EPN-V2

FYB2600 Folkehelse, arbeidsliv og fysisk funksjon hos eldre Emneplan

Engelsk emnenavn
Public health, working life, and physical function in the elderly
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGKP4100 Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1.

Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 3 (MGKP5100) bygger videre på Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 (MGKP4100) og Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 2 (MGKP4200), og skal gi studentene inngående kunnskap om hvordan forskning på kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk kan gjennomføres. Emnet skal gi studentene kunnskaper om og ferdigheter i å utvikle og designe avgrensede profesjonsrelevante forskningsprosjekter. Dette innebærer kunnskaper og ferdigheter knyttet til lokalisering av relevante tema å studere, vurdering av teoretisk perspektiv, valg av forskningsmetode og etiske vurderinger.

Forkunnskapskrav

Studenten kan kun gjenstå med ett ikke bestått emne fra første studieår.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive helse og sosialtjenestens hensikt, organisering og koordinering, herunder lover og forskrifter
  • kjenner til helse og funksjon i ulike livsfaser, med hovedvekt på eldre
  • kan beskrive og forklare faktorer som påvirker helse, sykdom og livskvalitet for befolkningsgrupper eller befolkningen som helhet
  • kan beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid
  • kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av dette
  • kjenner til metoder for å fremme folkehelsen og samfunnets bærekraft på gruppe- og systemnivå

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende standardiserte målemetoder og vurderinger for fysisk funksjon og livskvalitet hos eldre
  • planlegge og begrunne helsefremmende og forebyggende tiltak i et mangfoldig samfunn som fremmer psykisk og fysisk helse
  • planlegge og tilrettelegge trening i gruppe i et forebyggende og helsefremmende perspektiv, og tilpasse aktivitet til ulike nivå, individuelt og i gruppe
  • innhente informasjon om folkehelsetilstanden på kommunenivå, og drøfte faktorer som påvirker folkehelsen og som kan forklare sosial ulikhet i helse
  • kartlegge faktorer i et skole- eller arbeidsmiljø som kan påvirke helse og deltagelse

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over hvordan prioriteringer innenfor helsesektoren og andre samfunnssektorer kan påvirke befolkningens helse
  • reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd
  • redegjøre for hvordan fysioterapeuter kan styrke helsekompetanse i møte med bruker, pasient og pårørende
  • reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten

Arbeids- og undervisningsformer

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon om arbeidskrav i den innledende delen av fagplanen.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • 80 prosent oppmøte på organiserte seminar og praktiske øvinger
  • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
  • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1600 ord +/- 10 %.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Posterpresentasjon. Studentene skal i grupper på 2-3 trekke et tema som de skal lage en poster på bakgrunn av. Posteren skal lages etter en mal som blir gitt ved trekking av tema. Til slutt skal posteren presenteres på en studentkonferanse med alle studentene og to interne sensorer som tilhørere. Temaet trekkes 14 dager i forveien, og omfanget på den muntlige presentasjonen er inntil 10 minutter. Etter hver presentasjon er det spørsmål fra sensorene, og det åpnes for spørsmål fra med-studenter. Total tidsramme er inntil 30 minutter per studentgruppe. Til grunn for vurdering ligger posteren, presentasjonen og den muntlige utspørringen. Det gis gruppekarakter på eksamenen.
  • Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen, med nødvendige tilpasninger ut fra antall studenter som går opp til eksamen.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler tilgjengelig.

Hjelpemidler ved eksamen

Bestått / ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Framlegg og drøfting av forskningsartikkel på ca. 30 minutter i grupper på 2 eller 3. Denne arbeidsformen skal utvikle studentens evne til å sette seg inn i å drøfte kritisk innholdet i musikkdidaktisk forskningslitteratur.
  • Framføring av konsertforedrag i grupper som avslutning på fordypningsprosjekt i musikkorientering. Varighet: 30 minutter. Dette er en utforskende og kreativ arbeidsform som fremmer vitenskapelig tenkemåte hos studenter og elever.

Sensorordning

MGKP5100 skal gi studentene mulighet til å opparbeide inngående kunnskaper om hvordan forskning på kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk kan gjennomføres. I emnet gis studentene mulighet til å oppøve ferdigheter i å lokalisere relevante tema for utforsking og designe et avgrenset forskningsprosjekt knyttet til fagområdet, samt å øve på utvalgte forskningsmetoder. Dette innebærer også kunnskaper om hvordan kunnskapsoversikter utarbeides og ferdigheter i å utarbeide en kunnskapsoversikt knyttet til et avgrenset tema.

Emneoverlapp

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.