EPN-V2

FYB2010 Rehabilitering i fysioterapi II Emneplan

Engelsk emnenavn
Rehabilitation in physiotherapy II
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler sykdommer og tilstander i nervesystemet, respirasjonssystemet, hjerte- og karsystemet, samt diabetes. Studenten vil lære å vurdere og begrunne valg av undersøkelsesmetoder, kartlegge funksjon, samt begrunne valg av rehabiliteringstiltak. Kunnskap om sykdomsforløp, samt hvordan leve med skader, sykdommer og/eller funksjonsnedsettelser er sentralt i emnet. I tillegg vektlegges tverrprofesjonelt samarbeid og motivasjons- og endringsarbeid. Emnet inkluderer pasientkasuistikker, klinisk resonering, samt innhenting og bruk av forskningsbasert kunnskap. Studenten vil også få erfaring med å kommunisere og diskutere faglige problemstillinger.

Forkunnskapskrav

Studenten kan kun gjenstå med ett ikke bestått emne fra første studieår.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for ulike kliniske tilstander og relatere disse til skade og sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet, samt diabetes
  • redegjøre for sammenhenger mellom funksjonsforstyrrelser i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet samt ved diabetes og utførelse av dagliglivets aktiviteter

Ferdigheter

Studenten kan

  • begrunne valg av undersøkelsesmetoder og standardiserte kartleggingsverktøy for brukere og pasienter med varierende symptomer, for ulike skader, og i ulike sykdomsstadier og livsfaser
  • analysere funksjon, og foreslå og begrunne rehabiliteringstiltak som bygger på undersøkelsesfunn samt pasientens ønsker og mål
  • anvende kunnskap om mestring knyttet til ulike pasientkasuistikker
  • utarbeide et klinisk resonnement på bakgrunn av en faglig problemstilling
  • innhente informasjon om tekniske og ortopediske hjelpemidler, og begrunne tiltak som fremmer funksjon
  • anvende metoder for kunnskapsbasert praksis med utgangspunkt i pasientkasuistikker

Generell kompetanse

Studenten kan

  • drøfte faglige, etiske og samfunnsmessige problemstillinger knyttet til skade og sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet, samt diabetes
  • reflektere over helseutfordringer som kan oppstå ved skade og sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet, samt diabetes, og mulig konsekvens for terapeutrollen

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, gruppearbeid, seminar, muntlige studentpresentasjoner/-formidlingsoppgaver, pasientdemonstrasjoner, ferdighetstrening, e-læringskurs og forelesninger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til avsluttende vurdering må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 % tilstedeværelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen
  • Fagnotat i gruppe med utgangspunkt i en faglig problemstilling utarbeidet etter gjeldende kriterier

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekk omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurderinger komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

15 studiepoeng overlapp med FYB2000 Fysioterapi ved ulike helsetilstander - I.