EPN-V2

FYB1110 Anatomi og fysiologi I Emneplan

Engelsk emnenavn
Anatomy and Physiology I
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ingen.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om sammenhengen i utdanningsløpet og overgangen fra barnehage til skole
  • har kunnskap om lek og lekens betydning for elever i småskolen
  • har kunnskap om betydningen av skole-hjem samarbeid i begynneropplæringen
  • har kunnskap om didaktiske prinsipp som er aktuelle i begynneropplæringen
  • har kunnskap om sosiale, emosjonelle og kroppslige dimensjoner ved elevenes læring
  • har kunnskap om ulike lærevansker og atferdsutfordringer
  • har kunnskap om flerspråklighet og flerspråklig utvikling

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende prinsipper om utforskende og lekende læringsprosesser og begrunne didaktiske valg i teori om begynneropplæring
  • kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å etablere god klasseledelse fra skolestart og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
  • kan begrunne didaktiske valg i arbeid med barn med lære- og atferdsvansker
  • kan legge til rette for vennskap og inkluderende relasjoner mellom barn i skolehverdagen
  • kan legge til rette for samspill og dialogisk undervisning
  • kan tilrettelegge for begynneropplæring i en flerspråklig kontekst

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling
  • har innsikt i hvordan de første årene i skolen danner grunnlaget for barnets sosiale og faglige mestring

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare oppbygningen av kroppens muskel- og skjelettsystem og nervesystem, og sammenheng mellom disse
  • redegjøre for sammenhengen mellom muskel- og skjelettsystemets struktur og funksjonelle egenskaper
  • redegjøre for sammenhengen mellom nervesystemets struktur og funksjonelle egenskaper
  • redegjøre for sanseorganenes oppbygning og funksjon
  • identifisere og beskrive overflate strukturer av kroppen, samt beskrive fremgangsmåte for palpasjon
  • redegjøre for anatomisk normalvariasjon i muskel- og skjelettsystemet
  • redegjøre for smertefysiologi, herunder nociseptiv signaloverføring, moduleringsmekanismer og smerteprosessering i hjernen

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere og beskrive anatomiske strukturer i muskel- og skjelettsystemet og nervesystemet med presis fagterminologi.
  • beskrive bevegelsesretninger, akser og plan med presis fagterminologi

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter forelesninger, seminar, gruppearbeid, ferdighetstrening og selvstudier. I noen forelesninger vil undervisningsspråket være engelsk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være gjennomført:

  • 2-4 passeringstester etter gitte kriterier

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen (flervalgsoppgaver) under tilsyn, 4 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Emneoverlapp

Emne 3 består av følgende temaer med undertemaer:

Tema 1: Begynneropplæring

  • overgang barnehage - skole
  • lek og vennskapsrelasjoner
  • kroppslige og emosjonelle perspektiver
  • fysisk læringsmiljø
  • klasseledelse og organisering av læringsaktiviteter i begynneropplæringen

Tema 2: Barn, helse og livsmestring

  • barn i vanskelige livssituasjoner
  • lærevansker
  • tidlig innsats sosialt og faglig

Tema 3: Inkludering, atferdsvansker og flerspråklighet

  • flerspråklighet som normalitet
  • anerkjennelse av samisk språk og kultur i norsk skole
  • inkluderende læringsmiljø i en mangfoldig skole
  • skole-hjem samarbeid
  • skolens samarbeidspartnere - tverrprofesjonelt samarbeid