Programplaner og emneplaner - Student
FYBPRA10 Introduksjonspraksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to clinical placement
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 skal gi studentene inngående kunnskap om forskning på
kroppsøving. Emnet skal gi studentene ferdigheter i å analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og
internasjonal forskning, samt å kunne anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen. Emnet fokuserer
på undervisning og læring i kroppsøvingsfaget, og på kritisk analyse av digitale uttrykk og ressurser i
faget. Aktuelle problemstillinger i faget blir drøftet.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell
kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om forskning på sentrale emner innen undervisning i kroppsøving og innen kroppsøvingsdidaktikk
- har forskningsbasert kunnskap om utvalgte pedagogiske modeller for undervisning i kroppsøving
- har inngående kunnskap basert på forskning om ulike former for vurdering i kroppsøving
Ferdigheter
Studenten
- kan, basert på vitenskapelig tenkemåte, planlegge og gjennomføre undervisning og vurdering i kroppsøving og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring
- kan på avansert nivå søke opp relevant forskningslitteratur knyttet til kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk og trekke ut, vurdere og formidle innholdet skriftlig og muntlig
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler kroppsøvingsfagets didaktikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til undervisning i kroppsøving
- kan på avansert nivå formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelse knyttet til kroppsøvingsfaget
- har profesjonsfaglig digital kompetanse
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger, gruppearbeid, seminarer og
veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- 80 prosent deltakelse i undervisning som er tilrettelagt som seminar.
- Studentene skal gjennom gruppearbeid lage posters som de presenterer i ca. ti minutter for medstudenter.
Vurdering og eksamen
Vurderte praksisstudier: Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden. For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon om tilstedeværelseskrav i praksis, se «Vurdering av praksisstudier» i programplanens hoveddel.
Ny vurdering: «Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Sluttvurdering gjennomføres av faglærer etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.
Emneoverlapp
2 studiepoeng overlapp med FYB1000 Funksjon - undersøkelse og kartlegging og 3 studiepoeng med FYB1300 Kropp, bevegelse og aktivitet.