagutøvelse.
Som hovedregel vil studenten være i praksis på dagtid, men turnus kan forekomme. Ved gjennomføring av praksis må studenter forholde seg til de til enhver tid gjeldende retningslinjer for bekledning som gjelder ved det enkelte praksissted.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Individuelt fagnotat etter gitte kriterier, 700 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet er gjenstand for faglig vurdering.
- To praktiske demonstrasjoner: Gjennomføre en undersøkelse og/eller behandling, begrunne kliniske valg og reflektere over egen fagutøvelse, samt drøfte valg sammen med praksisveileder og eventuelt kontaktlærer og medstudenter. Den første demonstrasjonen gjennomføres i forkant av midtveisvurderingen. Den andre innenfor de siste to ukene av praksisperioden. Begge med varighet inntil to timer, enten fysisk eller digitalt.
Vurdering og eksamen
Vurderte praksisstudier: Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttene for emnet og den løpende vurderingen som er gjort av studenten igjennom praksisperioden.
For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.
Ny vurdering: «Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
Vurderingsuttrykk
Bestått - Ikke bestått.
Sensorordning
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.