Programplaner og emneplaner - Student
FYB1110 Anatomi og fysiologi I Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Anatomy and Physiology I
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen.
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om sammenhengen i utdanningsløpet og overgangen fra barnehage til skole
- har kunnskap om lek og lekens betydning for elever i småskolen
- har kunnskap om betydningen av skole-hjem samarbeid i begynneropplæringen
- har kunnskap om didaktiske prinsipp som er aktuelle i begynneropplæringen
- har kunnskap om sosiale, emosjonelle og kroppslige dimensjoner ved elevenes læring
- har kunnskap om ulike lærevansker og atferdsutfordringer
- har kunnskap om flerspråklighet og flerspråklig utvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende prinsipper om utforskende og lekende læringsprosesser og begrunne didaktiske valg i teori om begynneropplæring
- kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å etablere god klasseledelse fra skolestart og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
- kan begrunne didaktiske valg i arbeid med barn med lære- og atferdsvansker
- kan legge til rette for vennskap og inkluderende relasjoner mellom barn i skolehverdagen
- kan legge til rette for samspill og dialogisk undervisning
- kan tilrettelegge for begynneropplæring i en flerspråklig kontekst
Generell kompetanse
Studenten
- kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling
- har innsikt i hvordan de første årene i skolen danner grunnlaget for barnets sosiale og faglige mestring
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten kan
- forklare oppbygningen av kroppens muskel- og skjelettsystem og nervesystem, og sammenheng mellom disse
- redegjøre for sammenhengen mellom muskel- og skjelettsystemets struktur og funksjonelle egenskaper
- redegjøre for sammenhengen mellom nervesystemets struktur og funksjonelle egenskaper
- redegjøre for sanseorganenes oppbygning og funksjon
- identifisere og beskrive overflate strukturer av kroppen, samt beskrive fremgangsmåte for palpasjon
- redegjøre for anatomisk normalvariasjon i muskel- og skjelettsystemet
- redegjøre for smertefysiologi, herunder nociseptiv signaloverføring, moduleringsmekanismer og smerteprosessering i hjernen
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere og beskrive anatomiske strukturer i muskel- og skjelettsystemet og nervesystemet med presis fagterminologi.
- beskrive bevegelsesretninger, akser og plan med presis fagterminologi
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter forelesninger, seminar, gruppearbeid, ferdighetstrening og selvstudier. I noen forelesninger vil undervisningsspråket være engelsk.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være gjennomført:
- 2-4 passeringstester etter gitte kriterier
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen (flervalgsoppgaver) under tilsyn, 4 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Emneoverlapp
Emne 3 består av følgende temaer med undertemaer:
Tema 1: Begynneropplæring
- overgang barnehage - skole
- lek og vennskapsrelasjoner
- kroppslige og emosjonelle perspektiver
- fysisk læringsmiljø
- klasseledelse og organisering av læringsaktiviteter i begynneropplæringen
Tema 2: Barn, helse og livsmestring
- barn i vanskelige livssituasjoner
- lærevansker
- tidlig innsats sosialt og faglig
Tema 3: Inkludering, atferdsvansker og flerspråklighet
- flerspråklighet som normalitet
- anerkjennelse av samisk språk og kultur i norsk skole
- inkluderende læringsmiljø i en mangfoldig skole
- skole-hjem samarbeid
- skolens samarbeidspartnere - tverrprofesjonelt samarbeid