EPN-V2

FYBPRA10 Introduksjonspraksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to clinical placement
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet introduserer studentene for praksisfeltet i fysioterapi og de grunnleggende lovene og retningslinjene som styrer feltet. Studentene vil observere og delta i funksjonsundersøkelser, planlegge, gjennomføre og skriftlig dokumentere persontilpassede tiltak under tilsyn. Som en del av dette inngår anvendelse av treningslæreprinsipper, motivasjonsteorier og kommunikasjon med brukere, pasienter og pårørende. I tillegg aktualiseres tverrprofesjonelt samarbeid ved praksisstedet. Gjennom emnet får studenten erfaring med å reflektere over og tilpasse egen praksis. Aktuelle praksisarenaer er alle yrkessituasjoner der fysioterapeuter er virksomme.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare grunnleggende funksjonsundersøkelse og persontilpassede tiltak hos pasienter, brukere eller pårørende
  • beskrive grunnleggende forståelser av fysioterapeutens veilederrolle i praksissituasjoner
  • beskrive metoder for å oppdatere egen kunnskap i praksissituasjoner
  • redegjøre for grunnleggende anvendelser av digital teknologi i praksisfeltet

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende og justere grunnleggende undersøkelser for brukere og pasienter samt dokumentere dette skriftlig med presis fagterminologi
  • beherske treningslæreprinsipper, og motivasjonsteorier i individuell veiledning av øvelser for pasienter og brukere
  • søke oppdatert kunnskap og delta i faglige diskusjoner ved praksisstedet
  • gjennomføre livreddende førstehjelp

Generell kompetanse

Studenten kan

  • redegjøre for lovverk og etiske retningslinjer som regulerer praksis
  • reflektere over egne ferdigheter og begrensninger, vise ansvarlighet og evne til å justere atferd og handlinger i tråd med tilbakemeldinger
  • vise forståelse for og kan anvende etiske vurderinger i møte med pasienter, spesielt med hensyn til berøring, avkledning og kommunikasjon
  • reflektere over hvordan digital teknologi kan brukes som en del av kvalitetsforbedring av helsetjenester
  • redegjøre for hvordan praksiserfaringer kan knyttes til teoretisk kunnskap

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter introduksjonspraksis, deltakelse med fremlegg på seminar og selvstudier. Emnet gjennomføres over tre uker. Studenten tar selv initiativ til å skaffe praksisplass etter nærmere informasjon. Alle steder der fysioterapeuter arbeider er aktuelle praksisarenaer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å begynne på dette emnet må du ha bestått:

  • Første, andre og tredje studieår studieår
  • SYKDPRA30 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.

eller tilsvarende.

Vurdering og eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan presentere psykisk helsearbeid i et historisk perspektiv
  • kan reflektere over faktorer som hemmer og fremmer psykisk helse på individ og gruppenivå
  • kan drøfte hvordan psykoser, personlighetsforstyrrelser, angst, stemningslidelse og rusavhengighet kan påvirke pasientenes grunnleggende behov og selvforståelse, og hvilke konsekvenser dette får for personsentrert sykepleie
  • kan gjøre rede for psykiske- og psykososiale utfordringer hos innvandrere, flyktninger, samer og andre minoritetsgrupper, samt gjøre rede for hvordan stigma, utenforskap, diskriminering og rasisme kan påvirke psykisk og psykososial helse
  • kan gjøre rede for mestringsstrategier og begreper som bedringsprosesser, brukermedvirkning, recovery og empowerment
  • kan forklare hvordan rammefaktorer som gjeldende lovverk og tvangsbestemmelser kan ha betydning for utøvelse av sykepleie i psykisk helsearbeid
  • kan drøfte barn og unges særegne behov knyttet til traumer, omsorgssvikt, vold, overgrep og rus- og sosioøkonomiske problemer

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sentrale miljøterapeutiske prinsipper relatert til pasienter med psykiske lidelser og kan etablere, opprettholde og avslutte relasjoner
  • kan anvende kunnskaper om hovedgruppene av psykofarmaka og integrere kunnskap fra sykdomslære i vurdering av legemidlers virkning og bivirkning
  • kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med mennesker med psykiske lidelser og deres pårørende og samarbeide tverrfaglig
  • kan kartlegge en helhetlig kartlegging av symptomer, risiko og livshistorie hos personer med ulike psykiske og rusrelaterte lidelser og tilstander og anvende gjeldende dokumentasjonsverktøy i utøvelsen av sykepleie
  • kan fortløpende vurdere situasjoner som innebærer risiko for pasienter og/eller ansatte, og forebygge uønskede hendelser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med mennesker med psykiske lidelser og rusavhengighet og ta imot veiledning og tilbakemeldinger
  • kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder i praksisfeltet, og kan ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder i personsentrert sykepleie og i tverrfaglig samarbeid

Hjelpemidler ved eksamen

Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (7 uker) foregår i kommunehelsetjenesten/spesialisthelsetjenesten og psykisk helse. Annen praksisforberedende undervisning og aktiviteter (1 uke) kan være simulering, digitale læringsressurser, forelesninger og seminarer.

Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd.

Vurderingsuttrykk

For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av emnet er:

  • Refleksjonsoppgave - individuell oppgave om etikk, makt og lovverk relatert til egen erfaring i praksisstudiene. Omfang 1000 ord (+/- 10 %).

Sensorordning

Vurdering i praksis.

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

Emneoverlapp

Ikke relevant.